Dag 58. 14-6. Livinhac-le-Haut - Figeac 25 km.

14 juni 2018 - Figeac, Frankrijk

Vanmorgen zat ik in het grote koeienboek te neuzen, vandaar dat er enkele foto’s van verschillende koeienrassen zijn toegevoegd voor de liefhebbers waaronder mijzelf.

Gisteren in Livinhac-le-Haut kwamen we per toeval familie Scheffers uit Nijmegen tegen die we een dag eerder bij aankomst in Conques al hebben leren kennen, dus tijd om samen een pilsje te nemen op het zonnige terras van het dorpsplein. Vandaag komen we Elle en Peter tegen op de route, zij runnen al vanaf 2005 gite Lacoste in Felzins. Saskia kwam met Ellen in gesprek doordat ze een Nederlands kenteken op hun oprit zag staan. Ellen heeft haar camino gelopen en daarna beslist om zelf een gite in Frankrijk te beginnen. Het Enthousiasme van Ellen en Peter is terug te vinden in de opzet van hun gite, het geheel ziet er geweldig uit. Met een knuffel van de hond vervolgen we onze Camino op weg naar onze afspraak met Marinus Kistemaker. Marinus, woonachtig in deze omgeving en een trouwe volger van mijn blog heeft Saskia en mij uitgenodigd voor een kopje koffie op de route. Om 11 uur is Marinus op zijn fiets gearriveerd bij het meer van Le Terly en heeft daar zeker een uur geduldig op ons gewacht. Marinus heeft goed voor ons gezorgd, koffie, chocoladebroodjes, toetjes en drie blikken bier die daar overigens niet door ons zijn opgedronken. Zijn verhaal is niet alledaags, hij zorgt als mantelzorger al enkele jaren voor zijn vrouw die lijdt aan frontotemporale dementie, een vorm van korte termijn geheugenverlies dat steeds erger wordt. Marinus is op zijn 20e jaar naar Frankrijk verhuisd en is er altijd blijven wonen. Lange tijd heeft hij in Parijs gewerkt en elke week een reis van 6 uur heen en 6 uur terug moeten maken om in Parijs te komen. Marinus zijn plicht als mantelzorger roept en wij vervolgen onze route. Het is nog een uur of drie lopen voordat we in Figeac arriveren. Eenmaal aangekomen bij de Gite: Le Coquelicot (de klaproos) krijgen we ons bedje toegewezen en gaan we het prachtige stadje verkennen. Het is een toeristische trekpleister die zeker de moeite waard is. Teruggekeerd in de gite worden we verrast met een geweldige maaltijd. Het is heerlijk, vers en er is nergens op bezuinigd.

1. Ger Lenssen:
    14 juni 2018
    Hoi Twan,
    Zo zie je maar, er zijn ook mooie ontmoetingen met alleen Nederlanders en wat een camino voor iemand teweeg brengt. Heel leuk dat je overal de tijd neemt voor gesprekken. Ik neem mijn petje hier vooraf. Geweldig Twan hoe je het dan ook nog eens heel mooi omschrijft. Nog maar eens een petje af. Je ben nu in Figac een geweldige plaats op de via Podiensis. Misschien nog een tip voor je, slapen in het klooster van de zusters Des Filles de Jésus in Vaylats. Voormij in 2013 een bijzondere plek met een heerlijke warme maaltijd 's avonds samen met de zusters. Geniet verder van je camino en doe Saskia de groeten van mij. Bon Route. Ger en Thea
  2. Frank:
    Prachtig Twan 👍🏻🍺☺️
  3. Johan en Jacquelien Maessen:
    15 juni 2018
    Go Twan, wist niet dat je ook liefhebber van koeien was. Viel me inderdaad al op dat je best veel foto's maakte van de dames. Ik ben er ook een liefhebber van. (van beide :))
    Vandaar dat ik in het verleden al verschillende koeien heb gehad. (blonde d'aquitainers, piemontese, belg. blauwe, , brandrood rund)
    Leuk dat fotoboek van die rassen.
  4. Sjo Vroemen:
    15 juni 2018
    Weer is zo te zien goed en dan is een prachtig verhaal weer geboren. Elke dag mooie omschrijving van het "gebeuren".
    Mooie ontmoetingen. Altijd goed voor een verhaal. Is algemeen bekend dat Nederlanders verspreid over de wereld wonen en werken en dat voor ons kleine kikkerlandje.
    Groeten Sjo
  5. Coen Rams:
    Twan,
    Je gaat werkelijk als een speer. Je nadert Cahors, een mooie plaats met een mooie brug. Kijk op de Pont Valentre bij de middelste toren eens omhoog. Het verhaal van de bouwmeester en zijn pact met de duivel is hier blijvend zichtbaar in de vorm van een klein duiveltje. Drink ook een Cahors, Een mooie volle rode wijn die juist op deze plaats zo goed smaakt. Goede reis.
  6. Riet GOUTIER:
    15 juni 2018
    Aan jou is een schrijver verloren gegaan .Prachtig . Lieve groetjes Mat en Riet .
  7. OUDOT Stéphane:
    15 juni 2018
    Go mon ami go... Je suis à Conques, je lis ton blog, c'est sympa de pouvoir te suivre