Dag 71. 27-6. Navarrenx - Ostabat-Asme 38 km.

28 juni 2018 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Vandaag, uiterlijk morgen heb ik een belangrijke keuze te maken, welke Camino naar Santiago de Compostela ga ik de komende weken bewandelen. Toen ik mij een jaar geleden verdiepte in de routes wilde ik vanaf Saint Jean-Pied-de-Port (SJPdP) de kustroute nemen, ook welde de Del Norte genoemd. Op het moment dat ik met ervaren Camino lopers ging praten adviseerde zij mij zo goed als allemaal de Frances, de meest belopen Camino die er is. Al een maand voor mijn Camino van start ging had ik besloten om toch voor de Frances te gaan. Tijdens mijn Camino ben ik terug naar mijn originele plan gegaan om de Del Norte te lopen. De laatste week heb ik met een aantal Camino lopers gesproken en hun mening is weer de Frances. Voor mij is het nu inhoudelijk makkelijker om de voor en nadelen af te wegen maar een besluit nemen blijft moeilijk.

Frances, 100/120 km ten zuiden van de kustlijn: Waarom wel: 1. Deze route wordt mij door verreweg de meeste ervaren Caminogangers geadviseerd. 2 Het is van oudsher de meest belopen Camino met veel historie. 3 Veel nationaliteiten lopen deze tocht. 4 Er waanzinnig veel overnachtingsaccommodaties zijn. 5 Het er vaak een groot feest kan zijn. 6 Ik ook deze kant van de Camino beleef die ik nog niet ken. 7 Kan later nog oversteken naar de Del Norte.

Waarom niet: 1 Te commerciële aanpak. 2 Verjaardag 25 juli St Jacobus, veel mensen willen just dan aankomen in Santiago en starten deze week. 3 Te druk. 4 Veel te warm,  10 graden warmer t.o.v. Del Norte.

De Del Norte vind ik attractief vanwegen de kustlijn en de vele afwisselingen in het landschap, koelere temperaturen en minder mensen op de Camino.

Ik ben er nog niet helemaal uit, het blijft lastig. We zien wel, kan er nog een nachtje over slapen.

1. Wilbert:
    28 juni 2018
    Twan, jou kennende en op basis van wat je meestal schrijft lijkt van een afstandje Del Norte de beste keuze. Ben benieuwd wat het wordt.......
  2. Nadine Radoux:
    28 juni 2018
    Bonjour Twan, il me semble qu'à votre place je choisirais le Del Norte. Faites comme votre coeur vous dit... Merci de nous faire rêver chaque jour!
  3. Johan en Jacquelien Maessen:
    28 juni 2018
    Twan, ken je niet zo goed maar inderdaad zoals Wilbert al aangeeft: als ik je verhalen lees en de mooie foto's bekijk, denk ik ook del Norte. We kunnen erop poulen natuurlijk nu we niet meer op de Duitsers kunnen poulen. Maar ik denk dat je ongeacht welke je kiest, de tocht mooi blijft beschrijven en vergezellen van mooie foto's.
  4. Natasja Bos:
    28 juni 2018
    Lastige keuze Twan. Intuïtie volgen denk ik. Succes ermee. Welke keuze het ook wordt wij genieten toch wel van jouw verhalen. :-)
  5. Petra Rooijakkers:
    28 juni 2018
    Twan, het lijkt mij prachtig om langs de kust te gaan maar ik weet niet hoe het daar met de toeristen is in deze periode en voor de overnachtingen.
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto`s. En nu op naar Spanje.
  6. Gerrie:
    28 juni 2018
    Dat is een moeilijke keuze die je vandaag moet gaan maken maar weet zeker dat je eruit komt.
    Veel succes Twan!
  7. Irma Snijders:
    28 juni 2018
    Twan...heel veel sterkte met je keuze....achteraf weet je pas of het de goede was...
    Weer genoten van de foto,s
    Wat aardig dat je af en toe reageert...
    Groetjes en een fijne dag.
  8. Ger Lenssen:
    Hoi Twan,
    Keuzes maken is vaak moeilijk. Beiden routes zijn mooi. Alternatief is tot Leon over de Frances te lopen en dan in Leon via de camino del Salvador naar Oviedo. Zo kun je ook nog de Meseta meenemen. Altijd schitterend. In Oviedo 2 keuzes naar Santiago over de Northe of over de camino Primitivo, welke wel pitting is. Succes, geniet van al dat mooie in Spanje. Jouw keuze lezen we wel. Buen Camino van Ger en Thea vanaf onze vakantie op Mallorca.
  9. Toos van Beek:
    Hallo Twan
    Als je voor de Del Norte gaat kiezen staat in het laatste nummer van de Jakobsstaf een artikel over Onvergetelijke wandeldagen op de Camino Histórico del Norte. De afslag is bij Tol. Het verhaal is geschreven door Paulien Kuipers en Han van der Vet. Misschien is er iemand van de lezers die jouw kan helpen om een manier te vinden om je dit artikel te kunnen laten lezen. Voor deze twee personen was het absolute het hoogtepunt van hun pelgrimage. Ik lees iedere dag met veel plezier jouw verhalen en vooral de vele foto´s over de Camino.
    Groetjes Toos van Beek
  10. Twan:
    28 juni 2018
    Bedankt Toos, ik heb het vanmorgen toegezonden gekregen en ga het straks lezen. Neem aan dat het eerste stuk op de Francese is. Ben enorm blij dat ik zojuist in SJPdP een schoenmaker heb gevonden, om 6 uur zijn ze klaar. Met maatje 48 in de wandelschoenen heb je een probleem als je nieuwe moet hebben in Fr en Sp. Deze schoenen heeft Saskia meegenomen, loop er pas 17 dagen op.
    Gr, Twan.
  11. Jos en Saskia:
    Hoi Twan
    Nu je schoenen bijna klaar zijn zul.je na al deze adviezen wel weten welke richting je op gaat.
    Weer fijne verhalen en foto's Twan
    Groetjes
  12. Maria Hodzelmans:
    28 juni 2018
    In jou geval bestaat er geen verkeerde keuze. Succes.
  13. Christel Jacobs:
    28 juni 2018
    De eerste keuze is meestal de beste. De Del Norte dus. Niet meer twijfelen, maar doen!!
  14. Maartje:
    28 juni 2018
    Ben benieuwd welke route je gaat lopen, slaap er nog maar een nachtje over!
    En fijn dat je schoenen gemaakt zijn, zou anders wel een erg lang ‘blotevoetenpad’ worden.
    Succes !!
  15. Nellie Bruijnen:
    28 juni 2018
    Twan sterkte met kiezen, wens jou veel succes op het vervolg van de route ,wij genieten van je verhalen en de foto`s groetjes THEY NELLIE
  16. Frank:
    Twan genoeg blonde auquatines vandaag 😉. Nog succes met kiezen 👍🏻
  17. Silvia:
    29 juni 2018
    Hoi twan,

Volg je hart en blijf bij je eerste keuze