Dag 90. 16-7. Rabanal-del-Camino - Ponferrada 36 km.

16 juli 2018 - Ponferrada, Spanje

Alweer een heerlijke dag vandaag, veel prachtige mensen ontmoet en mooie gesprekken gevoerd, desondanks verreweg het grootste gedeelte alleen gelopen. Tevens een steentje gelegd voor J.C. bij Cruz de Feirro. Gisteren vroeg naar bed gegaan, goed geslapen op de slaapzaal met minstens 25 mensen. Ontwaak om 5.30 uur als verschillende mensen in actie komen, heb de slaap uit en sta zelf ook maar op. Voordeel is dat je dan niet hoeft te wachten bij de wasbak. Voorzichtig pak ik mijn spullen en verlaat de ruimte. Buiten de slaapzaal is een grote ruimte waar ook de schoenen staan, ik ruim daar mijn rugzak netjes in, eet een klein ontbijtje en om 6.30 uur vervolg ik mijn Camino waar ik hem gisteren beëindigd heb. De laatste regel die ik schrijf klopt niet helemaal, je eindigt geen Camino per dag, je begint aan je Camino en die gaat door totdat er een moment komt dat je hem afsluit. Het is een proces van lichaam en geest, je wandeling is maar een deel. Met het lichaam zit het wel goed, ik kan het zelf niet verklaren hoe gemakkelijk ik mijn afstanden afleg. Moest ik er 20 km om een of andere reden op een dag aan toe voegen geeft dat geen enkel probleem. Met mijn geest gaat het ook geweldig, ik ervaar zoveel positiviteit, voel mij geestelijk zo sterk dat ik totaal in balans ben. Mijn lichaam en geest functioneren als een jonge gezonde gast van 26 jaar die op zijn volle kracht van zijn leven presteert. Jaja, ik ken de opmerkingen al, nee ik ga me niet uitsloven als ik terug in NL ben, en nee, rugpijn zal ook altijd mijn probleem blijven bij lichamelijk werk, maar ja, ik voel me oppersterk en daar brengt niets of niemand verandering in. Voor veel mensen zou een Camino op zijn plaats zijn, ga er in je eentje op uit, gun jezelf de tijd en ga ervoor, creëer zelf je ruimte en denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden. Jij bent de enige die dit voor jezelf kan bepalen en beslissen, geen ander kan dit voor jou doen.

1. Tijs:
    💪.
  2. Angelique v Meijel:
    Geweldig mooie natuurfoto s Twan👍
  3. Dora Vriens:
    16 juli 2018
    Wat fijn om te horen dat het zo goed met je gaat.groetjes van Dora.
  4. Jeanine Van Soest:
    Dankjewel weer!
  5. Ellen en Dolf.:
    16 juli 2018
    Geweldig Twan, wat een mooie foto's, knap hoor dat het zo goed met je gaat.
    Groet Dolf en Ellen.
  6. Lorea:
    16 juli 2018
    totalmente de acuerdo contigo, twan, el camino es la mejor medicina. el mejor psicólogo, terapeuta, fisioterapeuta y dietista. 100% recomendable. BIENESTAR EMOCIONAL

La foto del dia 15 de dos arboles en la pared y un banco me gusta, puro arte natural.

los 25 años se lleven en el corazón y están contigo. buen camino
  7. Frank:
    🌞🌞👍🏻😀
  8. Inge frencken:
    17 juli 2018
    Mooie foto's. De omgeving is veranderd zo te zien. Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat! 😙
  9. Silvia:
    Hoi Twan,
    Geweldig wat je weer schrijft. Ik vroeg me al week af hoe het toch mogelijk is dat je zo makkelijk loopt. Nu begrijp ik het. alles is in balans. !! Top. Geniet en blijven genieten. Carpe diem.
    Liefs
  10. Sjo Vroemen:
    17 juli 2018
    Cruz de Feirro is een apart gevoel als je iets van je last (steentje) kwijt bent. Wat ik me herinner is het klimmen en dalen en dat ervaar je als wandelaar eveneens.
    Geweldige conditie van je, is iets om te koesteren. Vergeet vooral je wandelstokken niet.
    Zeer mooie foto's. Prachtige omgeving. In gedachten loop ik met je mee.
    Groetjes SDjo
  11. Gerrie:
    17 juli 2018
    Mooi geschreven Twan. En een erg mooie streek daar waar jij nu door mag wandelen.
    En inderdaad ik zou ook wel zo'n camino willen lopen maar echt niet alleen!! Maar dat weet je al:)
    Nog even en je bent al in Santiago, super!!
  12. Marianne:
    17 juli 2018
    Mooi Twan!!! Ben onder de indruk van je manier van beschrijven. Veel succes nog met het afronden van jou camino.
  13. Mieke Crommentuyn:
    Mooi Twan
    Net terug van vakantie en je verhalen allemaal ff bij gelezen,nog bij juliie Petra geweest erg gezellig om ze allemaal weer te zien, en nu weer dagelijks genieten van je mooie camino, wat zie je er trouwens goed uit!!
  14. Roos 🌹:
    17 juli 2018
    Je foto's nog eens terugkijkend Twan, zie ik nu dat je op dag 3, (20 april foto 1e inschrijving 2018 in het gastenboek van St.Gerlach) als eindpunt Santiago + Fisterro hebt ingevuld.... Fisterro...???
    Na wat googlen vermoed ik dat je Finisterre bedoeld.
    Finisterre, wat letterlijk het einde van de wereld in het Latijn betekent, was de plaats waar de apostel Jacobus voor het eerst voet aan land zou hebben gezet op het Iberische schiereiland.
    Het is de enige pelgrimsroute die in Santiago de Compostella begint en voor veel pelgrims is het dan ook gebruikelijk om, na een korte rustpauze in Santiago de Compostella, de tocht te hervatten om ook deze mythische plek te bezoeken.
    Daar aangekomen verbranden ze dan vaak ritueel hun kleren een traditie die ook vandaag de dag nog levendig is... Veel succes Twan!
  15. Conte Marie jose:
    17 juli 2018
    Celui qui n’a pas fait le chemin ne comprend pas On ne marche pas on vole on est euphorique on avance avec joie ,on est dans une autre sphère . C’est difficile le retour, laisser le chemin est douloureux moralement et en même temps on est content de tous les moments partagés avec les pèlerins de tous les pays Twan Buen Camino Marie Jo et Jean Pierre
  16. Irma Snijders:
    18 juli 2018
    Hallo Twan.
    Wat weer een heerlijk verhaal om te lezen...En top hoe jij in het leven staat.
    Iets groots presteren en dan ondertussen van de hele kleine bijzondere dingen genieten.Zelfs ik pik hier nog dingen uit op ,waar ik iets mee kan.
    Ook vind ik de reactie,s om te lezen heel erg leuk en haal daar weer wijze dingen uit.
    Door ze te vertalen ,kan ik dus alles lezen.
    Twan geniet en doe je ding...met die kracht en energie zal dit wel lukken.
    Groetjes Irma
  17. Nadège teruin:
    22 juli 2018
    Très touchant et tellement vrai... Tout cela se lit sur ton visage épanoui !!