Dag 43. 30-5. Amions - Montverdun 32 km.

30 mei 2018 - Montverdun, Frankrijk

Het is weer een dag als geen ander. Verlaat de gite om bij de bakkerszaak, tegelijkertijd kroeg van het dorp croissantjes te eten, ze hebben ook nog stokbrood maar als er geen beleg is heb ik mijn keuze snel gemaakt. Het zijn wel echte lekkere croissantjes en de koffie smaakt heerlijk. Er wordt een natte dag voorspeld, veel regen vanaf twee uur en ik ga voor een korte route, spreek in op het telefoonnummer van de gite waar ik vannacht wil slapen, bel later in de ochtend nog een keer maar krijg geen respons. Het maakt me ook niet veel uit, net als elke dag komt ook deze overnachting wel goed. Voor de middag begint het al af en toe te spetteren, droogt steeds weer snel op dus ook dit is geen probleem. In de verte zie ik een geweldig torentje boven het struikgewas uitpuilen, ligt totaal niet op de route maar ik wordt er als het ware door aangezogen. Eenmaal in de buurt wacht een Engelsman, Martin mij al op. Hij houd me al van ver in het visier en vind het geweldig dat een pelgrim zijn kant op komt. Wordt natuurlijk aan zijn vrouw Debra voorgesteld en de rest van de familie. Het blijkt een torentje en kerkje te zijn met een rijke geschiedenis, het is een 12e eeuws christelijke verzamelplaats voor kruisvaarders op weg naar het zuiden. Bij het verlaten van het prachtige bouwwerk begint het al te regenen, uren voordat het verspeld is. Toch kom ik nog zonder regenkleding in Bussy Albieux aan. Loop daar het kerkje in, weer uit en ik wordt vanuit de overkant van de weg naar binnen gezwaaid, het is de plek waar pelgrims in de middag te eten krijgen. De pelgrim die mij naar binnen zwaaid is ook de enige, het is Stephan uit het Frans dorpje Dampriechard dat door een rivier gescheiden is van het Zwitserse La Chaux de Fonds. Stephan en ik eten bij Camille, het is een donativo en je mag zelf bepalen wat je voor het eten betaald. Samen vervolgen we de weg naar Montverdun waar we droog aankomen. Wordt vervolgd.  Nu, tijdens het maken van dit verslag is er samen Stephan en Orellie, het meisje van de gite al heel wat alcohol door de man gegaan. Er valt nog heel veel te vertellen over de reden van Stephans Camino, komt misschien nog wel. De groeten en tot morgen.

1. Olaf:
    30 mei 2018
    In montbrison kun je bij de zusters slapen. Heel mooi klooster. En er is een kantklosmuseum, hahaha. Was nog interessant ook!
  2. Adèle:
    30 mei 2018
    Wat weer een heerlijke dag Twan! Proost en een goede nacht. Ik wens de medepelgeims sterkte vannacht😉😂
  3. Ria Rutten:
    31 mei 2018
    Hoi Twan, wat een tocht en ik vind heel bijzonder waar je overal oog en oor voor hebt. Net zoals ook andere zeggen is het geweldig om je te kunnen volgen. Top. Grijs. Ria Rutten
  4. Sjo Vroemen:
    31 mei 2018
    En wederom is je dag geslaagd.
    Martin staat op de uitkijk en jij kunt er niet omheen. Verhaal is geboren.
    Klasse zoals jij een en ander op papier krijgt.
    Na afloop bundelen en uitgeven via uitgever?
    Groetjes en hopelijk tot morgen.
  5. Chantal:
    31 mei 2018
    Hello Twan, I am very happy you stop at Montverdun it's à very nice place don't you ?
    Enjoy yourself and buen camino
  6. Soeur Marie-Agnès ( Cluny ):
    31 mei 2018
    Tous les jours je vais sur le site pour vous suivre, merci pour votre persévérance et le partage des photos qui sont très belles
    Bonne continuation sur le chemin
    Sr Marie-Agnès
  7. Ruth en Lex:
    31 mei 2018
    Weer een aantal indrukwekkende verhalen Twan! Ga zo door! Kunnen wij trouwens een Nederlandse vertaling opvragen van de Fransen reacties? 😁
  8. Pluvinage Camille:
    7 juni 2018
    Hey Twan ! Thanks a lot for the "clin d'œil" ! Just a focus about your lunch, has it was holiday for me, i served a free inspiration Dish and the Price was free. it's not like this all the time but i always try to do my best to serve everyone ;-)
    Hope everything is ok for you. Camille