Dag 110. 5-8. Mougás-Porto - A-Guarda. 23 km.

5 augustus 2018 - A Guarda, Spanje

(6-8 geschreven) Vandaag de kustroute naar het meest zuidelijke kuststrook van Galicië tot aan de riviergrens met Portugal. Het is zoals voorspeld al zeer vroeg erg warm vandaar deze korte route. Ik film een inkijkje bij de plaatselijke bakker die zijn ovens nog op hout stookt (vind dit ambacht geweldig) en geniet van de prachtige koeien met zijn fraaie horens. In 2017 zijn er in Spanje en Portugal zeer veel bosbranden geweest, dit is vandaag goed te zien. De naaldbomen hebben de brand niet overleefd, de eucalyptusbomen beschermen zichzelf beter tegen bosbranden en veel slaan er opnieuw uit. Opvallend is ook dat bij de brandplekken die kaal waren zeer veel zaailingen van de eucalyptus groeien, het lijkt wel alsof het kiemen van de zaden brand nodig heeft. De strandjes van A-Guarda zijn kleine baaien tussen de rotsen. Het is er zeer druk maar bijna niemand is daadwerkelijk aan het zwemmen, meestal amper tot aan de enkels wegens het zeer koude water. De alberge is van de gemeente en wordt door vrijwilligers gerund, overnachting voor € 5,00 is veel te goedkoop om particuliere alberges de kans te geven om te overleven. Het lijkt erop dat men hier elkaar het verlies nog niet gunt, alles is veel te goedkoop om te kunnen overleven. In de straten van A Guarda staan ook zeer veel gebouwen leeg en te verpauperen terwijl het nog steeds een mooie plaats is. Een jonge die ik in de alberge spreek woont in Vigo, stad van 300.000 inwoners iets naar het noorden. Hij zegt dat in deze omgeving alleen Vigo economisch goed draait, de rest alleen maar twee zomermaanden. Vrienden van hem wonen ook in Baiona (kustplaats/strand van Vigo), in de twee zomermaanden moeten ze hun gehuurd huis verlaten omdat de huur dan niet te betalen is, daarna komen ze weer terug in het huis en huren ze het voor een schijntje.

1. Chantal:
    6 augustus 2018
    Comme elles sont belles ces vaches avec leurs cornes....de vraies déesses! Merci Twan profite bien de ton chemin, rempli tes yeux de tout ce que tu vois! Buen camino amigo
  2. Silvia:
    7 augustus 2018
    Wat prachtig om zoveel diversiteit aan natuur mee ga maken. Geniet
  3. Helder:
    7 augustus 2018
    💪💪💪💪be welcome to Portugal 💪
  4. Sjo Vroemen:
    8 augustus 2018
    Mooi om dit allemaal te beleven. We wonen toch in een gezegend Nederland, toch?
    We moeten soms wel eens kankeren, maar we hebben het beslist beter dan deze mensen.
    Mooi verhaal en dito foto's.
    Groetjes Sjo