Dag 96. 22-7. O-Pino - Santiago 34 km.

22 juli 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Zo, Santiago.

Voor mij, dat dacht ik tenminste is Santiago maar een plaats op mijn Camino, toch hier moet ik op terugkomen. Bij aankomst in Santiago werdt ik toch vreselijk emotioneel. Ik ben er niet zo mee bezig, heb geen verwachtingen en ben nergens naar op zoek, weet exact wat ik wil en misschien krijg je dat dan juist. Veel uit mijn leven komt voorbij, vooral hoezeer ik zelf heb moeten knokken om mijn zelfrespect op niveau te krijgen. 10 Jaar lang heeft dat op een 1 gestaan en vanaf mijn 26e is daar verandering in gekomen. Ik heb eerst mijzelf uit het diepste van de put getrokken, daarna met hulp van mijn moeder, broer, zussen, Wilbert en Katja jarenlang die ik jarenlang in vertrouwen heb genomen en het zelfrespect langzaamaan heb teruggekregen.  Uiteindelijk was ik zo sterk geworden dat ik op 1 januari 2001 uit de kast ben gekomen. Ik ben zo blij dat het tussen mijn vader en mij goed is gekomen, had altijd in gedachte gehouden dat als hij op zijn sterfbed zou zeggen dat ik nog niet zo’n slechte jonge was dat dat genoeg voor mij zou zijn, ben blij en mijn vader dankbaar dat dit veel eerder is gebeurt. Net voor mijn moeders verjaardag in 2001 heb ik mijn vader gezegd dat mijn vriend Johan op haar verjaardag zou komen, hij kon voor dat moment met hem kennis maken als hij dat wilde. Twee dagen later is het dan ook tot dat gesprek gekomen. Tot op de dag van vandaag ben ik zo blij dat hij heeft ingezien (met dank aan vrienden, familie en kennissen die totaal anders dachten dan hij had verwacht) dat hij niet het leven van een ander mag bepalen, dat ieder mens een leven krijgt en dat hij dat zelf moet leven, niemand anders mag dat voor een ander bepalen. Misschien is het ook wel daarom dat ik geen hekel aan mensen kan hebben, met sommigen heb je niets en dat is ook goed zo.

Wat ik op mijn Camino geleerd heb is dat ik mij beter kan verplaatsen in andere mensen die minder prestatiegericht zijn. Niet iedereen is zo sterk en streverig als ik dat ben geworden. Ik zet mij wat in mijn hoofd en dat doel wordt gehaald, ongeacht wat het is. Ik snap nu dat een ander het druk kan hebben als hij niet om 8 uur naar GTST kan kijken, dat iemand niet van de drank af kan komen omdat zijn wil minder sterk of zelf zwakker is dan dat hij zou willen.  Bij de twee foto’s in een kerkje (na de foto met mij credentials/pelgrimspaspoorten) kon ieder een wens doen, ik heb dat gedaan voor mensen die minder sterk zijn, dat hun extra kracht mogen krijgen om hun probleem te kunnen oplossen.

Voor mij was het heerlijk om alleen in Santiago aan te komen, vandaag blijf ik nog in Santiago, ontmoet zo meteen pelgrimvrienden die ik bewust een dag achter mij heb gelaten en vertrek morgen richting Fisterra of eerst Muxia. Daarna arriveer ik weer in Santiago en loop vervolgens naar Porto. Saskia die eerder een paar dagen heeft meegelopen belde mij zaterdag op en zal nog een stuk met mij meelopen (zij boekt vandaag een ticket). Vanaf Porto ga ik op een of andere manier naar Brittannië in Frankrijk. Hier woont mijn zus en haar familie. Manon, haar dochter en mijn peetkind wordt 15 augustus 20 jaar en daar wil ik graag bij aanwezig zijn. Op 18 augustus, 4 maanden na mijn vertrek zal ik weer in Nederland zijn. Ik heb besloten om mijn reisverhalen anders vorm te geven vanaf nu. Ik blijf de dagen nummeren, de foto’s erop zetten en mogelijk wat aantekeningen in de tekst. Ik blijf dit zo doen omdat het voor mijzelf zeer waardevol is om dit zo als naslagwerk te hebben. Ik heb de reisverslagen graag gemaakt, het was niet altijd eenvoudig om de tijd ervoor te creëren en ben dan ook menig maal achter de laptop in slaap gevallen. Het was voor mij zeer leerzaam om de reisverslagen te maken, iets wat ik na mijn schooltijd niet meer veel heb gedaan.Tevens heb ik mijzelf open en kwetsbaar opgesteld, besef dat ik daarmee zeer veel informatie geef die je normaal niet vrijgeeft. Tevens hoop ik dat ik hiermee ander kan inspireren om hun dromen te volgen en te kunnen zijn zoals ze zijn. Ik vind het mooi dat ik zoveel mensen heb mee laten reizen en dat veel van deze mensen regelmatig een reactie stuurde. Het stimuleert het werk dat je aan je blog besteed en het geeft je waardering voor het maken van je blog.

