Dag 38. 25-5. Cluny - Tramayes 21 km.

25 mei 2018 - Tramayes, Frankrijk

Rondleiding Cluny:  https://www.relive.cc/view/1594804934

Route:  https://www.relive.cc/view/1595365411

Bij de zusters in het klooster is het dik in orde, privékamer met bed, wastafel en bureau. Dan is het ook nog een Donativo, wil zeggen dat je zelf mag bepalen wat je doneert voor het gebruik van de kamer, sanitair, keuken en de algehele gastvrijheid. Zuster Marieagnes verzorgt haar gasten geweldig, ik ben er zeer van onder de indruk. Als eerste ga ik naar de Tourist Information. Olaf geeft mij uitleg over de stadsroute die ik het beste kan maken en ga op pad. Cluny, daar was ik voor gisteren niet van op de hoogte, was tussen het jaar 900 en 1200 van groot belang voor de religieuze en politieke situatie in Europa. De invloed was mogelijk nog wel groter dan Rome in die tijd. Tijdens de stadswandeling wordt mij duidelijk hoe immens groot de abdij van Cluny vroeger was, groot qua afmetingen maar ook qua invloed. Het stond aan het hooft van ruim 1.000 kloosters in West Europa, de orde van Cluny genoemd. Mijn Camino geeft mij ruim de tijd om overal over na te denken, ik loop rustig van het ene naar het andere dorp en raak vanzelf geïnspireerd door de geschiedenis waar de dorpen om bekend staan. Olaf werkt tot aan het middaguur en we ontmoeten elkaar bij een restaurant naast de Tourist Information. Bestel menu du jour, altijd goed. Olaf verteld over zijn indrukwekkende Camino waar hij samen met zijn vriendin Bodil aan is begonnen. Hoe ze in Nederland alles hebben verkocht, hun goede banen hebben opgezegd en als pelgrim zijn vertrokken. Over het grote verlies van haar ten gevolgen van borstkanker en de keuzes die mede daarmee te maken hebben. Het gehele verhaal is zo indrukwekkend, hoe Bodils eigenschappen waren en hoe het mis is gegaan. Later tijdens mijn route naar Tramayes moet ik nog veel denken over hetgeen wat hij gisteren en vandaag tegen mij heeft gezegd, hij heeft zijn vriendin verloren maar haar twee broers ervoor terug gekregen. Ik denk maar zo, zolang Olaf zo vol emotie over Bodil kan praten leeft zij nog, prachtig toch. Tijdens het eten attendeert Olaf mij op een andere pelgrim die komt langsgelopen, ik zeg hé Bernard, hij kijkt verwonderd op en komt erbij zitten. Bernard loopt zijn pelgrimstocht naar Assisi, gisteren liepen onze routes uit elkaar en vandaag komt zijn route weer bij de mijne uit. Bernard besteld hetzelfde menu en na het eten vergezel ik hem naar het pelgrimsonderkomen bij de zusters vanwaar ik om 2 uur ’smiddags nog moet vertrekken. Na veel klimwerk kom ik vroeg in de avond in Tramayes aan. Alweer een prachtige dag die de geschiedenis in kan gaan, ik zal hem niet snel vergeten.

1. Judith:
    Bijzonder!
  2. Tillemans ard en an:
    Echt heel bijzonder.
    Gr ard en an.
  3. Coen en Peet:
    26 mei 2018
    Wauw wat een mooie ervaring weer. En prachtige foto's! Ieder ontbijtje met ons tweeën blijft bijzonder met jouw verhalen erbij.
  4. Sjo Vroemen:
    26 mei 2018
    Jouw verhalen zijn bijzonder. Je maakt van alles mee.
    In gedachte voer je ons mee in je pelgrimstocht naar Santiago. Zeer mooi.
  5. Olaf:
    26 mei 2018
    Hoi Twan, dank voor je mooie tekst en ik wens je veel plezier met het vervolg van je route.
  6. Mieke Tillemans:
    26 mei 2018
    Wat weer een mooi verhaal. En wat weer een ervaring erbij. en natuurlijk weer mooie foto`s. Groetjes Peter en Miek.
  7. Irma Snijders:
    29 mei 2018
    Weer een prachtig verslag...heerlijk .Ook de foto,s hierbij ,zoveel oude gebouwen en toch ziet 't er alles zo netjes uit..