Dag 5. Rondje Mirissa-Polhena, 31 km.

24 februari 2018 - Polhena, Sri Lanka

Helaas, het is alweer mijn laatste wandeling voordat ik terug naar Nederland vlieg. Daar blijft het de komende dagen dag en nacht vriezen, hier mag ik nog even van de tropische temperaturen genieten.
Aangezien we gisteravond op het strand nog een lekker potje bier gedronken hebben ben ik wat later van start gegaan. Het was aanvankelijk niet de bedoeling dat ik zoveel kilometers ging lopen maar eenmaal bezig is het een kwestie van de ene voet voor de andere zetten en je bent zomaar een stuk verder.
Pauwhanen staan op de weg te pronken om pauwhennen te versieren, boertjes komen fietsend voorbij met verse buffelmelk in hun melkbussen, beschouw enkele lotusmeertjes en een orchideeën kwekerij. Een ijsvogel heeft een visje in zijn snavel en slaat hem dood voordat hij het verorbert. Al snel arriveer ik aan het eindpunt van de enige echte snelweg van Sri Lanka, deze stopt abrupt in het achterland van Matara. De Chinese investeerders zijn wel bezig met het verlengen van deze snelweg naar Hambantota maar het duurt nog enkele jaren voordat hij in gebruik kan worden genomen.
Ik steek Matara over en kom bij het strand van Polhena, dit is een waanzinnig mooi strand dat in de luwte van een rif ligt. Tegen dit rif breken de golven en veranderd het ruwe golvenspel in een kalm wateroppervlak. Het is hier de perfecte badplaats voor de lokale bevolking die hier massaal, vaak pas op latere leeftijd leert zwemmen.
Even verder kom ik vanuit het niets bij een hippie fair, het krioelt er van voornamelijk backpackers en westerse toeristen, lokale bevolking is er amper te vinden.
Om de extremen nog wat groter te maken bezoek ik de doodskisten maker om de hoek, weer een zeer vriendelijke man maar ik ga toch niet in op zijn vraag om er alvast eentje te kopen, hoop dat dat moment voor mij nog zeer lang wordt uitgesteld.
Met een bezweet gezicht, licht verbrand door de zon arriveer ik bij het grote meer van Mirissa, ik kan het natuurlijk niet laten om deze oase van rust voor de zoveelste keer te gaan bezichtigen. Even later kom ik snakkend naar een drankje aan bij ons huis, het beginpunt van mijn route.

De Sri Lankese voorbereiding voor mijn grote camino zit er helaas alweer op. Vanaf 18 april start mijn camino vanuit ons huis in Egchel.

1. Marianne:
    28 februari 2018
    Hoi Twan
    Mooi om zo je reis te kunnen volgen. Heel veel plezier en succes. Verheug me om de verhalen te lezen en foto’s te zien.
  2. Gerrie:
    1 maart 2018
    Hey broertje, leuke verslagen van je bezoek aan Sri Lanka. En erg mooie plaatjes.......en zelfs Johan bleef plakken:)
    En trouwens fijn dat we jou straks kunnen volgen via deze site, super!!
    Heeeel veeel succes!
  3. Marleen:
    19 maart 2018
    Mooie kiekjes en verhalen Twan.
    Veel plezier ermee .
    Succes !
    Grtjs .
  4. Tijs:
    18 april 2018
    Twan,
    Succes met je wandeltocht. Vindt het erg bijzonder dat je dit doet.
    Leuk dat je op deze manier te volgen bent.
    Hoop dat het een bijzondere ervaring wordt en dat je er veel plezier aan gaat beleven.
    Succes..!