Dag 57. 13-6. Conques - Livinhac-le-Haut 26 km.

13 juni 2018 - Livinhac-le-Haut, Frankrijk

Om 7 uur gaan de eetzaal deuren van het klooster in Conques open, een kwartier later is elke plaats bezet. Ten opzichte van de meeste dagen is het ontbijt iets uitgebreider, er is thee, koffie, stokbrood en marmelade, extraatje is onbeperkt cake, yoghurt en cornflakes. Dit maal met een volle buik van tafel. Mijn Camino start met een kleine afdaling tot aan de rivier om vervolgens een mega klim te maken naar aan de top van het plateau. Door al het klimwerk in het warme en vochtige bos is er bijna geen droog plekje meer aan mijn t-shirt, pas boven op de top kom ik in de weilanden waar er een heerlijk briesje waait en kan zo weer opdrogen. Saskia en ik nemen een kopje koffie op de eerste gelegenheid die zich voordoet, dit blijkt helaas ook de laatste te zijn op de route, ook dit hoort bij de Camino. Net zo goed als ´s-morgens nadenken of je wel of geen lunchpakket mee gaat nemen. Wij nemen er geen mee maar er is een Canadese boswachter die hier anders over denkt. Wij zijn samen met hem gestart en één kilometer na het verlaten van Conques draait hij zich plots om, hij is zijn lunchpakketje vergeten mee te nemen. Nu is dat nog niet zo erg maar als je weet hoe zijn voeten er aan toe zijn bedenk je je wel 100 keer. Hij loopt op sandalen omdat zijn hele voeten vol pleisters zitten, dus de boven en onderkant, die arme jongen.

Terwijl het landschap zich blijft veranderen blijft er een ding steeds terugkomen, kersenbomen. De vruchten van verreweg de meeste bomen zijn niet geoogst dus ik kan de verleiding niet weerstaan. Ik gooi mijn prachtige bamboe wandelstokken in het gras, rijk naar de dichts bijzijnde tak met sappige, vlezige, rode, tikje overrijpe vruchten en dan een grote krak. Oei, maatje 47 staat op mijn mooie rechter wandelstok en die is daar niet tegen bestand. Daar sta ik dan, mijn prachtige linkerstok nog in takt, een tweedelige rechterstok en een hand vol heerlijke kersen. Gelukkig voor jullie heeft Saskia haar fototoestel meteen in de aanslag en legt het beeldmateriaal vast. Daar sta je dan, ik moet mijn weg voortzetten met anderhalve stok. Na nog geen 200 meter staat er een prachtig bamboebos in een mooie tuin, helaas voor mij niet binnen handbereik (en ja, ik heb het geprobeerd). Dan maar aanbellen. Een mevrouw verschijnt op het balkon en ik probeer haar op mijn beste Frans, met handen en voeten en mijn gebroken stok als voorbeeld, duidelijk te maken dat ik graag een stok uit haar bamboebos zou willen hebben. Ze snapt het meteen, haalt versterking en manlief wordt uit zijn middagslaapje gerukt. Oplossingsgericht loopt de man in mijn ogen de verkeerde kant op, toch weet hij precies wat hij gaat doen. In een hoekje heeft hij een voorraadje bamboestokken staan en samen gaan we aan de slag om er een premium rechter wandelstok van te maken. Zou ik dan toch niet de enige zijn?