Dag 3. Mirissa-Matara, 20 KM.

19 februari 2018 - Matara, Sri Lanka

Vanmorgen een basisroute van 12 km uitgestippeld tot het einddoel Matara. Omdat we best wat meer wilde lopen heb ik een langere variant voor onze slippers gekozen, meer landinwaarts door rustigere gebieden.
Net als elke andere dag van het jaar hier in het zuiden van Sri Lanka is het weer snel 30 graden, je bent blij dat je regelmatig in de schaduw van wat bananenstruiken en bomen kunt lopen om het hoofd koel te houden. Je moet je toch aanpassen aan die temperatuur, niet te hard van stapel gaan en dan lukt het wel. Geen wonder dat het werktempo van de mensen hier op een veel lager niveau ligt dan bij ons in Nederland, gelijk hebben ze ook nog.
Twee kilometer van ons huis ligt een groot meer te midden in een mangroven gebied. Je staat er versteld van hoeveel visjes je hier bij het wateroppervlak tussen de mangroven ziet spartelen en de aantrekkingskracht dat het heeft op talrijke verschillende vogels, ze hebben er een goed gevulde maag aan.
Zelf enkele spontane excursies geregeld, een bedrijfje dat betonblokken maakt, een tuktuk reparateur en bij het kingkokonut oogsten. De mensen zijn altijd blij en vereerd dat je hun aandacht geeft.
De kingkokonut is de kokosnoot die geteeld wordt voor zijn lekkere en gezonde kokosmelk, wit kokosvlees zit er amper aan maar wat er aan zit is ontzettend lekker.
Vervolgens in Matara nog in een totale verkeerschaos terecht gekomen. De schooljeugd was net klaar met school en alles hoopt zich op, kinderen die door hun ouders opgehaald worden, busjes die de weg blokkeren omdat ze op de tragere kinderen aan het wachten zijn, wegen die verbreed moeten worden maar nog niet klaar zijn etc.
Ook dit overleefd en aangekomen bij de kerk van Matara, het eindpunt van deze route in Sri Lanka. Hier enkele dagen geleden met een zuster afgesproken dat ik vandaag mijn eerste stempel hier in mijn credencial (pelgrimspaspoort) kom laten zetten door de pastoor van Matara. Voor hem was het duidelijk geen alledaagse gebeurtenis dat iemand hier een stempel komt halen voor in zijn credencial op weg naar Santiago de Compostela.