Ik zal terugkeren op het bedrijf van mijn broer en mij maar wel in een andere rol. Mijn broer en andere verantwoordelijke mensen om mij heen op ons bedrijf zal ik ondersteunen waar nodig en langzaamaan zal ik meer tijd besteden aan het bedrijf dat Johan en ik (met behulp van Asanka) in Mirissa te zuid Sri Lanka aan het opzetten zijn. Het wordt een prachtige boetiek hotel, vlak aan het strand, hoog op een heuvel en vrij van ongewenst geluidsoverlast. Het is midden in het centrum van een langgerekt dorp aan een prachtige baai en aan de rand van rijstvelden waar je het geluid van pauwen hoort en de verschillende soorten apen regelmatig voorbij ziet trekken. Ik hoor jullie denken, het lijkt het paradijs wel, sterker, het is het paradijs. We gaan dit avontuur niet aan om rijk te worden, het een nieuw deel van Johans en mijn leven. Ik kan niet stil zitten, Johan ook niet en dit past prima bij ons.

Als laatste wil ik alle bedrijven en de privé personen bedanken voor de geweldige bijdrages die geleverd zijn voor Alzheimer Nederland afdeling Noord Limburg. Er blijven nog steeds prachtige donaties binnenkomen en ik zal ervoor zorgen dat elke sponsor aan de sponsorlijst wordt toegevoegd. Ik blijf nog een tijdje lopen, heb er nog steeds enorm veel plezier in en zou het liefste vandaag weer aan dag 1 beginnen.

Groeten, Twan.

1. Arssi:
    23 juli 2018
    Wat een prachtige verhalen en foto's Twan. Ontzettend veel respect voor je.
  2. Gerrie:
    23 juli 2018
    Erg mooi geschreven Twan. Valt niet mee om dit alles op papier te zetten.

Het is gelukkig allemaal goed gekomen en hopen dat t zo ook mag blijven maar daar gaan we gewoon vanuit!

Super wat je hebt gepresteerd de afgelopen 3 maanden.
    Geniet nog van je laatste wandeldoelen voordat je weer terug in Egchel bent!!
  3. Wilma:
    23 juli 2018
    Wow....wat een mooie inkijk geef je hier, diep respect voor je "lef" en nog meer voor de manier waarop je je leven in de hand genomen hebt!!! Geniet nog even van het moois dat op je wacht! Persoonlijk vond ik Muxia indrukwekkender dan Fisterre (hoewel beiden met de bus aangedaan zijn ipv te voet deze keer)
  4. Johan:
    Beste volgers van Twans camino,
    jullie denken misschien waarom schrijft Johan nooit een reactie!!
    Dit is een bewuste keuze, maar uiteraard heb ik Twan elke dag gevolgd. Voor deze gelegenheid maak ik graag een uitzondering. Twan en ook zijn broer Pieter zijn wel gewend om top prestaties te leveren. Vanaf het begin dat Twan over deze tocht begon te praten, stond voor mij al vast dat hij dit ging doen en ook zou halen. Daar ken ik hem goed genoeg voor!!
    Twan, proficiat met deze uitdagende prestatie. Ik ben ontzettend trots op je.
    Ook namens mij alle volgers bedankt voor de steun aan Twan.
    Groeten aan allen, Johan
  5. Roos 🌹:
    23 juli 2018
    Twan bedankt voor je openheid!
    Bedankt voor je mooie verhalen, de schitterende foto's & filmpjes én jouw reactie's. Twan blijf vooral jezelf, het ga je goed! Vriendelijke groeten R👀S 🌹😘
  6. Hans en Truus linders:
    23 juli 2018
    Hoi Twan wat een fijn verhaal en super knap wat je allemaal verteld. En weer mooie foto's, verder nog veel succes voor dat je in helden bent.gr.hans en truus
  7. Tom Frencken:
    23 juli 2018
    Twan, wat een mooi verhaal. Gefeliciteerd met het behalen van je bestemming Santiago. Ik heb je reisverslagen elke dag met veel plezier gelezen. Ik zal ze straks nog gaan missen.....
    Veel succes met het vervolg van je reis tot Porto, en we zien ons wel weer ergens eind Augustus.
    Groetjes Tom
  8. Marinus Kistemaker:
    23 juli 2018
    C'était un vrai bonheur de suivre ce voyage et de pouvoir te rencontrer.
    C'était un vrai menu de pèlerin de Twan :
    Hors d'oeuvre à volonté jusqu'au Puy en Velay
    Le plat de résistance avec cette formidable étape de 82 kilomètres
    Le plateau de fromage avec le brebis basque
    Les tapas et paella en Espagne
    Le tour arrosé de bière belge, du Bourgogne, du Cahors, du Rijoa et des "poussé-cafés"Et il reste bien sûr de la place pour un dessert et un verre de porto😉 !

