Dag 68. 24-6. Aire-sur-l’Adour - Arzarcq-Arraziguet 31 km.

24 juni 2018 - Arzacq-Arraziguet, Frankrijk

Gisteravond voor mijn doen vroeg naar bed gegaan. Het was kwart over tien en ik was de laatste van 16 personen verdeeld over 4 slaapkamers die het bed opzocht. Om 5 uur ben ik klaarwakker. Daryl, een kamergenoot begint ook al te rommelen en ik besluit om op te staan en er een vroege start van te maken. Het brood moet nog bij de boulangerie gehaald worden, dan maar een kom gevuld met cornflakes, nootjes, melk, yoghurtje en wat honing erdoorheen geroerd. Samen met Daryl, een leraar uit Melbourne vertrokken en al snel alleen verder gegaan. Daryl loopt te snel voor mij, hij is zeer gedreven en bijzonder gefocust om vroeg bij de Gite aan te komen en prachtige foto’s te maken. Hij weet allesvan de route die naar St-Jean-Pied-de-Port loopt waar ik over een dag of 5 wil aankomen. Het is een super gast maar ik neem al zeer vroeg het besluit en verwittig hem dat ik langzamer wil lopen en alleen verder ga. Dat is geen enkel punt, we gaan elkaar de komende dagen nog veel zien totdat we in SJPdP zijn. Aire-sur-l’Adour is een plaatsje met een regiofunctie, cafeetjes en een klein winkelcentrum. Als je deze plaats voorbij bent is er niets, tenminste niets om een plaatselijk sociaal bestaan te stimuleren. Geen bakker, slagen, school, cafe, niets behalve een kapel of klein kerkje. Toevallig zie ik bij het vijf huizen tellende dorpje Sorbets een dame met twee honden. Al vanaf ver schreeuwt zij in het Engels naar de honden die net bij de loslopende kippenboerderij zijn aangekomen. Ik denk ze gaan er een kluiven maar de kippetjes zijn de honden te snel af. Ze woont al 13 jaar in het huis hier verder op in de straat, de’r is niks zegt ze. Ik kijk de hele morgen al tegen de prachtige Pyrenese bergtoppen aan en vraag haar waarom ze dan aan deze kant van de Pyreneeën is gaan wonen en niet aan de andere kant. Da’s een goede vraag, ze heeft het antwoord ook niet. Wij wilde toen naar Frankrijk maar het was duidelijk dat ze zich hier niet thuis voelt. Na 300 meter passeer ik haar huis en zie dat het bordje te koop in de tuin staat. Ik vraag me dan ook af of het een impuls aankoop is geweest, goedkoop mooi huis in een prachtige Franse omgeving Wil je hier een huis kopen dan zul je wel tegen de eenzaamheid van het gebied moeten kunnen. Een uurtje verder begin ik hem te knijpen, en je weet als de nood het hoogst is is de redding nabij (knipoogje naar Bas). Ik hoor de kerkklok van Pimbo vanuit de verte 11 uur luiden, het duurt echter nog een uur voordat ik in Pimbo ben en de kerkklokken weer hoor luiden, gelukkig dan net verlost van mijn hoge nood. Net voor het kerkje van Pimbo heeft een gite een prachtig cafeetje met terrasje gemaakt, koffie met heerlijk zelfgemaakt gebak en super vriendelijke bediening. Zo hoort het te zijn en ik bedank de dame vriendelijk voor de goede service. Eenmaal bergafwaarts richting Arzarcq-Arraziguet zijn de Pyreneeën prachtig zichtbaar in het landschap. Stoer staan de bergen naast elkaar in oost-westelijke richting met vaak nog sneeuw op de toppen. Wat zal ik hier de komende dagen nog van kunnen genieten.

1. Maria Hodzelmans:
    24 juni 2018
    Ja,wat een prachtige omgeving. Je kan zo een boek uitgeven van al die mooie en bijzondere foto's.
  2. Gonny:
    Weer een prachtig verhaal Twan , je had echt schrijver moeten worden 😉😉
  3. Jan reijnen:
    24 juni 2018
    Ik sluit me bij al deze mooie reacties aan
  4. Arssi:
    25 juni 2018
    Mooi geschreven. Een genot om te lezen.
  5. Sjo Vroemen:
    25 juni 2018
    Mooi verhaal wederom. Je bent niet te stoppen. Maar verstandig om je eigen tempo te lopen.
    SJPdP, waar je over ± 5 dagen hoop te arriveren,is me bekend. Mooi dorp.
    Temperatuur stijgt ook in ons mooie Limburg.
    Groetjes Sjo
  6. Chantal:
    25 juni 2018
    bonjour Twan, j'ai un très bon souvenir d'Aire sur Adour, il y a une spécialité d'un bon gâteau fait par une dame dans le marché couvert de la ville. et au même endroit nous avions acheté des filets de harengs préparation maison avec une bonne salade de pomme de terre, c'était vraiment très bon. c'est beau cet approche des Pyrénées, j'ai adoré. Bon chemin ami pèlerin, et merci de toutes ces belles photos et histoires
  7. Judith:
    😉terug.
  8. Puk:
    25 juni 2018
    prachtige omgeving.ik vind dat je woordkeuze steeds beter wordt bij het beschrijven van je reiservaringen.alleen de beschrijving van je 80km dagafstand heb ik enkele keren gelezen ivm de beschrijving van je droomdagtocht.
    het is heerlijk om iedere dag je nieuwe reisavonturen te lezen,groeten Puk