Dag 1. Galle-Unawatuna, Sri Lanka. 15 km.

13 februari 2018 - Galle, Sri Lanka

(filmpjes worden later toegevoegd).

Vanmorgen per bus vertrokken vanuit ons huis in Mirissa naar Galle. Deze busrit van een uur puur genieten is een belevenis op zich. Zo’n beetje het enige dat vergelijkbaar is met een Nederlands busritje is dat het je van A naar B brengt.

Fort Galle is de startplaats van mijn ± 75 km lange voetreis in Sri Lanka. Deze vestigingsstad, veroverd op de Portugezen tijdens de Nederlandse overheersing was in de 17e en 18e eeuw zeer belangrijk voor de VOC wegens zijn doorvoerfunctie en het achterland. Het ligt aan diepe zeewateren en als een rots tegen de kust aangedrukt waardoor de vestiging goed te verdedigen was.

In Fort Galle hebben we veel rondgezworven en bezichtigd. Tegenwoordig wordt er veel opgeknapt en wemelt het van de toeristen van overal over de wereld. De stad Galle is wat minder aantrekkelijk, veel rondzwervend vuil waar niemand zich over lijkt te bekommeren. Vervolgens op slippers via de hoofdweg naar Unawatuna gelopen, kleine privé rondleiding bij een bergafgraving gekregen waar tevens stenen worden gebroken tot gravel grootte. Op een terrasje aan de baai van Unawatuna nog wat lokale herinneringen opgehaald uit een periode van 11 jaar waarin we hier al regelmatig met vrienden en familie zijn gekomen.