Dag 86. 12-7. Sahagún - Mansilla-de-las-Mulas 39 km.

12 juli 2018 - Mansilla de las Mulas, Spanje

Soms schrijf ik over het moment, het gesprek, de natuur, de mensen die ik ontmoet, gevoelens die je beroeren, werkgerelateerde zaken, verlies van een medewerker, sponsoractie of een stukje fantasie dat ik bijeen vergaart tijdens een extreme uitdaging. Vandaag gaat het over een andere zaak namelijk hoe ga je om met de verdeling van Europees geld. Ik loop vandaag af en toe met een mede pelgrim samen maar verreweg het grootste deel alleen, het geeft mij de ruimte om de omgeving goed te observeren en er beargumenteerd over te schrijven. Sinds ik Logroño, stukje voorbij Pamplone heb gepasseerd verbaas ik me al over de goede infrastructuur in dit gedeelte van Spanje. Mijn Camino gaat zo goed als in een lijn naar het westen, de autobanen zijn prachtig, ruim opgezet en met een mooi wegdek. Waterafvoer is goed geregeld, paaltjes langs de weg, ruime in en uitvoegstroken en zelfs oplopende kiezel uitrijstrookjes voor als de remmen van een vrachtauto het hebben begeven. Hoe weet je dat allemaal zal je denken, je loopt toch niet over een autobaan? Klopt, maar regelmatig passeer ik een autobaan en gisteren heb ik nog 2x onnodig de autobaan gepasseerd toen Lia en ik fout liepen. Vaak loopt de Camino parallel met de autobaan die dan maar zo’n 500 meter verwijderd is, je ziet overal viaducten boven het land uitsteken en regelmatig loop je over een hoger gelegen weg waardoor je uitzicht op de autobaan hebt. Dat zijn dan de autobanen, nu krijg je de wegen die de dorpen verbinden. Vaak is het een prachtige weg die mogelijk zo’n 25 jaar gelegen is aangelegd en tevens zijn er nog de oude wegen die meer bochten en omwegen maken om in het volgende dorp te komen. Ze zijn allen in een zeer goede staat van onderhoud, bij al dit zijn de Nederlandse wegen maar een gepruts. Dan heb je Duitsland nog, als je vanuit Nederland door Duitsland naar Oostenrijk gaat is het de laatste jaren vaak geen pretje. Als je niet precies weet waar de wegwerkzaamheden worden uitgevoerd loop je het risico om vier uur in de file te staan voordat je gearriveerd bent. Punt is dan ook nog dat de afzettingen van de wegwerkzaamheden vaak zo onnodig lang zijn en er ’s avonds en in het weekeind niet eens gewerkt wordt. Dan nog het Duits wegdek, vaak is het er zo beroerd aan toe dat het Nederlandse in vergelijk met het Duitse een plaatje is. De samenhang van dit verhaal is mogelijk iets verwarrend maar waar het om gaat is dat de Infrastructuur in Spanje grotendeels door Europees geld is betaald, perfecte wegen waar in dit geval amper een auto en vrachtwagen gebruik van maakt. We hebben met zijn allen net een crisis achter de rug en juist een land waar het extreem slecht ging heeft zijn wegennet het beste op orde. Duitsland daarentegen heeft extreme offers gebracht, veel geld naar Europa gebracht en hun eigen drukbezochte wegennet geen prioriteit gegeven en absoluut niet onderhouden waar ze nu de problemen van ondervinden. Dit is dan nog maar het wegennet, naast dit wegennet lopen er nog twee separate spoorlijnen in het gebied van al deze wegen, ziet er ook allemaal perfect uit en ik heb maar sporadisch een trein over het spoor voorbij zien gaan. Om het nog erger te maken, de autobanen, de nieuwe verbindingswegen tussen de dorpen en de oude wegen kruisen elkaar, zo goed als nooit worden wegen samengevoegd voor een viaduct, al deze oude en nieuwe dorpswegen hebben hun eigen viaduct over de snelwegen en spoorlijnen en er wordt helaas weinig gebruik van gemaakt. Dan vraag je je af waarom er weinig gebruik van wordt gemaakt? Eenvoudig omdat de dorpjes op het platteland totaal leeglopen, er wonen nog gepensioneerde, boeren en mensen die door de Camino nog in staat zijn om hun bestaan in stand te houden (al zal dat niet meevallen in de toekomst door de grote concurrentie en de extreem lage prijzen die ze aan pelgrims vragen). De mensen in Noord Spanje wonen in de steden en daarbuiten is er amper werk. Steden liggen zeer ver uit elkaar waardoor er amper verkeer is tussen deze steden.

