Dag 102. 28-7. Vilasario - Santiago 40 km.

28 juli 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

(29-7 geschreven). Omdat ik mijn Camino van Muxia/Fisterra terug naar Santiago neem is de route alles behalve duidelijk aangegeven. De routepaaltjes staan allemaal in de ruchting van Fisterra en dat geeft veel onduidelijkheis bij elke T-splitsing of kruising, je hebt dan meerdere keuzes en moet goed opletten dat je de goede maakt. Ik vergis me dan ook regelmatig en loop dan een stukje terug of een alternatiefje. Met Stefan heb ik afgesproken dat we elkaar vandaag op onze route te ontmoeten. De eerste 13 kilometer van onze route lopen we elkaar tegemoet. Wegens de vele alternatieve routes lopen we elkaar mis, Appen met elkaar en spreken af op de eerste donderdag in september bij het Santiago café in Roermond. Ik maak een boeking bij de alberge in Santiago omdat het daar nu veel drukker is als een week geleden. Ik moet er voor vijf uur zijn en dat lukt mij op de minuut af. Haal vervolgens mijn certificaat af van de volledige route inclusief Santiago-Fisterra-Muxia en retour Santiago. Ik heb hierbij wel wat uit te leggen, moet ook bewijzen dat ik daadwerkelijk vanuit Muxia bet teruggelopen omdat dit zelden gebeurt. Ik had me hierop al voorbereid en het koste weinig moeite om het te overtuigen. Een hotelterras opgezocht omdat hier vaak een beter werkend Wifi signaal is en hier dan ook de nodige filmpjes kunnen versturen. Kathedraal vanbinnen bekeken (lang voor in de rij moeten staan) en het bedje opgezocht.

1. Irene van Kuijk:
    29 juli 2018
    Niet te geloven Twan, zoals jij kunt lopen.Als ze jou zeggen “ loop naar de maan”, doe je dat er vast ook nog even bij! Alle respect hoor!
  2. Herman Holtmaat:
    29 juli 2018
    Dag Twan,
    Chapeau !
    (Ik volg je sinds je in de huiskamer was, vorige week. Dank dat ik mee mag lezen).
    Veel plezier & suc6.
    Beste groet,
    Herman
  3. Staaks Johannes G M:
    Hi Twan,
    Voordat ik ga slapen lees ik jouw reisverhaal en de idee kwam bij mij naar boven om al deze verhalen in een boek op te schrijven.
    Volgens mij bezit jij wel het talent om dit een en ander vorm te kunnen geven.
    Ik verbaas mij nog steeds over de gigantische afstanden die jij loopt.
    Ik loop dagelijks twee rondjes Vondelpark en nog niet eens 10 kilometer om ren beetje fit te blijven en vorig weekend naar de Utrechtse heuvelrug met een vriend en dan 20 km.
    Het is toch ook wel bijzonder om je einddoel Santiago te begroeten lijkt mij maar het gaat natuurlijk om het gehele proces van lopen, mediteren, mensen ontmoeten en het brein verfrissen met positieve gedachtes.
    De beloning zal blijvend zijn vermoed ik.
    Een geweldige prestatie en good luck!
  4. Coen Rams:
    Twan
    Net terug van de fietstocht in het kader van de Camino aan het Wad heb ik al je ervaringen van de afgelopen 2 weken doorgenomen. Fijn om te lezen dat het goed met je gaat en dat je naar de eerste Café Saint Jacques na de zomervakantie in Roermond komt. Ik zal daar ook zijn en ben benieuwd naar je verhalen.
  5. Sjo Vroemen:
    30 juli 2018
    Zeer veel respect voor je lange wandel etappe naar Santiago de Compostella.
    Je bijpassende blog geeft ons als lezer een inkijk in het wel en wee van de wandelaar.
    Je wandelt met een tempo waar je U tegen mag zeggen. Nu heb je even de tijd Santiago te bekijken.
    Twan ik heb met veel plezier je tocht gevolgd middels deze blog.
    Tegen de tijd dat je weer terug bent in het Brabantse is je accu volledig opgeladen en kun je er weer jaren op teren.
    Hartelijk dank dat ik heb mogen meewandelen,.
    Groetjes en wellicht tot ziens
    Sjo
  6. Roos 🌹:
    30 juli 2018
    Voor wie belangstelling heeft: Laat mij maar lopen
    In 3 weken, lopen 7 mensen de wereldberoemde pelgrimsroute naar Santiago de Compostela van 500 kilometer.

Fleur, Marcella, Louise, Sylvia, Carlos, Kees en San, allemaal tussen de 25 en 75 jaar, maken de prachtige maar barre tocht zonder enkele vorm van luxe. Ze zijn slechts uitgerust met een rugzak en een paar goede wandelschoenen en hebben allemaal zo hun eigen redenen om het iconische pad naar Santiago de Compostela te bewandelen.

Vanaf woensdag 1 augustus 2018
    21.25 uur, NPO 1
    (4 afleveringen)
  7. Albert de hollander:
    30 juli 2018
    Hi Twan, Zit ik even niet op te letten, zit je er echt! wat een prestatie!
  8. Irma Snijders:
    1 augustus 2018
    Hallo Twan...en ik maar denken dat je bent gestopt met de blogs...Zo fijn om te lezen dat je toch nog mijn ontbijtje komt verblijden... Al is het nu middernacht......en ga ik slapen..neem ik morgenvroeg toch maar weer mijn laptop mee naar buiten en maak er weer een heerlijk ,genietend ontbijt van..Trouwens,jij gaat gewoon door..en inderdaad loop naar de maan..het zou je zomaar lukken.
    Zo de rest lees en bekijk ik morgenvroeg..