Dag 81. 7-7. Villafranca-Montes-de-Oca - Burgos 39 km

7 juli 2018 - Burgos, Spanje

Ik heb een beetje haast. In de megagrote alberge van Burgos is geen internet en de deur sluit om 10.30 uur vanavond, niet binnen dan blijf je buiten, zo is de regel en geen genade. Mijn run-schoenen doen het prima, heb er nu een paar dagen op gelopen en de slijtage aan de hak zijde van de zolen is te verwaarlozen. Reden temeer om mijn schoenen waar nieuwe zolen onder zitten die veel te hoog zijn (was destijds al erg blij dat ik na 5 dagen een schoenmaker had gevonden) naar Nederland te sturen. Ik hoopte dat het postkantoor in Burgos vanmiddag nog open zou zijn maar helaas, ik zal ze nog tot maandag in mijn rugzak mee moeten sleuren omdat het postkantoor op zondag natuurlijk ook dicht is. Maar te hopen dat er maandag een dorp op de route is waar het postkantoor ook daadwerkelijk open is. Burgos is een grote stad, verwacht dat er zeker 100.000 mensen wonen. Als je de stad binnenloopt is het alles behalve aantrekkelijk, veel leegstaande en vernielde bedrijfspanden en de infrastructuur is ook bijzonder saai vormgegeven. Dan krijg je de hoogbouw, alles in blokken ingedeeld en op de begane grond meestal wat winkeltjes en horecagelegenheden. Eenmaal het riviertje over kom je in de oude binnenstad en Burgos krijgt een ander gezicht. Enorme oude gebouwen, een gotische (meest spitse ipv ronde Romaanse vormen) kathedraal uit de 13e eeuw die veel indruk maakt. Op het moment dat ik er aankwam kon ik niet in de kathedraal, er moest getrouwd worden en dat gaat blijkbaar voor. Ook buiten de kathedraal staan mensen in mooie kleding omdat er in de prachtige gebouwen nog op zeker twee andere plekken getrouwd gaat worden. Ik verwacht dat dit allemaal alleen voor de rijkste Spanjaarden is weggelegd, het zal een behoorlijk kostenplaatje hebben. Hoe dan ook, net als de rest mag ik van een afstand kijken en dan houdt het op. Mogelijk dat ik morgenvroeg de moeite neem om de gebouwen en meer van het centrum te gaan bekijken.

De laatst toegevoegde foto is van de café tegenover de alberge waar wel WiFi is. Een cafébezoeker is zeer blij, Croatië staat met 1-0 voor tegen Rusland.

1. Inge frencken:
    8 juli 2018
    Mooi verhaal weer, wij zijn net thuis vd kermis. Ff jou verslag lezen en nu naar bed. Truste...
  2. Ger Lenssen:
    Hoi Twan,
    Burgos een stad met een prachtig oud centrum en stad van El Cid. (camino El Cid!) Maar vanaf hier ga je de hoogvlakte op, de veelbesproken Meseta. Geniet ervan Twan ook al lijken soms de wegen eindeloos en is het weer vaak onvoorspelbaar hier. Buen Camino Ger en Thea.
  3. Sjo Vroemen:
    8 juli 2018
    Mooi verhaal en aangekomen bij een van de mooie steden van Camino. Het oude gedeelte is prachtig.
    Ga er maar aanstaan de komende dagen richting Santiago. Komen nog flinke klimpartijen.
    Groetjes sjo
  4. Wilma:
    Hoi Twan,
    Steeds geniet ik iedere morgen van jou geweldige verhalen en foto's. Als je terug bent in Horst is een goede schoenmaker
    z'n naam is Schoester Bert. Die heeft van 2 jaar terug onder mijn
    Wandelschoenen van Lowa ook nieuwe hakken gezet, daar loop ik nu nog op. Wandel ook heel veel. Is maar een tip, je krijgt zelfs van hem garantie. Nog veel succes, groetjes Wilma
  5. Irma Snijders:
    8 juli 2018
    Tja maar hopen dat je die schoenen niet meer lang hoeft mee te sjouwen.Prachtig die natuur foto,s en mooi dat je toch vaak dit ziet veranderen..Iedere streek heeft wel zijn charme..
    Loop ze nog Twan...Ik ga nu lopen in Meijel 8 km..heen en terug, is mijn max. met een tussenstop...
  6. Ingrid:
    Ha Twan,

Weer eens even goed bijgelezen, wat een avontuur zeg!
    Je verhalen klinken over het algemeen heel ontspannen en rustig, al zal de praktijk soms ook best pittig zijn lijkt me.
    Geniet ervan hoor (dat doe je wel!), voor je t weet sta je met beide benen op de grond van Santiago.... het komt steeds dichterbij.
  7. Ingrid:
    8 juli 2018
    Trouwens, ook hier was de sfeer op en top na de winst van Kroatië! We kijken uit naar de halve finales!