Dag 37. 24-5. Saint-Gengoux-le-National - Cluny 28 km.

24 mei 2018 - Cluny, Frankrijk

Bij de tourist information in Saint-Gengoux-le-National kan ik weleens de eerste bezoeker zijn, wordt door drie man sterk geholpen bij de vraag of hun overnachtingsadressen hebben in Cluny, mijn beoogde einddoel voor vandaag. Uiteindelijk blijkt er in Cluny ruim voldoende beschikbaar te zijn en besluit om hier later bij de aankomst werk van te maken. Ik volg mijn route in tegenstelling tot gisteren volledig via de Jacobswegen, deze zijn geselecteerd op voornamelijk kerkjes en mooie natuurlijke omgevingen. Met die natuurlijke omgeving is het wel goed gekomen, na elke bocht vandaag lijkt het of het weer een mooiere locatie is, overal is het prachtig. Ook met mijn twee ons fruit per dag komt het goed, het lijkt wel of het twee ons per twintig minuten is. Vrij frequent staan er kersenbomen naast de weg of in de tuinen die vandaag alles behalve veilig zijn door mij. De vruchten van veel kersenbomen worden naar mijn idee vaak niet geoogst omdat het platteland veel leegstand kent en de mensen die overblijven vaak niet in staat zijn om de kersen te plukken. Ik maak dan ook ruim gebruik van mijn pelgrimsrecht, een pelgrim hoort met open armen ontvangen te worden en daar hoort deze lekkernij natuurlijk ook bij. Ik heb het geluk dat de vroegste rassen nu rijpe kersen hebben, ik hoop tevens nog lang te mogen genieten van de latere rassen. Toch waren niet alle kersen voor mijzelf, ik naderde een man met rugzak die een lager tempo loopt dan het mijne. Het is Bernard Garreau uit Bergerac in de buurt van Bordeaux. Bernard wil de drukte van het circus zoals hij dat noemt in de vakantieperiode op de Francese, de route vanaf de Pyreneeën naar Santiago niet meemaken. Zijn alternatief in de minder druk belopen route van Vézelay naar Assisi, een pelgrimsroute die dicht bij Rome eindigt. Het is een route van 1.500 km die Bernard dit jaar in twee delen zal gaan lopen. We eten samen op een bankje in Contevail, vervolgens loopt Bernard zijn etappe naar Taizé en ik de mijne naar Cluny. Omdat mijn slaapplaats nog niet geregeld is verhoog ik mijn tempo om voor vijf uur in de middag bij het plaatselijke Tourist Office te zijn. De medewerker weet niet wat hij ziet, een Pelgrim met bamboestokken, dit komt hem wel erg bekend voor. Het gesprek schakelt al snel over in onze moedertaal. Olaf Spronk is naar Cluny teruggekeerd na zijn Pelgrimage van zo’n tien jaar geleden, sindsdien is dit zijn leefomgeving. Ook Olaf heeft gebruik gemaakt van deze geweldige bamboe stokken, mogelijk is hij de trendsetter geweest. Olaf geeft mij goed advies, krijg een boekje met adresgegevens tot in Le Puy-en-Velay en we spreken af om elkaar nog te ontmoeten. Bij het café-restaurant om de hoek worden nog enkele pilsjes gedronken en krijg ik flink wat informatie over deze stad die ik morgenvroeg ga bezichtigen.  Mijn slaapadres is tevens midden in de stad, ik slaap in het nonnenklooster van Cluny. Zuster Marieagnes ontvangt mij zeer vriendelijk, ik krijg een kamer toegewezen en mag van alle faciliteiten gebruik maken. We hebben samen zelfs flink lol, het is een moderne zuster van pas 79 jaar die meteen achter haar computer duikt toen ze vernam dat ik elke dag een reisverhaal maak. Met een brede smile vertrek ik naar mijn slaapkamer om me vervolgens te verwennen met een heerlijke douche na deze zweterige warme en vooral prachtige dag.

1. Tillemans ard en an:
    Goedemorgen twan.
    Leuk om te zien wat je allemaal mee maakt op zo n dag.
    Geniet ervan het is geweldig.
    Gr an van ard
  2. Angelique v Meijel:
    25 mei 2018
    Weer geweldig mooie foto s Twan super. En wat je allemaal mee maakt geweldig. Toeval bestaat niet . Geniet er weer van en succes
  3. Inge frencken:
    25 mei 2018
    Hey, wat weer een mooi verhaal en stuk voor stuk prachtige foto's.😚
  4. Lambert:
    25 mei 2018
    Hoi Twan, wat laat maar toch welkom bij de Club van 50. Pieter vertelde me van je tocht tijdens een telefoontje dat we onlangs hadden. Leuk om te lezen van je tocht. Succes met het vervolg.
  5. Wilbert:
    25 mei 2018
    Hey Twan, morgen voor ons de pfarreienweg op het programma, 4 1/2 uur. Groetjes Katja en Wilbert vanaf Bahnhof Cues (Das Brauhaus) Bernkastel-Kues!
  6. Sjo Vroemen:
    26 mei 2018
    Zoals zovele dagen kwam je vandaag weer aan een mooi verhaal.
    Bedankt dat je dit met ons wil delen.

Sjop