Dag 92. 18-7. Trabadelo - Triacastela 43 km.

18 juli 2018 - Triacastela, Spanje

Vandaag heb ik wel inspiratie voor 10 verhalen opgedaan, voor mij onmogelijk om dit allemaal te bewerken en hou het dan ook beperkt. 1:Prachtige natuur. 2: Goed gesprek met een Amerikaanse die een opvanghuis runt voor zwangere studentes. 3: Een Israëlische die nu 24 is en denkt aan een nieuwe studie die ze wel wil gaan volgen maar ze weet niet of ze dat werk ook wel leuk vindt, studie duurt 6 jaar en op enkele logische vragen die ik stel heeft ze nog nooit nagedacht. 4: Een Italiaan die de Camino loopt omdat hij niet gelovig is maar zijn vriendin wel, zij wil in september in de kerk trouwen en hij hoopt er gedurende zijn Camino achter te komen of hij het ook wil, ja dus. 5: Clemence die zeer vroeg wil vertrekken om extra kilometers te maken om zodoende snel bij zijn kameraad te zijn die een stuk op hem voorloopt. Hij vertrekt wel vroeg, loopt sneller dan dat ik doe maar na 10 kilometer en na mijn eerste pauze ziet hij mij lopen vanaf een terras en roept mij. Zijn motto is: als ik snel loop kan ik ook lange pauzes houden. 6; De Japanner uit Tokio waar ik enkele kilometers mee heb gelopen, geestig mannetje maar om nu 3x dezelfde Camino te lopen is wel een beetje apart. 6: Claus uit Ingolstadt die ik al dagen ken, hompolt als een gek door een enkel die scheef aan zijn voet staat. Is hier enkele jaren gededen aan geopereerd, kon alles weer doen, deed tot maart 3 x in de week rennen en voetballen en doet nu al hompelend meer met een tempo van ruim 5 km per uur de Camino. Als hij denkt dat het geen kwaad kan om te doen wie ben ik dan om daar iets van te vinden. 7: In Triacastela zijn een stuk of 7 alberges, de eerste 4 waar ik aanklopte zaten vol, de 4e belt naar een ander en die had nog net één plekje vrij. Ik zit nu in het spiksplinter nieuwe alberge Lemos dat van een super kwaliteit is. 8: Ik kom al vier dagen een Spaanse moeder met haar 2 dochters van een jaar of 13/15 tegen (is een foto van, Alfons vraagt ziech hierbij af waarom ze een helm dragen). Nadat ik 5 kilometer heb gelopen zie ik vanuit de verte de moeder al buiten haar voorbereidingen voor de dag uitvoeren, ze is de banden van haar dochters fietsen aan het oppompen. Juist op het moment dat ik bij de moeder aankom komt de jongste dochter naar buiten en de oudste kijkt uit het raam. Ik heb gisteren tegen de kinderen gezegd dat als ik hun nog een keer tegenkom ik met hum moeder ga trouwen. Bij het zien van elkaar liggen we met zijn allen in een deuk van het lachen. Jammer genoeg vergeten een foto te knippen. 9: De grote hoeveelheid kleine kerkjes. 10: Een berichtje dat ik krijg van Julian die naar het Tsunami Museum en standbeeld in Peraliya bij Hikkaduwa is geweest.

Nummer 10 is voor mij het belangrijkste. Vrij recent na de tsunami zijn Johan en ik voor het eerst in Sri Lanka geweest en hebben daar de grote schade van de vloedgolf gezien. Op de locatie waar honderden mensen in de trein zaten die allemaal door de tsunami zijn getroffen staat nu een groot Boeddha standbeeld en in die buurt is een tsunami museum ingericht. Door de tijd der jaren zijn de meeste getroffen huizen nu niet meer te zien maar in die tijd was het alsof het net was gebeurt. Veel bootjes lagen her en der op het land, ruïnes van huizen en gebouwen, enorme hoeveelheden graven in het meest getroffen gebied en een verwoesting van de natuur en infrastructuur. Het is niet vanwege de tsunami maar omdat we erg graag in dit mooie land met zijn gastvriendelijke bevolking komen met als gevolg dat we in het zuiden van Sri Lanka een bedrijfje hebben opgericht.

