Dag 64. 20-6. Saint-Antoine. Boudou - Condom 82 km.

20 juni 2018 - Condom, Frankrijk

Gisteren in de namiddag liep ik Boudou binnen. Prachtig oud dorpje waar het riviertje Le Tam in La Garonne uitmondt. Er is een flinke weg verzakking in het asfalt waar Tom Dumoulin naar aan het kijken is. We raken in gesprek en Tom zegt: hier zie ik vanaf. Ik begrijp je niet, wat bedoel je Tom: hier ga ik niet voor een liefdadigheidsinstelling met al die bekende Nederlanders lopen, ze zoeken maar een ander. Mart Smeets in gebreide trui  sluit aan, Tom doet zijn verhaal en het lukt Mart niet om hem over te halen. Nu Hebben we een probleem zegt Mart, ik heb perse 8 bekende Nederlanders nodig, wat nu. Tom zegt, vraag die lange gast naast jou, hij is toch al tot hier komen wandelen dus dat moet wel goed gaan, niet bekend maar wel een oplossing. Oké, da’s dan geregeld. Nog een nachtje slapen en ertegenaan. Ik sta tussen 7 bekende Nederlanders als 6e in een rij van 8. Bonny St Claire hikt per ongelijk en lost het startschot hierdoor twee minuten te vroeg, we zijn vertrokken. De schemering breekt aan en de hoofdlampjes kunnen na zo’n 45 minuten af als we bij Canal Lateréral á la Garonne arriveren. Hier komt Max verstappen in de problemen, de 8e loper, een mysterieus mannetje met aanduiding WA8 in blokkige letters en een zwarte muts op geeft Max een klein tikje, net genoeg om uit balans te raken. Max vliegt over de eerste brug en landt vervolgens in het parallel gelegen 2e kanaal. De visser die in Goudourville onder een bruggetje zit heeft gelukkig een lange hengel en zo komt Max toch nog aan wal. Hij begint te schelden en wordt uit de wedstrijd gehaald. In Saint-Loup krijgen we een baget met Roquefort kaas erop, Ieniemienie springt tussen de deelnemers en steekt zijn vinger in Pino’s broodje. Pino wordt woest, trekt aan Ieniemienies hand en likt zijn vinger af. Pino gaat zo tekeer dat hij niet door heeft hoeveel stank er in zijn reukorgaan aan het begin van zijn snavel komt en bedwelmt ter plekke, die vogel zien we niet meer terug. We arriveren in het prachtige Saint-Antoine, wat een schoonheid. In het kerkje ontsteek ik een kaarsje en blijf stil staan bij hetgeen me bezighoudt de laatste dagen, het kaarsje is voor Henry en velen anderen, teven voor mijzelf omdat ik tot voor een half uur geleden niet wist dat er een heilige met mijn naam bestond waar een dorpje naar vernoemd is, (in Frankrijk maak ik het me altijd gemakkelijk en reserveer mijn overnachtingen met de naam Antoine). Ik laat tevens het 2e van de 6 steentjes achter op deze Camino dat voor alle eeuwigheid in een voeg tussen twee mooie natuurstenen zal blijven zitten. Bij de trapjes tijdens het verlaten van deze prachtige kerk gaat het fout. Hans Teeuwen roept nog zo: hink stap sprong, hink stap sprong 12 Surinamers met een ingeklapte long. Pijnboompit, pijnboompit, liggend kan je schijten maar het is beter als je zit. Sylvana Simons heeft het te druk met het draaien in de’r haar, luistert niet naar Hans en struikelt over een snelkookpan, ze valt met de’r neus midden in de hondenshit. Op naar Lectoure, het is een lange weg voordat we daar zijn maar na een flinke klim zijn we er dan eindelijk. Natuurlijk de kathedraal in en uit en als eerste sluit ik aan in de rij bij de boulangerie.  Ben snel aan de beurt en wordt bevangen door de schoonheid van het meisje achter de balie in een luchtig zomers jurkje. Bestel een pizza in stukken voor onderweg en een heerlijke Eclair-au-café. Zonder mij te generen zeg ik hoe mooi ze wel niet is, prachtige ogen, brede glimlach, slag in haar haren die halverwege haar rug uitkrullen, het is een meisje met boven natuurlijke uitstraling. Ze vraagt waar ik vandaan kom, zeg uit Nederland en dat ik Gay ben. Het meisje krijgt vleugels, vind het prachtig en waardeert het dat ik zo open ben tegen haar. Ik betaal, ze krijgt een flinke fooi en loop langs de gehele rij mensen naar buiten die plaatsvervangend genieten van hetgeen ik heb gezegd en de smile van het meisje. Mij is geleerd dat eerlijk zijn het langst duurt, als je zo’n prachtige schoonheid tegenkomt kun je maar het beste eerlijk zijn denk ik maar. In mijn geval krijg ik dan geen klap in mijn gezicht. In Marsolan moeten we door de weilanden waar een kudde koeien zich tegoed doet aan het malse gras. Geert wilders voelt zich hier thuis, stuurt zijn bodyguards alvast naar voren en gaat heerlijk tussen de koeien liggen. De koeien likken zijn gezicht, Geert sluit zijn ogen en roept meer meer meer. Geert wordt drijfnat van de kweil, meer meer. Helaas geniet Geert iets teveel van zijn heroverde vrijheid, de stier neemt hem op zijn horens en zijn spelletje is voorbij. Flink uitgedund komen we in La Romieu aan. Het is heet, al uren boven de 30 graden en om mijn hoofd koel te houden buk ik voorover en dompel mijn hoofd in het krabbelend beekje naast de weg. Ik had vergeten dat ik al mijn interieur in mijn rugzak meesleep en val vervolgens voorover in de beek. Tatjana doet volgen en knielt sierlijk voor het beekje. Hans Teeuwen kan de verleiding niet weerstaan, gaat van achteraf op Tatjana aan en neemt het ervan. Tatjana’s borsten schieten naar voren en toucheren het krabbelende water, ga door, ga door roept Tatjana. WA8 heeft nog steeds zijn zwarte muts op, is jaloers en haalt zijn polaroid toestel tevoorschijn, schiet een foto en loopt door. Mart Smeets ziet Hans en Tatjana tekeer gaan vanuit zijn helikopter en laat beide uit de race halen. Alleen WA8 en ik zitten nog in de race. Ik blijf maar aan het denken, wie is die man toch, zijn bolle gezicht komt mij bekend voor. Het is een lastig en vreemd mannetje, ik weet nog hoe hij Max Verstappen een tikje heeft gegeven zodat hij in het kanaal terecht kwam. Een kilometer voor het einde zie ik Maxima klappen, ze kijkt niet naar mij, alleen naar WA8. WA8, het is natuurlijk een B in plaats van een 8, het is W.A. van Buren, Willem Alexander onze koning. Net voor het dorp Condom komt hij naast mij lopen, zo we zijn de laatste in de race en niet meer voor lang. Ik begrijp hem, het is nog maar een kilometer en loop gefocust op het wegdek door. Lopende in een bocht langs het ravijn onder een grote kastanjeboom krijg ik ineens een smak tegen mijn rugzak, weet mij niet meer staande te houden en stort in de diepte. Mart Smeets kon het niet zien vanuit zijn helikopter en Bonny St-Claire die achterop de motor van de cameraman zit heeft alweer de hik, er is geen beeldmateriaal vastgelegd en Koning Willem Alexander gaat er met de eer vandoor. Op het moment dat ik in het ziekenhuis een spuit in mijn bil krijg toegediend schrik ik gelukkig wakker. Het duurt even voordat ik het mij realiseer. Ja ik ben de winnaar van de eerste Saint Antoine-Mars. Een mars van 82 km over voornamelijk ruwe wandelpaadjes, 1.318 meter klimwerk en ruin binnen de limiet van 20 uur gehaald. Zo trots als een pauw kom ik op mijn overnachtingsadres aan, moet voorzichtig te werk gaan omdat iedereen al slaapt en laat het bad volstromen met heerlijk warm water. Het pilsje komt de volgende dag, net als de prijsuitreiking.

