Dag 73. 29-6. Saint Jean-Pied-de-Port - Roncesvalles 26 km. (Spanje).

29 juni 2018 - Roncesvalles, Spanje

Alweer een prachtige dag vandaag. Bij vertrek is het een graad of 20 en zit ik nog benden de nevel. Het duurt maar even, na een klim van 100 meter zit ik gevangen in de nevel en dat levert buiten natte kleding van het zweten ook prachtige plaatjes op. Bij het versturen van de foto’s naar mijn blog doe ik 2/3 van alle foto’s verwijderen omdat het er echt teveel zijn. Het is een flinke klim, steek de Pyreneeën over en neem de hoogst mogelijke overgang vanuit SJPdP. De nevel is zo hardnekkig dat het regent onder de loofbomen, meest beukenbomen die ruim aanwezig zijn. Het regent juist alleen onder die bomen omdat de nevel over het landschap trekt, vocht afzet op de bladeren en dit op zijn beurt weer druppels vorming geeft en van de bomen afglijdt. Aan de foto van mijn benen (ja, ze zijn mooi) is goed te zien hoe dit tot stand komt. Uiteindelijk na een hoogteverschil van ruim 1.000 meter doet de zon zijn best om boven de nevel uit te blijven stralen en de bergtoppen zichtbaar te maken. Het liefst zou ik er een strandstoel neerzetten en de gehele dag van de omgeving blijven genieten. Helaas na een flinke klim volgt ook weer een afdaling. Dit soort afdalingen blijft gevaarlijk, doe je het te snel dan komen je tenen te stevig tegen je schoenneuzen aan te zitten en krijg je zeker blauwe nagels die eraf gaan. Neem dan ook nog het effect van mijn nieuwe hak zolen onder mijn schoenen, die zonder te overleggen 2x de oorspronkelijke hoogte hebben dan weet je wel dat het opletten is om geen blauwe nagels op te lopen. Uiteindelijk is het allemaal goed gegaan, geen pijntjes opgelopen. Tijdens de afdaling van een geheel ander landschap kunnen genieten en veilig aangekomen bij de grootste pelgrimsherberg die er is. Het is een geweldig principe, eerst een verdieping vol en daarna de 2e en de 3e. Het is een klooster dat mede door veel vrijwilligers wordt gerund. Alle vrijwilligers op deze locatie zijn Nederlands en dat is goed aan de strakke organisatie te merken. De vrijwilligers verblijven normaal gesproken twee weken op deze locatie. Nu ga ik me tussen de menigte storten en van een heerlijk koud biertje genieten.

1. Nadine Radoux:
    29 juni 2018
    Magnifique Twan! Si c'est toujours aussi beau, vous avez eu raison de choisir le Frances! Bonne continuation!
  2. Inge frencken:
    29 juni 2018
    Mooie foto's weer! Kun je nu wel langer met je zolen doen😉
  3. Staaks Johannes G M:
    Hallo Twan,
    Ik heb van zus Rita de info gekregen om jouw blogs te lezen.
    Voor ik naar bed ga lees ik ze maar ik zit natuurlijk behoorlijk in de vertraging maar het gaat wel lukken.
    Maar wat een uitdaging van jou.
    Mijn gedachten zijn ook wel eens uitgegaan om te gaan lopen naar Santiago Da Compostela.
    Jij hebt gelukkig nog een gezind lichaam en geest.
    Wellicht Jan ik een keer een gedeeltelijke tocht gaan lopen.
    Trouwens mis je Johan niet?
    Hartelijke groet,
    Jan zus van Rita uit Panningen
  4. Hans en Truus linders:
    29 juni 2018
    Mooie foto ,s en weer een fijn verhaal .
  5. Ger Lenssen:
    Hoi Twan,
    Geweldige foto's van je tocht door de Pyreneeën naar Roncevalles. Heelveel herinneringen komen boven. Zelfs nog met Thea als hospitalero gewerkt in het klooster daar. Een unieke en bijzonder mooie ervaring. Buren Camino Ger en Thea.
  6. Helder:
    29 juni 2018
    Really nice what you are doing.
  7. Irma Snijders:
    30 juni 2018
    Weer indrukwekkende foto,s en wat een mooi en netjes pelgrim verblijf...
    Een heerlijk begin van de zaterdag...Jou verhaal, de foto,s en natuurlijk mijn ontbijt...met dit weer heerlijk buiten en genieten van de vroege zon en de zingende vogels.
    Intussen ben jij alweer onderweg...Fijne dag en tot morgenvroeg maat weer.
  8. Bea:
    30 juni 2018
    zo herkenbaar allemaal , die drukte in Roncevalles benam me de adem, niet te vergelijken met de rust in Frankrijk. Maar het is er prachtig, de natuur maakt heel veel goed. Ja Twan oppassen voor de blauwe nagels, ik heb er nu nog een die aan het vernieuwen is. Op naar Pamplona, de stad van de stieren.
  9. Sjo Vroemen:
    30 juni 2018
    Roncesvalles komt me zeer bekend voor. Van daaruit naar boven, schitterend uitzicht bij mooi weer.
    Mooi verhaal, jammer van het 'kleine' ongemak met je voetzolen.
    Mooie foto's.
    Groeten

Sjo
  10. Maria van der Elsen:
    30 juni 2018
    Zo te zien kom je weer een heel eind met je nieuwe zolen en hakken .En Twan wat weer een prachtige natuur ,en schitterende foto's ! Groetjes