1. Judith:
    Drukke dag😉
  2. Marianne:
    18 juli 2018
    .......weer een boeiend verslag met mooie foto’s!
  3. Chantal:
    18 juli 2018
    Merci pour les belles photos du cebrero , des paysages verts de la Galicie, de nous faire partager ton camino, tes rencontres ! Que de bons souvenirs tu me rappele. Buen camino Twan
  4. Johan en Jacquelien Maessen:
    19 juli 2018
    Wat een prachtige natuur en omgeving! Mooie foto's.
  5. Lore:
    19 juli 2018
    tienes muchas historias para un libro como decía tu amigo, y la mas bella historia la que te llevas contigo. tenemos responsabilidad con el cambio climático. cada detalle cuenta. Toda acción humana repercute en la madre tierra. gracias twan por hacer un recuerdo.
  6. Sjo Vroemen:
    19 juli 2018
    Mooie samenvatting van 10 verhalen. Aan inspiratie is het je nooit ontbroken, doch tijd wellicht wel.
    Wat een mooie opsomming van je ontmoetingen. Mooie natuur, dragelijk temperatuur.
    Zeer mooie foto's.
    Groetjes Sjo
  7. Michiel Gommans:
    19 juli 2018
    Hoi Twan, ik kwam er gisteren achter dat ik al 3 maanden iedere ochtend jouw reisverhaal lees. Voor mij is dit een kleine verslaving geworden en zeker een buen camino!
    Je bent nu aan de laatste loodjes bezig, petje af voor jouw prestatie. Grjs uit Kessel, Michiel Gommans
  8. Gerrie:
    19 juli 2018
    Je verveelt je echt niet. Drukte genoeg om je heen maar wel leuke drukte lijkt mij.
    Mooie foto's, erg afwisselend
  9. Wilma:
    19 juli 2018
    Hoi Twan, voor mij is het netzo als Michiel schrijft. Vanaf dat je bent vertrokken, las ik ook morgens eerst de krant maar nu is het een andere verslaving geworden. Zal straks zeker wennen zijn als je terug bent. Heb er ontzettend van genoten.
    Zelf ga ik eind augustus het Elfstedenpad lopen is 283 km.
    Maar we gaan dat in 2 keer doen.
    Twan je gaat de laatste dagen wel hard aan km, maar er is toch een gezegde het paard ruikt de stal. 😉😂
    Groetjes en geniet er nog van.
  10. Rien kempen:
    19 juli 2018
    ik vraag me af hoe je dit kan los laten als het voorbij is dit is zo iets moois wat je iedere dag weer beleeft en wij mogen mee genieten en zal je verhalen zeker gaan missen,
  11. Martha Klerken- Wijnen:
    Dag Twan
    Jij zult mij waarschijnlijk niet kennen !
    Ik ben een nichtje van jouw vader.
    Ik kijk iedere dag uit naar jouw verhalen en de prachtige foto ‘s .
    Mijn belangstelling werd gewekt doordat mijn man en ik 3 jaar geleden op een wandelreis 5 “stukjes “van de camino hebben
    gelopen. Een heel mooie ervaring !!
    Ik vind het SUPER wat je doet en hoe je het doet !
    Bedankt, dat ik mee mag genieten .Het ga je goed !
    Martha Klerken -Wijnen
  12. Maria Hodzelmans:
    19 juli 2018
    Twan inderdaad nog maar 132 km. Ook ik ga jou verhalen en mooie foto's missen. Hoop je nogmaals te mogen ontmoeten in het Alzheimercafé in Egchel. Heel veel devotie daar en denk even aan allen die met jou mee gereisd zijn in gedachten.