Dag 72. 28-6. Ostabat-Asme - Saint Jean-Pied-de-Port 23 km.

28 juni 2018 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

In Ostabat-Asme is het nevelig als ik vertrek. Heerlijk wandelweer en een prachtig uitzicht. Normaal zou je dat zeggen als je ver van je af kunt kijken maar dat heb ik de laatste weken al zoveel kunnen doen dat ik nu juist extra geniet van de laaghangende bewolking met alle schoonheid die het oplevert. Het is een relatief korte tocht, geef alles de aandacht maar zet de pas er stevig in. Ik wil voor de middagpausen van 13.00 uur in SJPdP zijn om de zolen van mijn schoenen te laten vervangen, tenminste als er een schoenmaker is. Het is voor hier een aardig dorp, denk zo’n 2.000 inwoners maar dat wil niet zeggen dat er een sjoester aanwezig is. Het lijkt erop dat ik pech heb, bij aankomst in het dorp vraag ik een man hoe laat de winkels ’s middags dicht zijn, van 12 tot 14 uur zegt hij. Het is net 10 over 12 dus dat betekend dat ik bijna twee uur van mijn kostbare tijd moet wachten voordat ik duidelijkheid heb of de betreffende schoenmaker die er wel blijkt te zijn ook mijn zolen kan vervangen. Mocht dat niet zo zijn dan zal ik met de taxi naar een of andere grote stad moeten gaan dat toch al gemakkelijk een kilometer of 50 verderop zal zijn. Ik heb geluk, de sjoester doet geen middagpauze en heeft zooltjes van jumbo formaat in voorraad. De man is zeer bereidwillig en ik kan de schoenen meteen achterlaten, krijg zelfs een bakje koffie van hem aangeboden. Net voor 6 uur vanmiddag kan ik ze voorzien van nieuwe zolen komen ophalen en zo blij als een kind loop ik dan ook de zaak uit. Omdat ik zo vroeg in de middag al in dit mooie dorp ben vanwaar vele pelgrims hun Camino starten heb ik overal te tijd voor, dorpsbezichtiging, winkeltjes, lekker eten en natuurlijk naar de toerist informatie om me voor de laatste keer te laten informeren over welke Camino ik zal nemen, Del Norte of de Frances. De medewerkers van de toerist info hebben op al mijn vragen een antwoord. De verjaardag van St-Jacobus is op 25 juli maar het is dit jaar niet op een zondag, dit betekend dat er wegens zijn verjaardag geen extra drukte zal zijn en overnachtingsadressen zullen hierdoor lang niet volgeboekt zijn. Tevens zijn de top maanden van vertrek vanuit SJPdP mei en september, nu vertrekt er in verhouding maar zo’n 40% vanaf hier t.o.v. die maanden. Wel zullen er extra veel Spanjaarden midden in de zomer het laatste deel van de Frances lopen. Dan nog de vragen over de Del Norte, de kustroute. Tot aan Santander loop je voornamelijk door stedelijk gebied met veel industrie en vooral over asfalt. Tevens is het midden zomer en wemelt het van de touristen, ze bezetten voor slaapaccommodaties en kunnen je nachtrust behoorlijk verstoren. De temperatuur zal op de Del Norte wel veel aangenamer zijn. Ik kreeg nog enkele reactie van goede bekende en zelfs een pas gepubliceerd artikel over een weinig belopen deel van de oude Del Norte (dit deel zit niet in de huidige Del Norte). Nu nog de reactie van mijn grote vriend Wilbert, tevens ook wel de Maarten van Rossum voor Spaanse aangelegenheden genoemd. Maarten, sorry Wilbert is heel duidelijk, hij weet waar mijn interesses het meest liggen en dat zal de rust en schoonheid van de natuur van de Del Norte zijn, Wilbert kent me heel goed en heeft helemaal gelijk. Je begrijpt het al, het is avond voordat het besluit valt. Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en zet morgenvroeg de eerste stappen op de Frances. Hopelijk maak ik de verkeerde keuze en mag ik de Del Norte later nog een keer doen.

1. Johan en Jacquelien Maessen:
    29 juni 2018
    Welke keuze je ook maakt voor de route, deze is altijd goed. Blijf ons maar voorzien van de mooie foto's en een mooi reisverhaal.
  2. Saskia:
    Helemaal met Johan eens!
    Nu het "bonjour" weer afleren, ........
    Holá spanje!!!
  3. Irma Snijders:
    29 juni 2018
    Jij hebt je route gekozen...Heel veel succes....
  4. Alfons Philippi:
    29 juni 2018
    Succes met je nieuwe zolen Twan!
  5. Sjo Vroemen:
    29 juni 2018
    Saint-Jean-Pied-de-Port (Baskisch:Donibane Garazi) is een gemeente in het Franse departement Pyrénées-Atlantiques (regio Nouvelle-Aquitaine) en telt 1511 inwoners (2005). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Bayonne.
    Nu kun je weer verder.
    Denk dat je goede keuze gemaakt hebt.
    Succes verder.
    sjo
  6. Nikki:
    29 juni 2018
    Weer een leuk verhaal nog succes met wandelen
  7. Maria Hodzelmans:
    29 juni 2018
    Als je geen doel hebt heeft de richting ook geen zin. Maar jij hebt een doel dus is de keuze altijd goed. Succes.
  8. Remco van Nieuwenborg:
    29 juni 2018
    Veel succes Twan in Baskenland! En blijf ons bestoken met mooie verhalen en foto's!!
  9. Annie Vestjens:
    29 juni 2018
    Twan ->Antoine -> Antonio?
    Verkeerde keuze dat kan niet in deze situatie,daarvoor is alles te mooi. We kijken uit naar je vervolg door Spanje. Aan de hand van de foto’s en verhalen genieten we mee van jouw camino en halen we herinneringen op aan onze (fiets)tochten.
    Twan geniet van Spanje.
  10. Ed Schroders:
    29 juni 2018
    Pelgrim Twan. De Camino Frances is de klassieke Pelgrimsweg al meer dan 1000 jaar oud, met een dicht netwerk van Alberges. Vanuit St. Jean Pied de Port route du Napoleon Hunto naar het klooster van Roncesvalles een stevige mars door de prachtige natuur. In 2017, 301.036 Pelgrims.Bon chemin. Buen Camino
  11. Jan Martin de Jager:
    8 augustus 2018
    Waar zat die schoenmaker, Twain?