Ben ik gefrustreerd? Nee, absoluut niet. Als je al zo’n tijd loopt kun je de omgeving goed observeren en op je laten inwerken. Ik voel mij een zeer sociaal mens, sociale standpunten, liberaal in hart en nieren en bovenal Europeaan. Ik geef de Spanjaarden groot gelijk dat ze de spoorlijnen en de autowegen zo goed voor elkaar hebben gekregen. Extreem veel Europees geld is erin gepompt maar er wordt helaas amper gebruik van gemaakt wegens het leeglopen van het platteland. Ik vind het minder sociaal dat de Duitse wegen zo zijn verslechterd terwijl dit land de tering naar de nering zet en nu zelf met de problemen van een slecht onderhouden infrastructuur zit.    Helaas lukt het mij niet om een bijbehorend filmpje te plaatsen, WiFi is net als de laatste dagen te zwak om filmpjes te versturen. Als je goed naar de foto’s kijkt krijg je ook al een behoorlijke indruk van mijn verhaal. Morgen op naar de prachtige stad Leon.  (filmpje vanmorgen toegevoegd op een terrasje).

1. Lore:
    13 juli 2018
    Queridisimo amigo, España tiene unos políticos que juegan al negocio sucio con el dinero de la gente trabajadora, construyendo aeropuertos, carreteras y hoteles y urbanizaciónes que nadie necesita ni utiliza, muchas obras se quedan a medio hacer, vergonzoso
    Los jóvenes tienen que irse a otros países europeos a trabajar después de salir de la universidad y a los jubilados cada vez vive peor, pensiones que se empequeñecen y médicos con muchísimo trabajo.
    Los políticos hacen recortes económicos en salud educación y pensiones de jubiladas, mientras ellos disfrutan de ese dinero robado
    Que disfrutes del viaje. España tiene otra parte muy bella, seguro K la descubrirás. Buen camino gran hombre
  2. Antoon en oot:
    13 juli 2018
    twan je looptals een automaat ga zo door geweldig
  3. Sjo Vroemen:
    13 juli 2018
    Dit was me ± 20 jaar geleden ook al opgevallen. De infrastructuur uitstekend met europees geld. Ben het met reactie van Lorre eens. Europees geld gebruiken voor o.a. infractuur.En dit gebeurd niet alleen in Spanje. Van Buitenen (EU)heeft zijn biezen moeten pakken omdat hij e.a. aan de kaak stelde.
    Petje af voor je wandeltempo. Geweldig.
    Groetjes Sjo
  4. Jeanine Van Soest:
    13 juli 2018
    Ik kan mij ook niet voorstellen dat je na zoveel wandelen nog ergens gefrustreerd over kunt zijn.
    Anders is dat zaken je inderdaad kunnen opvallen en dat je deze aanschouwend benaderd en er een beeld van vormt. Frustratie is daarbij zinloos want je hebt geen invloed op de situatie.
    Geeft in ieder geval aan dat je geest nog niet 'leeg' is en dat je hoofd nog op volle toeren draait.
    Complimenten voor de prestatie die je levert, geniet nog maar lekker verder.
  5. Theo:
    13 juli 2018
    Goed verhaal Twan en beschreven zo als het in werkelijkheid is . mooie foto,s vooral van de insecten met die prachtige kleuren. Nog veel wandelplezier, Geniet ze.
  6. Jan reijnen:
    13 juli 2018
    Ben wel bij met de wegen aan de oostkust als we een enkele keer daar komen.maar het is nog steeds een prestatie van formaat twan en Ben zeer onder de indruk van jouw toch.nog veel plezier.
    Nog veel plezier
  7. Antoon en oot:
    13 juli 2018
    groeten uit eugendorf antoon en oot
  8. Twan:
    13 juli 2018
    13 juli 2018 (vertaling vanuit de Spaanse reactie van Lore)
    Queridisimo amigo, Spanje heeft een aantal politici die vuile zaken spelen met het geld van werkende mensen, het bouwen van luchthavens, wegen en hotels en verstedelijkingen die niemand nodig heeft of gebruikt, veel werken zijn voor de helft overgeslagen, beschamend
    Jongeren moeten naar andere Europese landen gaan om te werken nadat ze de universiteit verlaten hebben en gepensioneerden leven slechter, pensioenen die kleiner worden en artsen met veel werk.
    Politici maken economische bezuinigingen op gezondheidseducatie en pensioenen, terwijl ze genieten van dat gestolen geld
    Geniet van de reis. Spanje heeft nog een heel mooi stuk, zeker dat je het zult ontdekken. Goede manier geweldige man
  9. Wilma:
    13 juli 2018
    Wat meespeelt in het gebruik van die mooie autobanen is dat het tolwegen zijn en de Spanjaarden dús liever de binnenwegen gebruiken. Daarom vooral veel vrachtverkeer op de autobanen (die inderdaad prachtig zijn....iig tot aan de meseta. Na de meseta hebben wij gebruik van dat spoor gemaakt tot Sarria en als je dan weet hoe de treinverbinding naar Sarria is dan snap je dat er niet heel vaak treinen heen rijden....dwars door de bergen is geen ruimte voor heel veel sporen)