Dag 111. 6-8. A-Guarda - Rubiaes 39 km. (Portugal)

6 augustus 2018 - Rubiães, Portugal

Ik ben gewaarschuwd. Gisteren werd mij verteld dat het voetgangersveer naar Portugal vandaag weleens uit de running zou kunnen zijn. Het maakt mij weinig uit, ik loop eerst naar het veer, constateer dat het veer vandaag niet vaart wegens het dorpsfeest en loop een kilometer of 12 landinwaarts naar de grensoverschrijdende brug. De wandeling die ik maak is geen onderdeel van een Jacobsroute. Er is een kustroute (sinds enkele jaren) die via het veer gaat en verder langs de kust zuidelijk naar Porto loopt. Ik besluit om van de kustroute over te schakelen naar de oude binnenlandse route. Saskia en ik hadden destijds voor de kustroute gekozen wegens de extreme hitte in het binnenland maar vanaf vandaag schijnt deze hitte voorbij te zijn. Vanaf het niet varend veerpondje is de zelfontworpen route geweldig, het gaat door een soort deltavormig landschap aan de Spaanse kant van de riviermonding, veel tuinbouw in tunneltjes, fruitteelt, boomkweek en zelfs avocado plantages. Eenmaal de brug over in Portugal zoek ik aansluiting naar de oude binnenlandse route. Ik geniet van alles wat ik zie en beleef. Het landschap is geweldig, de huizen hebben veelal mooi bijgehouden tuintjes met volop bloeiende planten, tevens zijn de huizen veel beter onderhouden in dit deel van Portugal dan in Galicië. Het lijkt erop dat de mensen die hier wonen veel meer aandacht schenken aan hun woonomgeving. Morgen tijdens mijn 2e Portugese Caminodag zal ik ervaren of mijn eerste 25 km in Portugal ook representatief zijn voor het vervolg. Ik heb er zin in.

1. Jos en Saskia:
    7 augustus 2018
    Weer een mijlpaal (Portugal) er bij Twan een hele prestatie wij wensen je nog een week veel wandel plezier naar Porto we zien je snel
  2. Silvia:
    Hoi twan,
    Wat een prachtige foto’s van de cactussen. Geweldig. Toi toi. Succes verder
  3. Natasja Beek:
    7 augustus 2018
    Veel wandelplezier in Portugal! Fijn dat je door blijft wandelen. Kunnen wij fijn van je blog blijven genieten. :-)
  4. Miranda:
    Hoi!
    Ik loop ook Camino da Costa. Ik heb nog een klein schippersbootje gevonden die mij naar de overkant bracht.
    Vandaag blijf ik een dagje in Guarda.
    Gaan jullie ook tot Santiago?
    Bom Camino!
  5. Wilma:
    Prachtige foto's weer.
  6. Annie van den Hombergh:
    7 augustus 2018
    Mooie foto's, prachtige natuur! (genieten)
  7. M. Hodzelmans:
    8 augustus 2018
    Wat een mooie foto's weer. Bijzonder om die avocado's te zien groeien. Regen daar wachten wij hier met smart op. Hopelijk vannacht of morgen.
  8. Sjo Vroemen:
    8 augustus 2018
    Mooi Portugal wordt er steeds gezegd, maar jij bewijst dit met dit verhaal. Komt ook nog in het gedeelte van de tuinbouw.
    Mooie foto's en prachtige video.
    Geniet in het prachtige Portugal.

Groetjes Sjo
  9. Judith:
    Het schiet al op Twan!
    Goed bezig en vooral doorgaan met genieten
  10. Adelaide Marques:
    9 augustus 2018
    Gostei de o ter encontrado no meu " Caminho de Santiago " alguém com tanta garra como o senhor. Espero que a sua caminhada o torne uma pessoa mais realizada. Seja feliz! Bjinho

P.S. Espero ver a foto de nós 3