Dag 77. 3-7. Villamayor-de-Monjardin - Viana 34 km.

3 juli 2018 - Viana, Spanje

Vandaag weer een mooie route afgelegd. Als ik naar de totale Frances kijk denk ik dat het bijna een rechte lijn van Pamplona naar het westen is maar dat gaat voor dit gedeelte van de route zeker niet op. Veel bochtige paadjes en kleine heuvels zoals in zuid Limburg maar dan met andere klimaatinvloeden en zonder die mooie holle wegen. Het is niet gemakkelijk om een passende route te vinden omdat de prachtige oude dorpen regelmatig erg ver uit elkaar liggen. Dan is er nog een voorkeur voor plaatsen waar ik zeker wil overnachten en zodoende moet er dan iets verder gekeken worden dan de dag van morgen bij de beslissing waar ik de route van vandaag zal eindigen. Toch kijk ik niet verder dan één á twee dagen vooruit omdat een overnachtingsplaats niet perse iets zeer speciaals hoeft te hebben. Is het een klein dorpje dan komt daar vaak weer een ander effect voor in de plaats zoals gisteravond. Ik zat buiten op het mini dorpspleintje te eten voor een restaurantje dat tevens kroeg en sociale ontmoetingsplek voor de inwoners is. Er was al een bekende van mij aangeschoven voor een drankje en drie tafels verder zit een vrouw die in dezelfde alberge de komende nacht slaapt. Ik zeg: kom er toch bijzitten, ze sluit aan met een rode blos van het tweede glaasje rode wijn op haar wangen. De zeer zachtaardige en van oorsprong Hongaarse vrouw woont al 25 jaar in Sardinië en staat te popelen om haar verhaal te kunnen vertellen. Ze is sinds kort genezen verklaart van een zeer agressieve kwaadaardige borstkanker. De vrouw straalt van alle kanten en glundert van geluk, het glaasje wijn doet prima zijn werk. Vanmiddag gedeeltelijk met Lorea samengelopen en vervolgens met haar en een Jappanner gegeten. De Jappanner studeert politiek op een universiteit in Tokio en is een aardige mondige gast. Hij wil elke dag rond de 40 km lopen, ik wens hem veel plezier toe en hoop dat hij zijn droom kan waarmaken.

Vanmiddag ook nog even met het thuisfront geschakeld. De vasculaire dementie krijgt spijtig genoeg in een rap tempo steeds meer grip op mijn moeders leven, tevens hierdoor ook op dat van mijn vader. Er wordt een aanvraag voorbereid om de dagopvang uit te breiden naar vier dagen per week en tevens wordt er al naar de mogelijke volgende stappen gekeken. Als je zo’n reis maakt als ik nu doe voel je je toch zeer gesterkt als je omringd bent met geweldige familieleden, aanhang, professionele hulpverleners en tevens mensen die veel om mijn ouders geven en waar nodig voor hun klaarstaan. Allen bedankt hiervoor.

1. Johan en Jacquelien Maessen:
    Twan,

Ik zie dat ook de route door Spanje prachtig is.
  2. Arssi:
    4 juli 2018
    Mooi verhaal weer en veel sterkte voor jullie mam en pap
  3. Irma Snijders:
    4 juli 2018
    Het zijn prachtige vergezichten en mooie route,s zo te zien.
    En wat een pracht en praal in de kerken..
    Het zal niet meevallen Twan, om dit te horen van Je Moeder..
    Dan ben je ver van huis...en kunt Haar niet even knuffelen...
    Maar jij bent bezig met een fantastisch doel...daarvoor wens ik je veel kracht en sterkte.
  4. Marleen:
    Nog effe Twan en dan zien we je weer 😎👊🍀
  5. Staaks Johannes G M:
    4 juli 2018
    Wat een mooi verhaal Twan van die dame die genezen is van haar borstkanker.
    Ik vermoed dat deze dame de pelgrimstocht ook loopt om haar genezingsproces te solideren.
    Zo zie je maar weer : gezondheid gaat boven alles.
    Wat mooi dat jouw moeder alle steun ontvangt tijdens deze moeilijke periode.
    Vasculaire dementie is nog steeds een aandoening waar nog weinig kruid tegen gewassen is.
    Wellicht overbodig om te melden:
    Het weer is super nog steeds en ik zie alleen maar blije mensen buiten in Amsterdam.
    Geniet van de volgende ronde.
    Groet,
    Jan
  6. Nellie Bruijnen:
    4 juli 2018
    Hallo Twan wat weer een mooie foto`s en een mooi verhaal . Twan sterkte met Moeder ,en nog veel plezier met het wandelen. Tot ziens en groetjes They Nellie
  7. Theo:
    4 juli 2018
    Mooie foto,s en nog veel met je Moeder.
  8. Theo:
    4 juli 2018
    Mooie foto,s en veel sterkte met je Moeder.