Dag 115. 10-8. Sobrado - Sao-Joao da Madeira 48 km.

10 augustus 2018 - São João da Madeira, Portugal

De route van vandaag gaat naar het originele Jacobspad zo’n 35 km ten zuiden van Porto. Het zijn grote omwegen wegens de vele heuvels (veel door bosbranden het vorig jaar aangetast) waar vaak geen wegen of paden zijn aangelegd. Grotendeels is het een zeer dun bevolkt gebied en ik ben dan ook blij dat ik een goed ontbijt heb gehad want vanaf een kilometer of 8 is na zo’n 20 km pas de eerste plaats waar weer wat activiteit is. Ik heb mezelf uitgenodigd voor een rondleiding op een houtskool stokerij, de baas (op foto) vond het goed. Als je de twee filmpjes ziet krijg je ineens een heel andere beleving bij een BBQ op houtskool (eucalyptushout). Knap dat deze mannen dit werk nog doen maar ongelofelijk dat het op deze manier nog wordt toegestaan gezien de bosbranden. Ik heb alle respect voor deze mensen, zij doen het werk waar wij als consumenten vraag naar hebben. Bij de volgende BBQ op houtskool zal ik hier zeker aan terugdenken. Eindelijk ook een filmpje gemaakt van een cafeetje dat tegelijkertijd ook supermarkt en sociaal buurthuis is voor de lokale bewoners. Je ziet dit hier nog heel vaak en ik vind het prachtig, verwacht dat het in NL een jaar of 50 geleden er ook zo aan toe ging toen elk klein dorp nog 10 kroegjes had. Mijn Camino van vandaag was weer de moeite, jammer dat morgen mijn laatste route naar het prachtige noordelijkere gelegen Porto is.

1. Ellen en Dolf.:
    11 augustus 2018
    Wat weer prachtige en aparte foto's. Gr Ellen.
  2. Annette:
    11 augustus 2018
    Tean geniet dan nog maar lekker van je laatste camino... 14 aug naar zus in Frankrijk... geniet ervan... nu een beetje afkicken van je camino, fijn om je straks weer te zien...😉🍻
  3. Sjo Vroemen:
    11 augustus 2018
    Vandaag de laatste loodjes?
    Kan me er enig idee bij geven. Verlaten dorpjes met tich tal cafe's zoals bij ons in de jaren 50/60. Voor ons is het nostalgie maar in Portugal is dit werkelijkheid.
    Straks gaan we jou verhalen missen.
    Alles bij elkaar heb je over pech niet te klagen gehad, behoudens je wandelstokken en 1x je schoenen, kun je terug kijken op een mooie camino.

Vele groetjes Sjo
  4. Cees:
    12 augustus 2018
    Geweldig Twan, gefeliciteerd met deze fantastische prestatie. Ik heb genoten van je verhalen en je avontuur. Stiekem zelfs een beetje jaloers!
  5. Silvia:
    13 augustus 2018
    Weer fantastisch om te lezen en te zien.
    Dank voor je verhalen. Gr
  6. Irma Snijders:
    18 augustus 2018
    Ik lag een stuk achter met lezen.. Ben een week zonder pc geweest ..met de kids van de fam.. op de camping in een boomhut gezeten..
    Morgenvroeg ga ik met een heerlijk ontbijtje ,buiten je laatste verhaaltjes en foto,s bekijken...
    Misschien ben je intussen al thuis...welterusten!!! Het is fijn om nog ff te genieten