Dag 116. 11-8. Sao-Joao da Madeira - Porto 40 km.

11 augustus 2018 - Porto, Portugal

(12-8 geschreven) Ik wordt wakker in de opslagruimte van de lokale harmonie (waar ook nog een Hongaar slaapt) die ondergebracht is in de acomodatie van de brandweerkazerne. Eerst mijn fris gewassen kleren uit de goal halen en een paar foto’s van deze ongebruikelijke slaapplek maken. De laatste wandeldag van deze reeks gaat naar het noorden, op naar Porto. Het is de 2e etappe die ik naar het noorden loop, de eerste was van Fisterra naar Muxia. Op papier zijn het 35 km, in werkelijkheid worden het er 40 met mijn rugzak op tot aan mijn overnachtingsadres voor de komende drie nachten. Mijn rugzak is lichter geworden vandaag. Bij mijn eerste pauzeplaats waar ik van heerlijk gebak en koffie geniet strompelt er een meisje zeer ongemakkelijk voorbij. Ik denk die haal ik zo meteen wel in. Net zo was het, het is een Canadese jonge vrouw die vanaf Lissabon naar het noorden loopt en vanaf dag één blaren heeft. Ik zeg wen er maar aan, dit is dag 116 van mijn Camino en ik heb nu nog pleisters op mijn rechtervoet waar ik recent kleine blaartjes heb gekregen. De blarengevoeligheid bij mij komt waarschijnlijk omdat ik zo goed als geen eelt ontwikkeling aan mijn voetzolen heb en deze altijd zacht aanvoelen. Mijn blaartjes doen geen pijn, zodra ik iets onwennigs aan mijn tenen, voeten of hakken voel stop ik, controleer de boel en tref de nodige maatregelen. Ik hou twee zelf op maat geknipte pleisters/tape en zij krijgt al het verzorgend materiaal wat ik nog bij me heb, verschillende maten pleisters, schapenwol (bedankt Karin) waar ik altijd een zeer klein beetje van gebruikte voor tussen de blaar en de tape, schuimpjes voor tussen de tenen waar zij ook blaren heeft zitten en nog meer. Ze gaat er meteen mee aan de slag en ik loop weer door. Een kilometer of 10 voor Porto zie ik mijn eindbestemming vanaf de heuvels dichterbij komen, daar begin ik pas echt te realiseren dat de dagen vanaf morgen geheel anders zullen zijn als de laatste 116 dagen waren. Het tweede deel loopt ten einde, op naar het derde en belangrijkste deel van mijn Camino.

In het door toeristen overladen Porto kan ik gelukkig nog een hotelkamer voor de komende drie nachten vinden. Omdat het morgen zondag is zijn de winkels gesloten. Ik ga eerst een lange broek, schoenen en wat t-shirts kopen wegens de koele avonden in Porto en de dagen die ik nog in Frankrijk bij mijn familie ga doorbrengen.

(12-8) Vanuit Frankrijk en zeker na aankomst in Nederland zal ik nog een berichtje sturen. Tevens ook nog een bericht vanuit het goede doel Alzheimer Nederland afdeling Noord Limburg waar zovele particuliere en bedrijven geweldige bedragen voor gedoneerd hebben. Het zonnetje schijnt, de terrasjes lonken en voor de verandering ga ik nu maar eens een wandeling door de stad maken waar ik volop van Porto zal genieten. Bedankt allen.

1. Cock en Laurien Scheffers:
    12 augustus 2018
    Chapeau Twan, je hebt het geflikt.
    Veel plezier nog in Porto en bij je familie in Frankrijk.
    Met vriendelijke groet
    Cock en Laurien
  2. Wilma:
    12 augustus 2018
    Wauw, in 116 dagen vanuit thuis 3 camino's gelopen. Boh!!! Respect!!! Hele fijne dagen bij je familie en ik zie je in café St Jacques in Roermond! (Mag ik een handtekening?? Hahahaha)
  3. Irene van Kuijk:
    12 augustus 2018
    Bedankt Twan, dat we allemaal met jou hebben mogen meegenieten van je camino. Beetje jammer dat dat nu afgelopen is maar je zult , hopelijk, ook blij zijn om Johan en je familie weer te zien. Je bent een kanjer!
