Sponsorloop Stichting Alzheimer Nederland.

8 april 2018 - Egchel, Nederland

DEMENTIEVRIENDELIJKE GEMEENSCHAPPEN NOORD-LIMBURG

Waarom Dementievriendelijke gemeenschappen? Cijfers. Het aantal mensen met dementie in Noord-Limburg neemt sterk toe. Ten opzichte van 2015 zijn er over ruim 20 jaar 9.100 mensen in Noord-Limburg die een vorm van dementie hebben. Dat is een groei van 127% Noord-Limburg wijkt af van de gemiddelde stijging van 95% in de provincie Limburg. Ongeveer 70% van de mensen met dementie woont thuis. Ondersteuning wordt geboden door mantelzorgers. Gemiddeld 3 mantelzorgers per persoon met dementie. De helft van de mantelzorgers voelt zich zwaar belast.
Beeldvorming. Het algemeen beeld van mensen met dementie is van een ouder persoon, totaal afhankelijk, dolend en die het contact met de omgeving volledig kwijt is. Dat is slechts een deel van de werkelijkheid. Het duurt gemiddeld 8 jaar vanaf de diagnose tot aan de eindfase van dementie. 1 op de 7 personen is uiteindelijk op een verpleeghuis aangewezen. Anderen wonen thuis, in het dorp, in de wijk, in de straat. Bij u en mij in de buurt.
Isolement. Mensen met dementie vertonen soms ‘ander gedrag’. Mantelzorgers worden dikwijls geheel in beslag genomen door hun zorgtaken. Schaamte speelt vaak een rol waardoor mensen zich steeds verder terugtrekken. Sociaal isolement dreigt. Dat wordt versterkt doordat mensen in de omgeving afhaken. Zij weten geen raad met de situatie. Hetzelfde komt voor bij verenigingen. Leden met dementie kunnen niet meer meedoen zoals gebruikelijk. Gevolg is dat gestopt wordt met de activiteit in verenigingsverband. Het gezegde ‘onbekend maakt onbemind’ gaat helaas vaak op.
Het taboe rond dementie moet worden doorbroken zodat mensen met dementie zo lang mogelijk een plek behouden in onze samenleving en mantelzorgers zich gesteund weten in hun zware taak.

Wat te doen? Om deze doelstelling te bereiken moeten ‘gemeenschappen’ ondersteund worden in het omgaan met mensen met dementie. Bij gemeenschappen moeten we denken aan bij voorbeeld buurten, dorpen, verenigingen, winkeliers, banken, maatschappelijke organisaties, enz. enz.. Ondersteuning begint met voorlichting over dementie. Wat is het, waar kan ik het aan herkennen en hoe kan ik er mee om gaan. Training, scholing is nodig voor werknemers zoals kassières, baliemedewerkers, horecapersoneel, enz. Hoe ga je om met mensen met een afwijkend gedrag? Werkgevers moeten geïnformeerd worden over het belang van een  mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid. Gemeenten en zorgaanbieders moeten gestimuleerd worden om een passend ondersteuningsaanbod te doen. Pas bij deze brede samenhangende benadering kunnen mensen met dementie mee blijven doen in onze samenleving.
Wat is daar voor nodig? Voorlichtingsmateriaal, scholing, informatiebijeenkomsten, werkbezoeken, publiciteit. Per gemeente een werkorganisatie om lokaal de noodzakelijke acties in gang te zetten. Dat alles kost geld en vooral tijd en toewijding van veel vrijwilligers. De energie en betrokkenheid komen van de vrijwilligers van Alzheimer Noord-Limburg en partners, het geld moet van derden komen.
Wat is al bereikt? In samenwerking met maatschappelijke partners zijn de eerste stappen gezet. In de bibliotheken in Venlo en Venray zijn het geheugenhuis en de dementheek gerealiseerd. In Beesel is een filmvoorstelling over dementie geweest en in Venlo worden oude beelden uit het stadsarchief vertoond. In Bergen heeft een supermarkt het predicaat ‘dementievriendelijk’ in de wacht gesleept. Zo zijn er meer voorbeelden. Allemaal stappen in de goede richting. Maar er is nog een lange weg te gaan.
Wie gaat dat doen?  Alzheimer Noord-Limburg trekt de kar van dementievriendelijke gemeenschappen. Dat doet zij samen met gemeenten, Hulp bij Dementie en tal van maatschappelijke organisaties.
 Alzheimer Noord-Limburg is een vrijwilligersorganisatie. Al het werk wordt dus door vrijwilligers gedaan. Het is een afdeling van Alzheimer Nederland. Alzheimer Nederland heeft de ANBI-status. Schenkingen aan een goed doel met een ANBI-status zijn onder voorwaarden aftrekbaar van de inkomstenbelasting. De ANBI-status garandeert tevens dat de opbrengsten van deze actie volledig ten goede komen aan Alzheimer Noord-Limburg voor de ontwikkeling van Dementievriendelijke gemeenschappen. De kosten van de Camino worden volledig door Twan zelf betaald.

Sponsoring. Bijdragen kunnen overgemaakt worden naar IBAN: NL36RABO 0150448929 t.n.v.: Alzheimer Noord-Limburg o.v.v.: Twans Camino
 Meer informatie.

www.alzheimer-nederland.nl

www.alzheimer-nederland.nl/regios/noord-limburg

www.dementie.nl

www.hulpbijdementie.nl/noord-limburg

Twan volgen gedurende de Camino. http://twanscamino.reislogger.nl/

1. Ger en Thea:
    19 maart 2018
    Hallo Twan,
    Als lid van de werkgroep Dementievriendelijk Beesel doet het mij enorm goed dat jij voor jouw camino aandacht vraagt voor dementievriendelijk Limburg. Mensen met dementie deel laten zijn en blijven van onze gemeenschap: dat is ons streven. Ultreia!
    Ik zal je zeker volgen op jouw pelgrimstocht.
    Buen Camino
  2. Gerrit Jan Kornet:
    16 april 2018
    Beste Twan,
    een heel goede tocht gewenst. Geef je gedachten de vrije loop. De wereld trekt langzaam aan je voorbij. Ik wens je veel interessante mensen, goede gesprekken, grensverleggende gedachten, maar ook ontspanning en rust.
  3. Coen Rams:
    17 april 2018
    Beste Twan,

Een hele fijne tocht en geniet van elke kilometer die je aflegt.
    Ik wens je vele mooie ontmoetingen en ervaringen onderweg.
    Ik zal je volgen via dit blog.
    Buen Camino.
  4. Ger en Thea:
    17 april 2018
    Beste Twan,
    Morgen is het zover...ik wens je een heel fijne tocht toe. Moge deze je brengen wat je ervan hoopt. Geniet van alle mooie dingen die op je pad komen.
    Buen Camino

Thea Lenssen (ook namens Ger natuurlijk!!)
    Thea Lenssen
  5. Annie Vestjens:
    18 april 2018
    Twan,
    Wij wensen je “BUEN CAMINO”
    Jac en Annie Vestjens.