Thuiskomst Egchel. 17-8-2018.

28 augustus 2018 - Egchel, Nederland

https://www.relive.cc/view/1794825474  Wandeling 24-8 vanaf Egchel via Bovensbos en de Mussenberg naar Neer en Healen.

(28-8-2018 geschreven). Vanaf aankomst in Porto heb ik geen reisverhaal meer geschreven vandaar nu nog een reisverhaal. In Porto ben ik zaterdag middag aangekomen en op zondag heb ik de fraaie binnenstad bezichtigd. Ik vind Porto een mooie en gezellige stad maar als ik er anderhalve dag door het centrum heb gelopen vind ik het toch weer tijd worden om op maandag een wandeling door de buitenwijken en de kustlijn van Porto te maken. In een klein kerkje (Sáo Pedro de Afurada) in de wijk Massarelos heb ik de laatste steentjes die ik meegekregen heb vereeuwigd in de binnenvoegen van het kerkje. Het kerkje heeft tevens een scheepvaartmuseum maar dat was op deze maandag gesloten. Vervolgens nog over de pier gelopen waar het wilde water met hoge golven tegenaan klotste. Dinsdag vroeg in de ochtend ben ik per vliegtuig naar Lorient in het Franse Brittannië vertrokken waar ik door mijn zussen Petra en Saskia met dochter Nikkie ben opgehaald op het vliegveld. Op woensdag hebben we de 20e verjaardag van Manon gevierd, de dochter van John en Petra en zus van Marc en Math die met ze’n allen op hun boerderij in Brittannië wonen. Het was een gezellig feest met veel vrienden en vriendinnen van de gehele familie. Vrijdags zijn Marc, Math en ik naar Nederland gereden waar we geweldig werden ontvangen. Zaterdag de 25e hebben we de 77e verjaardag van mijn moeder gevierd (was op 24 augustus jarig) en mijn 50e verjaardag en drie maanden. Het was een gezellig feest, dit hebben we weer gehad en het is goed dat de rust nu weer terugkeert.

Vanaf het vertrek uit Egchel op 18 april tot aan Porto heb ik volop genoten van mijn Camino. De eerste 1.200 km ben ik maar één mede pelgrim tegengekomen, vanaf Cluny enkelen en vanaf Le Puy-en-Velay werd het ineens druk met zo’n 75 tot 100 startende pelgrims per dag. Regelmatig heb ik met één of enkele pelgrims tezamen gelopen maar ook het overgrote deel van mijn Camino vanaf Le Puy-en-Velay heb ik alleen gelopen. Ik heb heerlijk kunnen genieten van mijn vrijheid, heb alles de tijd kunnen geven dat ik eraan wilde besteden, veel foto’s geknipt van de prachtige natuur, mijzelf vaak getrakteerd op een excursie, heel veel prachtige mensen ontmoet, vaak alternatieve routes genomen die minder bewandeld worden en veel gesprekken gevoerd met de lokale bevolking. De route was van het begin tot het einde prachtig, niet dat het allemaal even mooi was maar je leert ook de minder mooie dingen te waarderen als je er de tijd voor neemt. Halverwege mijn Camino heb ik mijn IPod ook maar retour naar Nederland gestuurd, ik had er nog niet naar geluisterd en had ook niet de behoefte om er gebruik van te gaan maken. Toch vond ik het heerlijk als ik muziek hoorde van een mede pelgrim, deze enkele nummers zijn nu herinneringen voor mij geworden omdat je er zo van kon genieten. De slaapplaatsen zijn ook erg divers geweest, tot aan Dijon heeft het mij veel moeite gekost om elke dag weer een slaapplaats geregeld te krijgen, ten zuiden van Dijon ging het een stuk gemakkelijker en vanaf Cluny zijn er genoeg overnachtingsmogelijkheden. Eenmaal in Spanje werd het nog eenvoudiger, er zijn daar zoveel mogelijkheden om te overnachten dat je het uitkiezen hebt waar je wil overnachten (dit tijdens mijn Spaanse Camino in Juli).

Het goede doel. Mijn Camino, mijn weg was mijn doel. Tijdens mijn voorbereiding was het voor mij al duidelijk, al zou ik halverwege moeten opgeven wegens een of andere reden dan nog was mijn Camino geslaagd. Zo ben ik mijn Camino ingegaan en zo zat ik er ook daadwerkelijk in. Ik ben dankbaar dat ik mijn Camino heb kunnen beleven zoals ik hem heb beleefd. Ook het goede doel Alzheimer Nederland afdeling Noord Limburg heeft bijgedragen aan mijn Camino. Tezamen met enkele vrijwilligers van afdeling Noord Limburg is het gelukt om een geweldig bedrag van tussen de €14.000 en €15.000 gedoneerd te krijgen dat 100% ten goede komt aan Alzheimer Nederland afdeling Noord Limburg. (Het bedrag is nog niet geheel duidelijk omdat er nog zeker één donatie gedoneerd zal worden). Ik wil alle donoren dan ook van harte bedanken voor jullie gulle bijdrage dat heeft geresulteerd in dit geweldig bedrag. Bedankt allen.

