Dag 21. 8-5. Villey-sain-Etienne - Vaucouleurs-Chalaines 38 km.

8 mei 2018 - Villey-Saint-Étienne, Frankrijk

Villey-Saint-Etienne is een mooi dorpje, prachtig gelegen aan de buitenbocht van de Moezel. Hoog bovenop een heuvelrug met het mooiste uitzicht over de Moezel staat een prachtig pand te koop, de vraagprijs moet wel te hoog zijn, op een steenworp afstand van Nancy zijn er zeker liefhebbers voor deze geweldige locatie. Net als gisteren zijn hier volop grindgaten in de vallei, door de jaren heen moet er ongelofelijk veel opgebaggerd zijn. We volgen het kanaalpad om de oude vestigingsstad Toul in te gaan. Vroeger was dit een zeer belangrijke stad in de regio, nu stelt het qua inwoners niets meer voor, mooi is de stad zeker. Julius zal hier blijven overnachten, ik zal vandaag nog richting het zuiden doorlopen. We besluiten op een terrasje koffie te drinken, de man en vrouw naast ons zoeken contact met ons. Jullie zijn de pelgrimsroute aan het volgen hé? We raken in gesprek en het blijken super aardige Fransen te zijn die ook nog eens goed Engels spreken. Ze hebben twee jaar geleden vanaf hier een deel van de Pelgrimsroute naar het zuiden gelopen dat onderdeel uitmaakt van mijn route, hebben een aantal goede slaapadressen die ze mij graag willen overhandigen. We spreken een ontmoetingslocatie af, twee uur later krijgen we bij de Marie van enkele dorpen verder de gegevens van hun overhandigd, bellen het eerste adres op en ik kan er voor vannacht terecht. Julius besluit om toch met me mee te lopen en wil een extra dag verblijven op die locatie voordat hij richting centraal Frankrijk vertrekt. Uiteindelijk wordt het nog een lange tocht, heb de dorst door het warme weer gelest met minimaal vijf liter water en wordt op ons overnachtingsadres beloond met een heerlijk koud pilsje.

Onderweg heb ik een tweede prachtige stok afgebroken uit een bos beukenhout dat hier regelmatig in de bossen groeit, het zijn dunne maar sterke stengels die ik bij aankomst op het slaapadres op een goede lengte zaag. Ik ben er blij mee, op de juiste hoogte zit er een knikje in de stokken die daardoor goed in de hand liggen. Voorlopig ga ik geen nieuwe stokken kopen, deze zullen me niet gestolen worden, vergeten kan ik ze altijd nog.

1. Annette:
    9 mei 2018
    Ha Twan, wat een mooi wandelgebied daar, ben een beetje jaloers ;), fijn dat je nieuwe stokken hebt gevonden, nu ben je een echte Pelgrim. Geniet vandaag nog samen met Julius van de laatste km samen....tot morgenvroeg...kijk uit naar je verslag.
  2. Coen en Peet:
    9 mei 2018
    We lezen tegenwoordig niet meer de krant, maar het Twan-journaal tijdens onze vakantie. We genieten van al de capriolen die je uithaalt en meemaakt. Veel plezier op je verdere tocht. We kijken met aandacht uit naar het volgende verhaal! 😎
  3. Hein Wolff:
    9 mei 2018
    Dag Twan, hier Hein Wolff van Nautilus Organic uit Emmeloord. Met veel plezier lees ik elke dag je blog. Staat ook nog op mijn lijst. Veel succes de komende tijd. Groet Hein
  4. Sjo Vroemen:
    Hey Twan
    Wederom een blog waar ik even voor ga zitten. Mooie foto's.
    ietsjes minder warm was wellicht beter om te wandel;en.Gelukkig heb je 2e stok op de kop kunnen tikken, loopt altijd iets prettiger.
    Word even wennen om weer alleen te gaan. Maar je komt wel weer mensen tegen.
    Prettige tocht verder

Sjo
  5. Mariet:
    9 mei 2018
    Twan, wat leuk om je verhalen te lezen. We wensen je nog veel plezier en groetjes van je bijna buren uit Egchel
  6. Maria Hodzelmans:
    9 mei 2018
    Begrijp hieruit dat niet Julius je stokken mee had genomen. Sorry Julius. Ik heb je onterecht veroordeeld.