  4. Sjo Vroemen:
    12 augustus 2018
    Chapeau. Je kunt de komende tijd even nagenieten van je 116 dagen "wandelplezier". Moeilijk om van plezier te spreken. Er zullen en er zijn geducht dagen dat je naar boven hebt gekeken met de vraag: Vandaag minder zon of minder regen. Maar als je onderweg bent heb je geen keuze je moet door. Met of zonder wandelstokken, wel of geen blaren of bergop en bergaf.
    Op het einde van de dag troosten met een flinke pul bier.
    Het gevoel dat het "einde" van je camino in zicht is geeft je voldoening.
    Twan het was voor mij een genot om je dagen te volgen, omlijst met foto's en video's.
    Het ga je goed en voor straks (na Frankrijk) goede thuiskomst
    Groetjes Sjo
  5. Carien en Jan:
    12 augustus 2018
    Hoy Twan Fijn dat we je hebben kunnen volgen 116 dagen wat gaat de tijd snel en wat is er veel gebeurd in de tijd dat je weg was Ook voor ons. Wij zijn weer terug van Oostenrijk maar voor ons was het een vakantie met een zwart randje .Geniet nog van je bezoek bij Petra en we zien elkaar weer spoedig in Egchel Groetjes
  6. Nadine Radoux:
    12 augustus 2018
    Bravo et merci beaucoup Twan pour ces 116 jours de partage! Vos messages quotidiens vont nous manquer! Profitez bien de vos 3 jours à Porto ( nous y avons été l'année dernière, c'est une ville magnifique!). Bonnes vacances avec votre famille et bonnes retrouvailles avec Johan! Merci de nous avoir fait rêver et bonne continuation dans votre vie.
  7. Jeanne van der Heijden:
    12 augustus 2018
    Hoi Twan. Allereerst onze bewondering voor jouw prestatie. We hebben de afgelopen maanden met veel interesse en plezier jouw mooie verhalen gelezen. Wij gaan ze zeker
    missen. Groetjes Ben en Jeanne.
  8. Wilbert:
    12 augustus 2018
    Hoi Twan, petje af voor deze uitzonderlijke prestatie. Een klein rekensommetje leert dat dit 29 vier-daagse achter elkaar zijn, wow! Alvast een goede vlucht gewenst naar Frankrijk. Doe Peet en John de groeten, en tot over 2 weken.
  9. Johan en Jacquelien Maessen:
    12 augustus 2018
    Twan, geweldig wat een prestatie.
    Ik heb genoten van je verhalen en foto's.
    Jacquelien trouwens ook.
    Vandaag in frankrijk (loire) nog paar mooie koeien gezien. Geniet nog bij je zuster en de groeten aan dé van bruyne, johan.
    Johan en Jacquelien Maessen
  10. Chantal:
    12 augustus 2018
    Bonjour Twan, sincères félicitations pour tout votre périple c'était magnifique. Votre corps s'est habitué à marcher tous les jours, il vous faudra continuer de marcher pas autant bien sûr mais quelques kilomètres car sinon tu vas avoir mal aux jambes. Profite bien de retrouver ta famille en Bretagne avant de rentrer chez toi. Le retour est souvent difficile moralement alors regarde tes photos et vidéos vois ce que tu peux en faire. .. occupe ton esprit. . Je te souhaite le meilleur twan. A dios amigo
  11. Tijs:
    Twan,
    Bedankt voor het delen van jou ervaringen. En nogmaals erg knap wat je gedaan hebt. We hebben met je mee kunnen reizen en vooral met je meegeleefd. Jammer dat we dat nu moeten missen, maar fijn dat je weer bijna thuis bent. Heel veel plezier in Porto en in Frankrijk en tot gauw..!