Encore un grand bravo ! Et mes amitiés a Saskia.
  9. Paul en Jeannette:
    23 juli 2018
    Ik heb elke dag genoten van je verhaal. Super hoe jij ons je tocht laat meebeleven. Leuk om nu nog langs familie te gaan. Veel plezier.
  10. John Theeuwen:
    23 juli 2018
    Beste Twan, in heel veel blogs herken ik zo ontzettend veel. Gefeliciteerd met je mijlpaal! Je kunt bereiken wat je wilt, als je de wil hebt om het te bereiken. 👊
  11. Inge frencken:
    23 juli 2018
    Nogmaals gefeliciteerd kanjer! Na het lezen van dit verhaal zou ik je graag een knuffel komen geven.
    Leuk dat Saskia weer mee gaat lopen.
    Ik blijf je nog ff volgen en
    tot in augustus!
  12. Coen en Peet:
    Hey Twan,
    Wat hebben wij genoten van al jouw verhalen en foto's! 👍
    Wat een lef om je zo open en bloot neer te zetten voor iedereen. 😘 Diepe, diepe buiging en veel respect voor deze prestatie! Geniet nog van je verdere reis.
    Groetjes Coen en Peet 😘😘
  13. Dora Vriens:
    23 juli 2018
    Bedankt voor de mooie verhalen.Veel succes met je verdere ondernemingen. Groetjes Dora
  14. Judith:
    Even terugkomend op Johan
    Hij gebruikt de term “ volgers”
    Natuurlijk is het leuk om reactie te zien en te lezen, maar alleen ik al ken erg veel mensen die misschien niet gereageerd hebben, maar wel “ volgen” met je meegeleefd, gelezen en gewandeld hebben.
    Twan proficiat met deze prestatie!!
    En tot gauw, de kids beginnen je ondertussen wel te missen.
  15. Rien kempen:
    23 juli 2018
    RESPECT voor wat je gepresteerd hebt en iedereen die mee mocht lopen in jou schoenen je verhalen en je foto s zo mooi dankjewel voor dit avontuur en alle dingen die je nog gaat doen , heel veel succes twan
  16. Peter van der Horst:
    23 juli 2018
    Hallo Twan, ik heb je tocht niet gevolgd, maar ben er nu pas bij uitgekomen. Niet erg voor jou, misschien wel jammer voor mij. Heel veel respect, niet alleen voor de sportieve prestaties en mooie verslagen, maar ook voor de geestelijke tocht die je gemaakt hebt, die je in zoveel openheid gedeeld hebt. Alle goeds.
    Hartelijke groet.
  17. Bea:
    23 juli 2018
    Twan, van harte gefeliciteerd met het behalen van Santiago in 96 dagen, weet je hoeveel dagen ik er over heb gelopen, exact evenveel dagen, alleen wat minder km omdat ik over Veselay ben gelopen, wat een toeval, 1 dag rust en op naar Fisterre. Bedankt voor het mogen lezen van jou fijne verhalen, ik heb geestelijk vaak met je mee mogen lopen, herinneringen kwamen weer boven, wens je nog een prachtige 4e maand toe. Respect Twan.
  18. Hans en Christel Schroijen:
    23 juli 2018
    Wat een prachtige verhalen heb je met ons gedeeld...
    Veel respect voor de 'weg' die je hebt bewandeld.
    'Leven' is het meervoud van 'Lef'! Dat past wel bij jou en Johan. Wat een uitdagingen. Veel geluk op jullie verdere levenspad samen.
  19. Tillemans ard en an:
    Geweldig twan
    Wat een prestatie mooie verhalen fijne foto's .
    We hebben je iedere dag gevolgd en genoten.!!
    Gr ard en an
  20. Lore:
    23 juli 2018
    Creo y siento que eres un hombre maravilloso y bello, por fuera y por dentro. Sólo disfrute de tu compañía y presencia durante dos o tres días, y no pudimos hablar mucho por la dificultad del idioma. Pero nos comunicamos en el lenguaje humano, el del amor, el respeto y la complicidad. Pienso que tu generosidad es infinita
    El informe de este día me hace llorar de alegría. Yo sabía que eras un gran hombre y al escribir tan claro y alto como lo haces hoy te hacen más grande todavía.
  21. Chantal:
    23 juli 2018
    Bonjour Twan, félicitations pour ton chemin parcouru à grand pas tout en prenant le temps de voir tout ce qui tentourait, des paysages magnifiques aux gens qui étaient sur ton chemin, les belles vaches, escargots, chiens, chats.... Et merci de m'avoir permis de revivre mon chemin en te lisant chaque jour. Maintenant profite encore d'aller jusqu'au bout du chemin à muxia et fisterra. Jusqu'au bout de tes rêves. Je suis fière de t'avoir rencontré et accueilli chez moi.
  22. Joyce:
    23 juli 2018
    Vol bewondering je verhalen gelezen Twan. Proficiat. Weet uit verhalen van leden van onze wandelsportvereniging dat het niet altijd even gemakkelijk is. Veel succes voor de toekomst samen Johan
  23. Yvonne thijssen beeren:
    23 juli 2018
    Twan wat een prestatie heb jij geleverd en hoe heerlijk was het lezen van je verhalen.Dit zal ik echt nog wel gaan missen. Ben zelf 2x in Spanje geweest en zelfs daar heb ik jou verhalen gelezen. Wij wensen jou en familie veel geluk en sterkte, en veel succes met jullie toekomst plannen in het buitenland .Groetjes Yvonne
  24. Nadine Radoux:
    23 juli 2018
    Bravo Twan! Je suis tellement heureuse pour vous! Un immense merci d'avoir partagé avec nous vos photos et votre journal que j'ai lu chaque jour avec attention et joie! Après ce cheminement, c'est sûr, vous ne serez plus jamais le même homme. On voit d'ailleurs sur vos photos que vous êtes changé et que vous êtes très serein! Je vous souhaite encore un beau voyage jusqu'à Porto et beaucoup de bonheur pour la suite de votre vie.
  25. Nadine Radoux:
  26. Katja:
    23 juli 2018
    Twan, met un traon en unne lach hub ig deze gelaeze. Supertrots op dig en sjtraks diene 2de druim waor make. Den neet allein mer same met Johan. Wae zeen os, dieke knuffel Katja xxx
  27. Wilbert:
    23 juli 2018
    Muy bien Twan! Ook ik wist wel dat je Santiago ging bereiken toen je me een tijdje geleden persoonlijk kwam vertellen dat je een van je dromen ging najagen. Mooie laatste blog, erg open. Ik kan me die tijd nog herinneren als de dag van gisteren. Op naar Porto zou ik zeggen. Wij zijn alweer op de terugweg naar NL, staan in Sommerach (150 km onder Frankfurt) op een camping. ¡Adios!
  28. Annie Vissers:
    23 juli 2018
    Twan gefeliciteerd met jou behaalde doel,Santiago. Ik wil jou bedanken voor je prachtige verhalen en foto’s. Jou openheid en kwetsbaarheid in de verhalen. Met veel plezier heb ik vanaf dag 1 jou gevolgd en zal dit nu na 3 maanden ook wel missen. Ik wens jou nog een fijne afronding van dit avontuur. En hopelijk zien wij ons weer ‘n keer in het Alzheimercafe in Egchel. Het ga je goed. 👍👍
  29. Theo:
    23 juli 2018
    Hartelijk gefeliciteerd met je geweldige prestatie . Zal de geweldige verhalen en video.s gaan missen en de geweldige mooie foto.s . Samen met Johan heel veel geluk met jullie bedrijf in Sri Lanka.
  30. Angelique v Meijel:
    23 juli 2018
    Zo hey Twan een brok in m n keel en de tranen nader dan t lachen. Ik herken je verhaal gedeeltelijk. Het valt niet mee voor iemand om uit de kast te komen.....wij hebben t met onze zoon ook mee gemaakt. Dat is inmiddels alweer 8/9 jaar geleden.....terwijl wij het als ouders al "wisten". Dat hij er tweeeneenhalf jaar mee rond gelopen heeft vond ik als moeder veel erger. Wat mooi dat t bij jouw goed gekomen is .....t enigste wat naar mijn mening telt is .....dat je kind gelukkig word . Nogmaals bedankt voor t delen van je camino/leven. Van Harte Gefeliciteerd en heel veel liefde , geluk en kracht met je vriend Johan. Je bent een topper👍😊
  31. Carien en Jan:
    23 juli 2018
    Wat een mooie afsluiting van dit grote avontuur Proficiat met deze geweldige prestatie We hebben de verhalen en de mooie foto's elke dag met plezier gekeken We zien je wel weer in Egchel
  32. Maria Hodzelmans:
    Twan nogmaals bedankt.
  33. Saskia:
    23 juli 2018
    Twan, ik heb zoveel respect voor je gekregen!!! Ik ga je verhalen ontzettend missen, elke morgen zette ik een tas koffie, smeerde een boterham en las dan jou verhaal, ik keek er elke morgen naar uit! Ik heb daar echt van genoten, bedankt! Groetjes Sas
  34. Ria Rutten:
    23 juli 2018
    Twan proficiat met het behalen van deze geweldige uitdaging. En prachtig hoe je het allemaal ook nog op papier zet. Petje af. En geniet na van deze tocht en nu op naar jullie droom in Sri lanka. Leef je leven !!
    Groetjes Jeu en Ria
  35. Asanka:
    23 juli 2018
    Try giving the world the best and are most likely to get the best you deserve, congratulations on you success.. Asanka
  36. Sjo Vroemen:
    23 juli 2018
    Twan ik moet de eeste man/vrouw nog tegenkomen die niet vreselijk emotioneel is bij aankomst. Om wat voor reden men ook de tocht naar Santiago maakt. Het is en blijft een belevenis.
    Na onze eerste ontmoeting in Eijsden heb ik je verhalen elke dag (als wifi het deed)gelezen.
    Respect verdient een ieder die op deze manier die zijn/haar wandeltocht naar Santiago
    volbrengt.
    Voor mij als lezer is het even afkicken. Dank voor je prachtige verhalen en foto's en video's.De 15 eerste regels van je verhaal geef je zelf aan wat er zoal naar boven komt bij aankomst. Denk dat iedereen overkomt.
    Diep respect en wellicht een vervolg?
    Hartelijke groet.
    Sjo
  37. Toos Frencken:
    Twan,
    Veel respect voor de manier waarop jij jouw Camino gelopen hebt en met ons gedeeld hebt.
    Bij het verhaal van vandaag moest ik toch een traantje wegpinken, zo open als je hier bent en dit met alle volgers deelt.
    Geniet nog van het vervolg van je Camino.
    Wij wensen jou en Johan heel veel succes en een mooie tijd in Sri Lanka.

