Dag 84. 10-7. Boadilla-del-Camino - Carrión-de-Los-Condes 26 km.

10 juli 2018 - Carrión de los Condes, Spanje

Het is een heel speciale dag die ik niet voelde aankomen. In de ochtendschemering loop ik samen met de Roermondse Stefan Boadilla-del-Camino uit. Het voelt nog fris aan in mijn korte broek en t-shirt maar dat veranderd snel zorda de zon aan kracht wint. Voor mij is het nog onduidelijk tot waar in de Meseta ik vandaag zal lopen. Carrión-de-Los-Condes ligt op zo’n 26 km, dan krijg je een hele poos graanvelden en kom je 17 km verderop in het dorpje Calzadilla-de-la-Cueza aan. Ik zie wel wat het wordt. In het eerste dorpje eet ik een ontbijtje, Ute uit Duitsland en Amy uit Canada komen beide los van elkaar bij Stefan en mij aan tafel zitten. Na een pauze van meer dan een uur lopen we met ze’n vieren verder. Ute haar tempo ligt veel lager dan dat van de rest en samen met Amy lopen we al snel een heel eind voor op Ute en Stefan en verliezen hun uit het oog. Hun nemen een kleine variant op de route en per toeval komen we toch weer op hetzelfde terrasje bij elkaar uit. Het is niet zomaar een terrasje, het behoort bij een hippie alberge waar het naar marihuana ruikt en lijkt alsof de ezels de baas zijn (zie foto’s). Ook hier duurt de pauze weer extreem lang en ik heb al snel het besluit genomen dat het de korte route wordt. Vervolgens vervolgen we met ons vieren deze zeer aparte locatie en loop ik met Stefan samen vooruit terwijl Amy met Ute verder loopt. Met Stefan heb ik heel wat bij te praten, het is een zeer goed en serieus gesprek, alles open en eerlijk van beide kanten. Stefan en ik bezoeken een kerk, na 10 minuten staan we weer buiten en zitten de dames op het terras, je raad het al, weer een lange pauze en ditmaal loopt Stefan en Amy samen en Ute en ik. Het is gewoon niet mogelijk om met ze’n vieren het veel langzamere tempo van Ute te lopen. Tijdens onze laatste 6 km van vandaag volgt er alweer een zeer open gesprek waarin Ute haar verhaal doet. Ook Ute is net als de Hongaars-Italiaanse vrouw van een aantal dagen geleden getroffen door het vreselijke borstkanker. Ute heeft net een aantal maanden de pijnlijke bestralingen achter de rug en loopt haar Camino. Van haar huisarts wordt het afgeraden maar haar doctoren vinden het prima, lichamelijke beweging en ruimte om haar geest te verlichten vinden zij prima. Het is een zwaar onderwerp waarin ik deze 49 jarige fijne vrouw vooral kan aanhoren en er voor haar kan zijn, een luisterend oor van een vreemde mede pelgrim schijnt zeer goed te werken. Ute is moe en het tempo ligt laag, we arriveren bij de prachtige Santa Maria Alberge die gerunt wordt door nonnen van een Madrids klooster en vrijwilligers die tijdelijk aan het helpen zijn en elkaar afwisselen. Ik doe mijn dagelijkse dingen, ga vervolgens naar de supermarkt en kom terug als de nonnen tezamen met de pelgrims net het eerste nummer aan het zingen zijn. Ik ga op de trap zitten en na dit eerste nummer stelt iedereen zich voor en doet zijn verhaal. Bij het luisteren naar het verhaal van een Fransman breek ik in tranen uit. Samen met zijn zonen heeft hij enkele keren een Camino gelopen, een zoon is onlangs op jonge leeftijd overleden en zijn zoon heeft hem gevraagd om Camino’s te blijven lopen. Er volgen nog meer zeer speciale verhalen maar dit verlies laat me niet los. Ook dit hoort bij de Camino die ik beleef. Er worden nog enkele liederen gezongen, een Rus, een Nederlandse en een Zuid-Koreaan zijn zo dapper om een liedje te zingen en het geheel is een kostbare ervaring. Wie had dat ooit van mij verwacht.

1. Nellie Bruijnen:
    10 juli 2018
    Zo zie je maar Twan dat er nog wel zoiets bestaat ,nog vele fijne dagen en dat jullie ook nog veel plezier maken .Groetjes
  2. Riet GOUTIER:
    10 juli 2018
    Wat weer mooi geschreven . Doet me natuurlijk aan onze Ralf denken
    . Er is veel leed in de wereld , maar ook veel mooie dingen . We hebben een fijne kermis , mooi weer , wat willen we nog meer . We hebben jullie wel gemist . Groetjes , en een knuffel 😘
  3. Roy Verlinden:
    Twan
    Wat weer een ontroerend ( mooi) verhaal heb je geschreven
    Zeer knap wat je doet om iedere dag maar weer veel te wandelen en je dagelijkse dingen doet en toch nog ( al is het laat) een mooi verhaal te schrijven met veel mooie foto's
    ( wordt een mooi boek👍)
  4. Gerrie:
    11 juli 2018
    Mooi geschreven Twan. Dit doet wat met je! Deze emoties horen er ook bij en daar is niks mis mee! Mooi!!

Maaaaar, ik ben de rode draad kwijt!!???
    (Of heb ik iets gemist in je verhaal?)

Waar zijn je bamboestokken?
    Zie ze voor het laatst op een foto van 28 juni samen met een paar echte erlangs.

Of heb je er met opzet niks over geschreven? :) hoor t wel
  5. P.stikkelbroeck:
    11 juli 2018
    Weet je Twan wat me het moeilijkste lijkt van deze hele tocht........ weer terug naar het "normale leven" Ben benieuwd hoe het je toekomstige levensweg gaat bepalen.
  6. Irma Snijders:
    11 juli 2018
    Wat een geweldig verhaal Twan..Ik voel de emotie...
    Wat zullen velen je foto,s en je verhalen straks missen...maar nog ben je onderweg en nog kunnen we in gedachten mee voelen,meeleven en meelopen...
    Groetjes..Irma
  7. Angelique v Meijel:
    11 juli 2018
    Hey Twan lang geleden dat ik heb gereageerd.....maar heel mooi wat je allemaal mee maakt. Zelfs de minder mooie dingen in t leven.....waar je dan toch iets voor elkaar kunt betekenen.......al is het maar een luisterend oor. Je bent een topper Twan. Het zijn de kleine dingen die het doen.
    Nog heel veel succes en sterkte 👍😗