Groet Tessa, Sean, Dean, Tijs
  12. Ger Lenssen:
    Hoi Twan,
    Bedankt voor je verhalen, je foto's en filmpjes. 116 Dagen lang hebben we er van mogen genieten, chapeau. Ja, aan alles komt een einde. Zo ook aan jouw camino. Maar ik weet zeker dat je met heel veel trots hierop kunt terug kijken. We wensen je een goede reis naar Frankrijk en voor straks een wel thuis. Ger en Thea
  13. Elly Peeters:
    12 augustus 2018
    Twan wat een enorme prestatie heb je geleverd Chapeau!!!!!
    Bedankt dat we met je mee mochten reizen en genieten......
    Groeten uit Egchel
  14. Annie van den Hombergh:
    12 augustus 2018
    Twan wat een prestatie.....mooie verhalen prachtige foto's (geweldig)
    Veel plezier nog bij je zus in Frankrijk!
    Goede reis..en wel thuis!
    Groetjes..!
  15. Joost:
    Hey Twan,
    Proficiat metvje geweldige prestatie. Top gedaan. Heb van je verhalen genoten. Groeten vanuit Beringe.
  16. Mieke Tillemans:
    13 augustus 2018
    Hoi Twan. Wat heb jij een prestatie geleverd. Geweldig dat je dit gedaan hebt. Petje af voor jou wat jij gedaan hebt. Prachtige verhalen en super mooi foto`s. Veel plezier in Frankrijk bij John en Petra. Groetjes Peter en Miek Tillemans.
  17. Silvia:
    13 augustus 2018
    Ik sluit me aan bij alle reacties die geschreven zijn. Kanjer .
    Met veel passie en veel herinneringen in je rugzak, heb je deze fantastische reis gelopen.
    Enne..........Voor een zeer goed doel. Deze ervaring neemt niemand jouw meer af. Trots en dikke knoevel. Gr peter en silvia
  18. Toos sijben:
    13 augustus 2018
    Twan geweldig wat je hebt gepresteerd. We hebben van je verhalen genoten. En ook van de mooie foto’s.
    Groetjes Har en Toos Sijben
  19. Christel Jacobs:
    13 augustus 2018
    Petje af Twan. Helemaal top. Groetjes aan Peet en John van tante Mien.
  20. Wilma:
    13 augustus 2018
    Sluit me ook aan de vele reacties, super gedaan Twan.
    Heb net de Heuvellandvierdaagse erop zitten 4x28.
    Prachtig wandelweer gehad, zuid-limburg is mooi en ben ook op verschillende wandelpaden geweest waar jij gelopen bent!
    Fijne dagen in Frankrijk, goede thuisreis.
  21. Bea beumers:
    13 augustus 2018
    Van Harte Gefeliciteerd met je prestatie.
    Fijne tijd nog bij je familie in Frankrijk.
  22. Staaks Johannes G M:
    13 augustus 2018
    Twan heel erg bedankt voor je unieke reisverhalen Ik heb er van genoten en eerlijk gezegd heb ik je op een heel andere manier leren kennen d.m.v. deze verhalen.
    ( groot doorzettingsvermogen en positiviteit)
    Het lijkt mij ook heel geweldig om allerlei negatieve gedachtes te laten verdwijnen tijdens de wandelingen en interessante mensen ervoor in de plaats te verschijnen.
    Ik heb ooit eens jaren geleden in noord Portugal gekampeerd met een paar mensen.
    Ik herinner mij nog de prachtige omgeving maar ook dat het landschap zo groen was en niet te vergeten de vriendelijke mensen.
    Ik wens je prettige dagen in Frankrijk en straks een goede thuisreis. Wellicht zie ik je nog een keer bij mevrouw Rita mijn zus en Mat de Elvisman.