Toos en Mark Frencken
  38. Mia v.d.Borst uit Reuver:
    Hallo Twan
    Hartelijk Gefeliciteerd met je aankomst in Santiago.We hebben mekaar ontmoet ,op de regiodag in Kloster Graefenthal in Goch,daar vertelde je me over je voornemen om naar Santiago te gaan lopen.Ik heb je tocht gevolgd,vaak met veel ontroering,schitterende beelden,heel vaak ook herkenning,prachtig!
    Ook heb ik respect voor jou,vooral je laatste verslag,zo mooi hoe je alles kunt beschrijven,Ik wens jou nog mooie dagen in Spanje,en alle goeds voor de toekomst,samen met Johan
  39. Maarten & Juul Bruijnen:
    23 juli 2018
    Respect Twan, voor deze geweldige prestatie maar zeker ook voor je openheid en de mooie verhalen!! We wensen je alle goeds en heel plezier in de dingen die je gaat doen!
  40. Maria van der Elsen:
    23 juli 2018
    Twan, wat weer een mooie verhalen en foto's. WIJ moesten enkele dagen inhalen met lezen, we zijn vanaf af gelopen vrijdag voor een week in Normandië. Je hebt die zeer veel kilometers met heel veel enthousiasme gelopen . VAN HARTE PROFICIAT
    ( Je hebt recht op een eigen gelukkig leven ,weet je nog ? )
  41. Chris en Loes tillemans:
    23 juli 2018
    Ha Twan ,proficiat met het behalen van je camino en dan niet te vergeten de stichting Alzheimer waar je voor gelopen hebt.knap gedaan je kunt trots zijn op jezelf.heel veel wandel plezier nog. En voor straks een mooie tijd samen met Johan in sri lanka. Groetjes

