Dag 109. 4-8. Sabaris-Baiona - Mougás-Porto. 16 km.

4 augustus 2018 - Mougás, Spanje

Voor Saskia is het einde Camino, om 13.00 uur wordt ze door de taxi opgehaald en vertrekt ze naar het vliegveld. De oorzaak van haar voetontsteking is waarschijnlijk duidelijk. Uit literatuur blijkt dat het lopen door water zonder schoenen na een lange wandeling een uitwerking (ontsteking) op de voet kan hebben door een te grote strekking van de voet. Ik ben geen doctor en geen deskundige, hier moeten we het mee doen. Het is te hopen dat dit de oorzaak is. In de middag vertrek ik naar mijn alberge zo’n 16 km verderop. Ik kies ervoor om alleen langs de kust te lopen om zo maximale van een enigszins verkoelende zeebries te kunnen profiteren. Het is een geweldige route, veel vakantie vierende mensen en veelal volle stranden tussen de verder rotsachtige kust. Het is zeer spijtig om te constateren (tevens ook door het gesprek van de Engelse hoteleigenaar van gisteren) dat het vakantieseizoen hier maar 7 weken volop draait. Het zijn voor 98% Spanjaarden die in dit prachtig gebied vakantie vieren. Tevens van deze 98% is het overgrote deel uit Galicië, dus deze zelfde provincie. Wij Nederlanders denken dat we bekend staan dat we weinig spenderen op vakantie, t.o.v. de Spanjaarden zijn wij een zeer gul volk. Volgens de eigenaar van het hotel besteld een Spanjaard één consumptie, een koffie van €1/€1,20 en blijft dan een hele middag op het terras zitten. Ik heb dit vandaag op meerdere plekken bekeken en ik zit hier nu al twee uur op een prachtig terras (denk een van de laatste foto’s van vandaag) en kan alleen bevestigen dat de Spanjaarden aan de andere tafels inderdaad geen tweede bestelling plaatsen en de tafels bezet houden. Wat ik nog veel erger vind is dat dit hele gebied geen overlevingskansen heeft voor de toerisme waar het nu op ingesteld is. Het is zo’n mooi gebied maar er zijn gewoonweg te veel hotels, cafeetjes, terrassen etc. Iedereen wil dezelfde klant binnenhalen en die is er maar enkele weken per jaar. Veel accommodaties zijn dan ook leeg, campings gesloten en liggen er verpauperd bij, tevens worden veel huizen of kamers verhuurd tijdens dit korte seizoen. Het klimaat in deze hoek van Spanje is mild maar niet zomers genoeg voor een lang seizoen en het zeewater is te koud. Zeer jammer want het is een waanzinnig mooi gebied.

1. Chantal:
    4 augustus 2018
    bonjour Twan, je suis désolée pour Saskia, je lui souhaite un bon rétablissement et bon retour; Elle aura été un bon compagnon de route pour toi; bonne continuation à toi.
    ici c'est la canicule il fait 36 degrés à l'ombre; quel est ton programme après Porto ?
  2. Petra Rooijakkers:
    5 augustus 2018
    Wat erg dat Saskia niet verder met je door kan gaan tot in Porto.
    Wat een mooie natuur en uitzicht .
    Tot over enkele dagen, geniet er nog van.
    Groeten Petra
  3. Theo:
    5 augustus 2018
    Mooie foto,s vooral van die vissen.
  4. Ed Schroders:
    6 augustus 2018
    Peregrino Twan, Op de Camino Frances ben je door vele lege dorpen gelopen. De jeugd was vertrokken naar de grote steden Madrid en Barcelona. Niet om het voetbal. Ze proberen er een boterham te verdienen.Van alle jeugd is de helft werkeloos geen baan of geen goed betaalde baan.De ouderen met een minimaal pensioentje. Dus de Spanjaarden hebben niets te Makken. Vandaar een koffie op het terras. In het Heldense worden de ouderen ook steeds gekort, dus daar niet alleen.Twan Buen Camino
  5. Sjo Vroemen:
    8 augustus 2018
    Twan ook min Nederland heeft het van die terrastijgers die op een consumptie teren de hele middag.
    Heb je wat van die bosbranden meegekregen?
    Groetjes Sjo