Als laatste wil ik iedereen van jullie bedanken die een reactie heeft gestuurd op mijn blog. Ik heb de reisverhalen graag geschreven en ben blij dat ik het zo heb gedaan. Voor mij zijn het zeer waardevolle herinneringen die het ook voor altijd zullen blijven.

Elke wandeling heeft een begin en een einde. Ik wens jullie allemaal het beste toe.

Groeten, Twan.

1. Marinus Kistemaker:
    29 augustus 2018
    Welkom thuis, Twan. Nogmaals bedankt voor de belevenis die het was om die van jou dagelijks te mogen volgen. Het was ook erg leuk je even kort te ontmoeten.
    Veel succes verder !
  2. Nadine Radoux:
    29 augustus 2018
    Félicitations pour tout Twan! Et encore un tout grand merci d'avoir partagé tous ces moments précieux avec nous! Bonne continuation à vous et soyez heureux.
  3. Arssi:
    29 augustus 2018
    Ik had al van Abdel gehoord dat je weer gesignaleerd was. Bedankt voor je verhalen en foto's.
    Groetjes Samira Arssi
  4. Sjo Vroemen:
    Twan, welkom thuis.
    Toen mijn vriend en ik jou voor het eerst tegen kwamen in Eijsden op 21 april j.l.was er meteen een klik. Jij gaf ons meteen aan hoe je te volgen was via je blog. Heb dit met veel plezier en groeiende interesse gevolgd. Nogmaals dank dat je me heb laten mee genieten van je tocht naar Santiago. Is een uitzonderlijke prestatie om 3 tochten achter el;kaar te voltooien.
    Het ga je goed en nu aan het werk.
    Groeten
    Sjo
  5. Irma Snijders:
    29 augustus 2018
    Twan...wat fijn,weer helemaal gesetteld te zijn...
    Gisterenavond werd ik gebeld ,dat je op tv was...Het was een mooi verhaal en heb er dus weer van genoten.
    Twan ...Je bent een KANJER..Het allerbeste voor de toekomst..
  6. Ger Lenssen:
    Hoi Twan,
    Welkom thuis Twan. Wij hebben net het interview van M-P van gisteren bekeken. Mooi hoe je hier in het kort je verhaal doet. Dat deze camino veel voor jou heeft betekend, maar ook veel met je heeft gedaan komt hierin wel naar voren. Wij willen je nogmaals hartelijk bedanken dat je ons hebt meegenomen in jouw belevenissen op Twanscamino met prachtig geschreven verhalen en foto’s. Maar ook waarvoor je deze tocht liep n.l Alzheimer Nederland afdeling Noord Limburg. Wat een prachtig bedrag heb je bij elkaar gelopen. Voor straks heel veel succes samen met Johan in Sri Lanka.
    Ger en Thea.

P.s. Donderdag 6 september is onze eerste café St.Jacques weer. Begin oktober staan de terugkomdagen gepland voor pelgrims die dit jaar op pad zijn gegaan. We hopen je daar te mogen ontmoeten.
  7. Jac. en Joke (Oude dienstkameraad van je vader):
    29 augustus 2018
    Hoi Twan. Fijn te horen dat je weer heelhuids thuis bent.Van deze super knappe prestatie.Nogmaals CHAPEAU!!! We hebben ontzettend genoten van je mooie verhalen en schitterende fotos. Lieve groetjes van ons ook voor je ouders Jac en Mia.
    Jac en Joke
  8. Angelique v Meijel:
    Hey Twan
    Fijn dat je weer heelhuids terug bent van jouw camino. Maar ook een stukje onze camino omdat we bijna live hebben kunnen meegenieten van je mooie verhalen en geweldige foto s. Dank hiervoor Het gaat je goed ...geniet van je vriend je familie vrienden kennissen en je verdere leven. Nogmaals dank dat we mochten mee genieten in jouw leven👍😊🖐
  9. Art van Oosten:
    31 augustus 2018
    Hoi Twan,

prachtige prestatie geleverd man,

chapeau !!
  10. Nadège teruin:
    5 september 2018
    Bravo !! Tu as un regard très humain et très sensible sur les choses, c'est touchant !!
    Avoir goûté au Camino pendant un mois donne envie d'en reprendre...
    Bonne continuation pour tes futurs projets...