42. Kelly:
    23 juli 2018
    Wow Twan, gefeliciteerd met je prestatie èn met alles wat deze tocht je gebracht heeft. En nu op naar de volgende avontuurlijke routes in jullie leven! Tot snel :-)
  43. Michel:
    23 juli 2018
    Twan, gefeliciteerd met deze top prestatie.
    Ik ga jou mooie verhalen en foto’s missen die ik elke morgen las.
    Veel plezier met je wandeling naar Porto
    En we zien ons in Augustus weer, geniet nog wat er op je pad komt.

Groetjes
  44. Ruth en Lex:
    23 juli 2018
    Twan, wij zijn super trots op je!
    De dag dat ik samen met jou vertrok om dit avontuur aan te gaan kan ik nog herinneren als gisteren. Heel blij zijn wij dat jij hebt genoten van de hele tocht, maar ook weer blij om je in augustus te zien. Gelukkig tot snel!
    Liefs, Lex en Ruth
  45. Julian:
    23 juli 2018
    Hey Twan. Gefeliciteerd met deze prestatie. Echt genoten van jouw camino.
    Dit had je echt nodig voor jezelf en je klaar te maken voor je volgende stap. Net terug uit Sri Lanka heb ik je droom mogen aanschouwen en 49 treden afgedaald.
    Tot gauw. Gr Julian
  46. Miep Houben .:
    23 juli 2018
    Twan gefeliciteerd met deze prestatie , super .
    We hebben iedere dag genoten van jou verhalen , en mooie foto"s.
    Nog veel succes met je verdere wandeling.
    Groetjes Jan en Miep.
  47. Wilma:
    24 juli 2018
    Twan gefeliciteerd met het behalen van deze topprestatie,
    Heb je iedere morgen gevolgd, ook ik werd werd wel even emocieel bij het lezen van je verhaal van vandaag.
    Toch geweldig dat je het zo allemaal gedaan hebt , en mag beleven. Heel veel succes en voor de toekomst in Sri-Lanka.
    Groetjes en geniet er nog van. 😉👍🏃‍♂️
  48. Stefan Bastings:
    Haa Twan,
    You did it, proficiaf!
    Wat een inspirerend blogbericht.

Ik ben erg dankbaar dat we elkaar ontmoet hebben (tijdens onze camino) en enkele dagen samen hebben kunnen lopen. Dank voor de mooie gesprekken.

Zoals ik tegen jou en vele andere mensen heb gezegd; iedereen loopt zijn/haar eigen camino. De manier waarop jij je camino loopt/hebt gelopen is erg inspirerend voor mij. Ik heb veel geleerd van de manier waarop jij je camino loopt!

Twan, mede pelgrim en vriend, ik ben erg dankbaar dat we elkaar tijdens de camino hebben kunnen ontmoeten. Ik wens je een goed vervolg richting de kust en Porto. Misschien tot morgen (als ik de kathedraal van Santiago bereik) en anders tot in Limburg!

