Dag 80. 6-7. Cirueña - Villafranca-Montes-de-Oca 45 km

6 juli 2018 - Villafranca Montes de Oca, Spanje

In de alberge van Cirueña ben ik de enige die een ontbijtje heeft geboekt. Ik ga alleen op pad en vind het heerlijk, mijn eigen tempo en niets of niemand waar ik rekening mee hoef te houden. In tegenstelling tot bijna elke dag volgen de dorpen zich vandaag in een rap tempo op. Overal zijn interessante zaken te zien, aardappelverwerkingsfabriek, ambachtelijke bakker waar opa bakt en kleindochter verkoopt, het eerste hopveld voor de bierindustrie, papavervelden voor sesamzaad (dus geen opium), een huisrenovatie omdat de muur het heeft begeven, prachtige oude gebouwen, bouwval, muurschilderingen, volkstuintjes, kale kippen, kuikens, een uitvliegend hulpbehoevend zwaluwjong dat van de kat wordt gered, grotwoningen, ooievaars op de kerktorens met hun kuikens, geweldige dorpscentrums waar het ouderwets gezellig aanvoelt en halverwege de route een alberge met een geweldig zwembad waar de verleiding groot is om te blijven steken maar waar ik toch besluit om door te lopen bij 31 graden. Ik had vandaag geen einddoel, gewoon de route volgen en ik zie wel waar ik eindig. Mijn voeten lopen vanzelf, mijn geest zit vol inspiratie en ik heb zo’n zin om lekker op mijn dooie gemak door te lopen. Alles krijgt zijn aandacht en ik geniet voor de volle 100%. Het is zeer rustig op de Camino Frances en dat heeft zo zijn voordeel dat je niet hoeft te reserveren, laat kunt arriveren en er altijd wel ergens een slaapplek in de buurt is. Uiteindelijk kom ik in Villafranca-Montes-de-Oca waar ik een alberge zoek. Zoals gewoonlijk wil ik de eerste of meerdere alberges die je tegenkomt overslaan om er vervolgens in de buurt van het dorpscentrum een te zoeken. Ik heb mazzel vandaag, wordt beloond met een waanzinnige alberge voor bijna noppes. Het is een middeleeuws ziekenhuis geweest dat tegenwoordig gesplitst is in een een 3 sterren hotel en een pelgrims alberge. De receptie is in het hotel gedeelte en ik wordt als een koning ontvangen. Mijn late aankomst wordt beloond met een 14 stapelbedden tellende slaapzaal, dus 28 potentiële snurkers waar ik alleen mag slapen. De andere kleinere slaapzalen zijn vol en dan is deze grote kamer aan de beurt. Dit is nog niet alles, na het douchen ga ik in het hotel-restaurant eten. Een drie gangen menu met keuze per gang uit zes recepten en er wordt een heerlijke fles rode wijn voor mij ontkurkt. Heb er een goed gesprek met twee Nieuw-Zeelanders en uiteindelijk mag ik een bedrag van € 13,00 betalen. Met een brede glimlach, enkele mooie woorden en een flinke fooi wordt het personeel bedankt. Wat een mooie dag, voor zo meteen lekker dromen en op naar de volgende etappe van dit geweldig avontuur.

1. Marinus Kistemaker:
    6 juli 2018
    Prachtig, Twan ! Pas drie weken terug liep je hier langs en nu al bijna in Burgos. Een dagelijks genot om zo je reis te volgen. Buen camino !
  2. Gerrie:
    6 juli 2018
    Al dag 80!!!! Super.

Erg mooie streek daar.
    Erg fijn dat ik vanmiddag samen met jou heb gelopen...... jij wandelen en ik via Google maps en dan samen aan de gsm!
    Erg leuk dat ik met je mee kon, wel de versie van 2009 dus wat ik zag was minder of ze waren aan het renoveren en bij jou was het klaar! Ik kon een heel stuk zelfs mee op een pelgrim route, erg leuk!
    Ik mis wel de foto van het knoflookveld waar je liep in dit verslag:)
    Zelf kreeg ik dat plaatje natuurlijk direct van jou......smiley :)
    Geniet nog van je verdere tocht en bezorg ons nog elke dag van het leuke leesvoer!!
    Groetjes van je zus!
  3. Hans en Truus linders:
    7 juli 2018
    Weer een mooi verhaal en fijne foto .s. Wat fijn dat Gerry een stuk mee is gelopen gr truus
  4. Inge frencken:
    7 juli 2018
    prachtige foto's! Veel gezien op één dag...
  5. Marian en Kees:
    7 juli 2018
    Hallo Twan, wat is het heerlijk om de verslagen te lezen. Al lezend zie ik alles voor me en loop ik bijna mee. [wij over een paar weken op de fiets] Elke dag weer opnieuw een prestatie. Petje af. Wat een mooie belevenis.
    Groetjes Marian en Kees
  6. Diana Absil:
    7 juli 2018
    Waat weer n prachtig positief verhoal met sjoën foto's!💋
  7. Irma Snijders:
    Twan.
    Met dit mooie verhaal en schitterende foto,s kan ik weer helemaal oké het weekend in ..Dank Je wel.
    Voor jou ook een super weekend en hele mooi dorpjes en vergezichten..
    Groetjes Uit Meijel..
  8. Wilma:
    7 juli 2018
    Ook in dat hotel-anex-herberg gelogeerd en vorstelijk zitten eten in april...nu geniet ik thuis op jet terras van jouw verhalen! Fijne camino!!!