  23. Rien kempen:
    13 augustus 2018
    wat heb je een prestatie geleverd twan super.
    doe Petra en john de groetjes
    ga je verhalen missen en de mooie foto,s
  24. M. Hodzelmans:
    13 augustus 2018
    De dank is geheel voor jou. Wij mochten mee genieten van deze bijzondere prestatie. Alzheimer Noord Limburg mag trots op je zijn.
    Nog een goeie tijd en en een warme thuis komst.
  25. Maria van der Elsen:
    13 augustus 2018
    Twan nogmaals bedankt voor alles wat jij ons gaf ,jou mooie verhalen en foto`s .Wij zullen ze missen . Geniet nu nog maar op je gemak van wat je nog wild bezichtigen ,en doe Petra en John de groeten , en geniet nog intens. Wij vinden het een knappe prestatie wat je hebt gedaan . Proficiat
  26. Judith:
    Tot heel gauw Twan
    Het word nu echt tijd dat je terugkomt vinden de kids!!
    Groetjes in Frankrijk
  27. Gerrie:
    13 augustus 2018
    Het eind in zicht van je grote avontuur, super prestatie zeg!!
    Wij gaan je verhalen ook missen op de computer maar dat word zeker goed gemaakt als we die thuis live voortzetten! Nog een fijne dag in Porto!
    Heel veel plezier morgen bij Petra en John, Marc, Manon en Math en Saskia met haar gezin!
    We zien je vrijdag of zaterdag wel verschijnen en dan zal er genoeg bij te buurten zijn van je grote avontuur!! Tot dan broertje!!
    je zus! xx
  28. Natasja Bos:
    14 augustus 2018
    Wat geweldig Twan!! Bedankt voor je mooie foto's en verhalen. Heel veel groetjes aan Petra, uiteraard ken ik haar nog! :-)
  29. J wijnen en moeder tillemans:
    16 augustus 2018
    Twan wat mooie fotto's ik heb ze allemaal gezien en moeder gedeeltelijk en ook de verhalen zijn prachtig en ook allemaal gelezen en we hebben ze allen uit dedraaid dan kan moeder ze ook nog lezen en bekijken en dedank 'van je moeder en je vader en vlug tot ziens veel groetjes van moeder en vader
  30. J wijnen en moeder tillemans:
    16 augustus 2018
    hallo Twan wat een mooie fotos ik heb ze alenmaal gezien en moeder gedeeltelijk en van het schrijven gebouwen natuur koeien groente kerken veel mensen. en veel mensen op pad met jou verhalen. heel veel groeten van moeder en vader of oma en opa mia jac.en tot ziens in Egchel; de groete aan de dochter en familie rooiakkers
  31. Nadège teruin:
    19 augustus 2018
    Wouahhh !! 4 mois de marche et de découvertes des spécialités culinaires locales !!! Bonne route à toi pour la suite du voyage... BRAVO
  32. Irma Snijders:
    20 augustus 2018
    Zoooo Twan. Inmiddels weer terug in ons mooie Peel en Maas..
    Wat heb je prachtige herinneringen,aparte belevenissen,veel nieuwe mensen,veel dieren waaronder de koeien..de insecten vooral de slak....Prachtige Kathedralen,kerken en kapelletjes ..mooie pittoreske dorpjes...teveel om op te noemen.En zeker de geweldige natuur...Twan bedankt...Wat heb ik genoten. En nog, want ik heb de helft van je filmpjes niet gezien..Mijn laatste ontbijtje bij jou verhaal lukte niet...mijn pc gaf het op.Maar ook dat houd me niet tegen dit laatste te schrijven ,op een andere laptop..
    Heel veel plezier weer thuis...heerlijk bij je ouders en je familie...en natuurlijk Johan.
    Twan alle goeds en liefs + gezondheid voor de toekomst.
    Groetjes Irma Snijders.
  33. Jean-louis toubhantz:
    21 augustus 2018
    bravo on s'est rencontré le 11 mai prés d'une foret de peupliers en FRANCE on a suivi votre périple !
    maintenant nous sommes champion du monde depuis le 15.07 !!!!