Groeten vanaf de buitenwijk van Santiago. Ik ga morgenvroeg genieten van mij laatste kilometers. Stefan
  49. Adèle:
    24 juli 2018
    Beste Twan, van harte gefeliciteerd!! Ontzettend mooi, je droom geleefd en gedaan. Ik ben zo blij voor je.
    Toen ik je in het najaar 2017 leerde kennen wisten we het allebei zeker. We gingen onze droom doen in 2018. Die eerste ontmoeting was bijzonder, we raakten elkaar en vanaf dat moment hebben we samen opgetrokken. Nu, de dromen gedaan. Wat heb jij een topprestatie geleverd. En wat fijn dat ik, wij, met je hebben mogen meebeleven. Je hebt idd grenzen verlegd. Je hebt ontzettend mooi geschreven. Ik heb genoten van je gedrevenheid, je humor, je fantasie en je prachtige foto’s.
    Twan, blijf je droom leven. Ik wens je nog een ontzettend mooie trip toe naar Muxia/Finestere/Porto.
    En samen met Johan een fantastisch mooi nieuw avontuur.
    Ik geef je een ontzettende dieke knoevel en kijk er naar uit om je weer in het echt te ontmoeten.
    Buen Camino🍻
  50. Johan en Jacquelien Maessen:
    24 juli 2018
    Twan, Net zoals in alle andere reacties staat, super. Chapeau! Respect voor jou, hûndervel.
    En het was een fantastische beschreven tocht met foto's.
    (Toch jammer dat mijn "ochtendkrant" ophoudt.)
  51. Ellen en Dolf.:
    24 juli 2018
    Hoi Twan, PROFICIAT!!! Wat een geweldige reis is dit voor jouw geweest, in alle opzichten.
    Prachtige verhalen ,foto's en video's. We wensen je nog een mooie tijd en straks veel plezier op de verjaardag van je Petekind. Je schreef dat je 18 aug. weer terug bent, wie weet zien we ons dan nog op de vosberg??? Groet Dolf en Ellen.
  52. Yvonne:
    24 juli 2018
    Twan, gefeliciteerd! Je doel bereikt 😄. Ik heb genoten van je prachtige verhalen met een mix van humor, emotie en openheid. Geniet van al het moois dat nog komt en van wat is geweest.....

groetjes Yvonne
  53. Loespijnenburg:
    24 juli 2018
    goeie morge Twan, aller eerst van harte gefeliciteerd ,ik heb respect dat je jou kwetsbaarheid laat lezen aan je volgers ontroerde mij en werd emotioneel er van ,ik wens jou en je vriend en familie veel geluk en liefde toe
  54. Silvia:
    Hoi twan

Proficiat. Wat een prachtige verhalen. Ik heb vaak geen geduld om een boek te lezen maar voor deze mooie verhalen maakte ik extra tijd en elke bladzijde was spannend.
    Van dit verhaal ben ik stil geworden. Fijn dat ik dit zo hebt ervaren en ben erg blij dat ik dit mocht lezen. Geniet nog van alles.
  55. Elly Peeters:
    24 juli 2018
    Chapeau Twan,wat een prestatie!!Respect voor de manier waarop je deze Camino hebt beleeft,en ons daarin hebt mee genomen,bedankt daarvoor.Wens je nog veel wandelplezier voor de komende tijd,en sterkte met de gezondheid van je moeder.Succes met je toekomstplannen samen met Johan.
    Groeten uit Egchel
  56. Peter Janssen:
    Hoi Twan,

Met veel plezier en veel respect heb ik al je verhalen gelezen.

Ik kan me er iets bij voorstellen omdat ik zelf het Pieterpad een keer in 10 dagen gelopen heb. Maar dat valt in het niets als ik naar jou prestatie kijk.

Wat mij bijzonder raakt is dat het lopen geen doel op zich was maar jij bewust dit koppelt aan de activiteiten van de Alzheimer stichting.

En zoals je weet ligt op dat vlak ook onze droom. Helene, Maartje en ikzelf gaan in Panningen een woonzorgcomplex met 24 appartementen opzetten voor mensen met dementie. En dan vanuit de filosofie van belevingsgerichte zorg. Aandacht voor de mensen en aansluiten bij hun belevingswererld en die van de partner/familie. Anders dus!

Als we er op korte termijn met de gemeente uitkomen (grond om te bouwen) dan kunnen we van start!

Ja, en dromen kunnen uitkomen! Als je er maar in gelooft.

Twan, nog veel plezier de komende tijd die je nog van huis bent.

Groet,

Peter en Helene Janssen
  57. Marcel verhaegh:
    24 juli 2018
    Ha Twan, proficiat met je geweldige prestatie. Mooi en boeiend waren de verhalen over je reis.
    Veel suc6 samen met Johan in het mooie Mirissa, wat we nu met eigen ogen gezien hebben. En een paradijsje is het zeker, net als de rest van Sri Lanka .
  58. Mieke Crommentuyn:
    Chapeau Twan!!!!
    Ik ga je missen elke morgen, veel plezier nog in Spanje en Domalain
  59. Cock en Laurien Scheffers:
    24 juli 2018
    Beste Twan, proficiat met het behalen van je camino. We kwamen jou en Saskia tegen op dag 58 in Conques en de volgende dag in Livinhac. Daar, onder het genot van een pilsje, raakten wij onder de indruk van jouw enthousiasme. Vanaf die dag hebben we je gevolgd, het zijn prachtige verhalen en foto's. Heel veel plezier nog op je verdere reis en succes in Sri Lanka samen met Johan. Laat nog eens horen hoe het jullie daar vergaat en wie weet zien we elkaar nog eens in dat paradijs.

