Dag 22. 9-5. Vaucouleurs-Chalaines - Domrémy-la-Pucelle 30 km.

9 mei 2018 - Domrémy-la-Pucelle, Frankrijk

De supermarkt van Vaucouleurs weet dat we geweest zijn, de voorverpakte sandwiches zijn al vroeg uitverkocht vandaag. Het plan is om vanavond zo’n 25 km verder op de route te zijn. Julius zou een rustdag nemen en starten aan een andere route. De rustdag heeft hij opgegeven, besluit om eerst een deel op mijn route te lopen en vervolgens bij een boer zijn tent op te zetten. Toch kan ik hem niet van mij afschudden, het lijkt wel zo’n vervelende vlieg die je maar blijft achtervolgen, je doet je best hem met een vliegenmepper weg te slaan maar blijft je irriteren. Zodra je denkt dat hij uit het oog verdwenen is duikt hij plotseling weer ergens op, eerst op een lager gelegen parallelweggetje aan de Maas, daarna bij een kerkje in het volgende dorp. We hebben het samen gezellig, vinden het beide prima om zo door te lopen. Julius blijft zoeken naar een plaats om zijn tent op te slaan maar het komt er maar niet van, ik heb een overnachting bij een refugio geregeld, die van de basiliek van Sainte-Jeanne-d’Arc die hoog op een heuvel voorbij Domrémy-la-Pucelle boven de weilanden en bossen uitpuilt. Uiteindelijk komen we toch weer met twee personen aan en ook Julius krijgt nog een slaapkamer toegewezen. Hij heeft geluk, hij krijgt de laatste slaapkamer die vrij is, de andere is voor mij. Eens kijken of we elkaar morgen uit het oog verliezen, als het zo blijft onweren zoals het er nu hier aan toegaat zal dat niet lukken, dan ga je niet lopen. De vooruitzichten zien er toch weer gunstig uit, morgenvroeg rond een uur of 9 à 10 zal het stoppen met regenen als de voorspellingen uitkomen.

Vandaag was qua natuur, landbouw en geschiedenis geheel anders dan de laatste paar dagen. Het Moezel stroomgebied is omgeruild tegen dat van de Maas, de akkervelden zijn nu weer weilanden met prachtige koeien en alles in dit gebied blijft je herinneren aan het leven van Jeanne-d’Arc die in Domrémy is geboren, ze wordt ook wel de Maagd van Orléans genoemd. Dit heeft ze te danken aan haar grote rol tijdens de Engels-Franse honderd jarige oorlog.

1. Johan en Jacquelien Maessen:
    9 mei 2018
    Ach Twan, mocht je de weg niet meer weten, loop maar gewoon de maas maar af en dan kom je in Kessel. En van Kessel naar Egchel weet je de weg wel.
    Grapje, Twan je blog blijft leuk en interessant. Mooie foto's. Blijf je volgen.
  2. P.stikkelbroeck:
    Mooie verhalen Twan. Ik ga dit zeker ook eens doen👍
  3. Sjo Vroemen:
    10 mei 2018
    Temperatuur (± 17)is om van te genieten.
    Onweer gepaard met regen moet je gespaard blijven.
    Die Julius toch, ben je hem kwijt, duikt hij weer op.
    De Maas doet je aan thuis denken.
    Mooie foto's en dito blog. Elke morgen een verrassing.
    Succes met je verdere wandeling.
  4. Bea:
    10 mei 2018
    O, wat allemaal herkenbaar die prachtige omgeving in Frankrijk, je ,,maatje,, loslaten !! lastig zo meteen, maar misschien komen jullie elkaar wel weer tegen in Spanje waar jullie weer dezelfde route zullen bewandelen. Jammer van je stokken Twan, ik heb ze ook eens laten staan, maar gelukkig voor mij stonden ze er nog. Steeds alert blijven bij vertrek, ik vertrok nooit zonder om te kijken, misschien een hint Twan. Bon Camino.
  5. Hans en Truus linders:
    10 mei 2018
    Wat zijn het toch steeds weer mooie verhalen en foto,s.wel een beetje om je wandel vriend te verlaten.de groeten

Hallo Twan wat een mooie verhalen en mooie foto,s iedere weer fijn om te lezen groeten truus