Met vriendelijke groet
    Cock en Laurien
  60. Fam. Verdellen:
    Beste Twan
    Marcel had ons aangemeld voor jou Camino.
    Marcel had ons aangemeld voor jou Casimo.
    Wat heb ik genoten van je mooie verhalen en prachtige foto’s.
    Een hele prestatie en respect voor je openheid.
    Je bent een ervaring rijker.
    Twan proficiat, en het gaat je goed straks in Sri Lanka samen
    met Johan.
    Vriendelijke groeten J. en T. Verdellen
  61. Peet.:
    24 juli 2018
    Hoi Twan. Top prestatie, en wat een mooie verhalen. Veel succes met je nieuwe uitdaging samen met Johan.groetjes Peet.
  62. Rob en Francy Tummers:
    24 juli 2018
    Topprestatie! We hebben genoten van de fantastische verhalen en foto's, dank je wel!
    Veel goeds voor de toekomst.
  63. Remco van Nieuwenborg:
    24 juli 2018
    Hulde Twan voor jouw topprestatie!
    Werkelijk elke morgen genoten van al je verhalen, ontmoetingen, en foto's!
    Succes op weg naar Porto, meer dan de moeite waard om heen te lopen!
    Groet, Remco
  64. Christiaan (Chaat):
    24 juli 2018
    Ha Twan, wat een geweldige prestatie! Ook bij mij is het net als bij zovelen een gewoonte geworden om je prachtige verhalen elke morgen met een kopje koffie te drinken. Jouw conclusie van je reis klinkt herkenbaar. Haal uit het leven wat het leven jouw te bieden heeft. En dat kan inderdaad voor iedereen iets anders zijn, of voor een ieder op een andere manier of op een ander moment. Dromen ontwikkelen zich, net als mensen... Wellicht het mooiste om te lezen is dat uiteindelijk liefde alles overwint. Liefde is de baas! Lobi da basi!
  65. Herm en Jose:
    24 juli 2018
    Twan proficiat, wat un top prestatie, geweldig desse det allemoal mit os heis willen deilen, en heb aug en zeker bej dit verhaal aug un treunke wig motte pikken gr
  66. Antoon en oot:
    Twan Proficiat prima gelopen tot ziens in Egchel
    Oot en Antoon
  67. Gonny:
    24 juli 2018
    Gefeliciteerd Twan met deze prestatie . Ik heb iedere x weer van je verhalen en foto’s / video’s genoten . Het was 👍 Geniet nog met volle teugen na van dit alles en tot weer op het bedrijf . Gr Gonny
  68. Bernadette en Joop:
    Ha die Twan !
    25 juli is de feestdag van de apostel Jacobus, de patroonheilige van Spanje. Wat een geweldig moment om juist nú je Camino af te sluiten in Santiago de Compostela.
    Je hebt interessante mensen ontmoet en bijzondere verhalen gehoord. Dank dat we met je mee mochten.
    En nu de omgekeerde Camino : terug naar het "gewone" leven.
    Geen reis is zonder doel; we hopen dat jij je reisdoel hebt bereikt !
    Bernadette en Joop.
  69. Antoon en oot:
    Twan Proficiat
  70. Natasja Beek:
    24 juli 2018
    Gefeliciteerd Twan met het volbrengen van jouw Camino! Ik heb genoten van al jouw verhalen. Was voor mij altijd een mooi begin van de dag. Rustig een kopje koffie en jouw reisverslag lezen en je foto's bekijken. Dit ga ik zeker missen!
  71. Mariska Kessels:
    24 juli 2018
    Twan, gefeliciteerd met deze prestatie!! Knap!!! Ik heb genoten van je verhalen. En de paar dagen die Frank en ik samen met jouw hebben mogen beleven waren TOP!!
    We zien elkaar in september weer. Nog veel plezier de laatste weken!
    Groet Mariska
  72. Erik Bovee:
    24 juli 2018
    Een geweldige prestatie Twan! En wat een mooie en openharige overwegingen!
  73. Twan Delissen:
    24 juli 2018
    ha Twan ook ik ben verslaafd geraakt aan je mooie verhalen.Je mag trots zijn op je wereldse prestatie met je voettocht. Toen ik het bericht hier boven las dacht ik nou ga ik ook een reactie schrijven.Ik en Jannette hebben zoals je zegt ut uit kast komen van dichtbij meegemaakt als jou overburen. Je bent vaak bij ons over de vloer gekomen in die tijd.toen je ons vertelde dat je een vriend had was onze gedachte ja en.Weet je nog dat je op een zondagmiddag bij jannette oppe koffie kwam en dat jannette je begeven moment vroeg of je niet kon gaan? 3 uur later is toen onze eerste dochter geboren en savonds kwam je al op kroamvisite.Twan we spreken mekaar wel un keertje als je in egchel bent.gr.Twan en Jannette
  74. Irma Snijders:
    Hallo Twan..
    Eindelijk ben je op de plek waar het om ging..Nu dit prachtige open verhaal weer...Er is hier al zoveel geschreven dat ik er niks aan toe te voegen heb.
    Open, Sociaal,familiemens...doorzetter...Ik ga je s,ochtens echt wel missen.. Maar je loopt nog een paar dagen ..Loop je dan naar Finisterre? Dat is de afsluiter zoals ik ooit gehoor hebt...Het ga Je goed...misschien zie ik je wel ooit eens in Echel..Groetjes
  75. Marian en Kees:
    25 juli 2018
    Twan, wij hebben je ontmoet in de refugio van St. Gerlach. Jij stond aan het begin van deze grote uitdaging. Wij hebben genoten van je verhalen, openheid, oprechtheid en foto's. Je hebt het gehaald, gefeliciteerd en doet er nu nog een schepje bovenop.
    Je bent een mooi en inspirerend mens.
    Succes met de volgende uitdaging.
    Groetjes Maria en Kees
  76. Frank:
    Top Twan . Prachtig hoe open je schrijft je leeft maar eens 👍🏻☺️🌞🍻
  77. Herm en An:
    25 juli 2018
    Hallo Twan wat een prachtige beleving die we hebben kunnen volgen en tof voor het geweldige verhalen wat je allemaal meegemaakt heb kreeg er tranen bij groetjes aan Petra en sucses in Sri Lanka samen met Johan we zien je wel weer eens in Egchel gr. Herm en An
  78. Annette:
    Lieve Twan,
    Chapeau, je hebt het gehaald, 18 april nog bij elkaar gestaan in Maaseik, net begonnen aan je camino naar Santiago.. Wij zijn ontzettend trots op jouw, en vinden het prachtig hoe je het hebt beleefd, de prachtige verhalen en foto's.... die mis ik elke dag.. bij het opstaan , eerst kijken of je al een verhaal hebt geschreven.
    Je bent een super gedreven kerel, een prachtig mens, fijn je als collega en vriend te hebben.
    Deze uitdaging heb je gehaald, en nu komt de andere mooie uitdaging, samen met Johan.
    Geniet ervan mannen, en we komen zeker die kant op...
    maar nu eerst nog lekker genieten van je laatste wandeling samen met Sas, en tot gauw...
    dieke knoevel van os, Wim en Annette
  79. Giena Janssen Gelderdijk 36 Sevenum:
    25 juli 2018
    Beste Twan, Geweldig, wat je in zoon korte tijd gelopen hebt, met zoveel mooie verhalen en prachtige foto,s. een hele mooie uitdaging. Ik Giena Janssen heeft deze tocht twee keer gefietst, vanuit de Jacobi parochie Friesland.vandaag,25Jullie patroon heilige gevierd. Als je het bereikt hebt komen de emoties los. Ben trots op je zelf ..Giena
  80. Corrie:
    25 juli 2018
    Twan je hebt het toch maar gedaan in een woord geweldig. Veel succes in je verdere toekomst

M.V.Katja.
  81. Henk en Tiny Gommans.:
    25 juli 2018
    Twan Gefeleciteerd,Wat een prestatie.
    We hebben genoten van je mooie verhalen en prachtige foto's.
    Veel succes in Srilanka!!!
  82. Baukje:
    25 juli 2018
    Twan, ik kwam vanavond voor t eerst je verslagen en foto’s tegen. Werd er stil van...
    Prachtige woorden, respect heb ik voor jou als persoon en datgene wat jou allemaal bezig houdt!
    Heel heel veel succes en geluk samen met Johan en jullie boetiek hotel in Mirissa🍀! 🙋‍♀️ Groetjes
    Ps je bent geen spat veranderd! 😉
  83. Piet:
    26 juli 2018
    Twan,wat een geweldige prestatie.
    Ik bewonder je openheid.En ik geloof direct dat je door deze reis een sterker mens bent geworden.
    Ik wens je veel geluk en voorspoed met Johan.
  84. Ricardo Azevedo:
    26 juli 2018
    💪💪💪💪👏👏👏👍👍👍
  85. Roy Verlinden:
    28 juli 2018
    Twan
    Proficiat👍 zeer knap je uitdaging is meer dan geslaagd
    En jou verhaal ( lees ik nu pas) zeer mooi geschreven .
    Succes met de toekomst ( samen met Johan)
    Geniet nog van de laatste weken!
  86. Johanna Zwinkels:
    30 juli 2018
    Hoi Twan, ik maak oprecht een diepe buiging voor wat je gepresteerd hebt. Elke ochtend een verhaal van wat je had meegemaakt, prachtig. In dit verhaal ben je heel open en eerlijk, mooi dat je dit deelt. Kan alleen maar zeggen help je broer goed en heel veel succes met jullie boetiek hotel.