1. Marjolin Goutier:
    21 juni 2018
    Wow, wat een top prestatie!
  2. Petra Rooijakkers:
    21 juni 2018
    Twan wat een afstand en dan nog met zulke mooie Fotos en verhaal, voor mij ben jij de winnaar ook al was het in je droom👍😄
  3. Hans en Truus linders:
    21 juni 2018
    Twan een geweldige afstand ,en een mooi verhaal en foto,s
  4. Coen en Peet:
    21 juni 2018
    Geweldig wat een dag! 😂😎 Top prestatie.
  5. Marinus Kistemaker:
    21 juni 2018
    Allemachtig ! Dat was het wachten op het reisverhaal dubbel en dwars waard. Félicitations !
  6. Elly Peeters:
    21 juni 2018
    Heerlijk,wat een fantasie Twan..
  7. John Theeuwen:
    21 juni 2018
    Pffff. Ook nog ff een Kennedymars toevoegen aan je tocht... diep respect Twan!
  8. Tijs:
    21 juni 2018
    Diepe buiging, respect, das nog eens een afstand en wat een verhaal!
    Ik heb wel even moeten denken aan jou gezichtsuitdrukkingen toen je dit verhaal geschreven hebt. Denk dat ik wel weet hoe breed de glimlach was..!
    Ook denk ik dat je een aantal stukken toch wel herschreven hebt, je hebt zeker gedacht, toch maar een beetje normaal omschrijven, je weet immers niet wie dit allemaal leest..
  9. Chantal:
    21 juni 2018
    Wouahhhhhh, Twan tu es incroyable, félicitations pour ce parcours! Quelle histoire et que de souvenirs quand tu rentreras en Hollande!
  10. Wilma:
    21 juni 2018
    Wat een top prestatie met al het klimwerk erbij,
    en dan over zulke paadjes.
    Geen wonder dat er vanmorgen niks te lezen viel!!
    Wel een leuk verhaal🤣
  11. Roos 🌹:
    Wauw Twan, wat een top prestatie... grote klasse! 👌🏻
    Én je bent een super verteller/ schrijver. 😂😂
  12. Ger Lenssen:
    Hoi Twan,
    Op een van je eerste bezoeken aan café St. Jacques in Roermond zaten we samen aan een tafeltje. Jij zou op weg gaan naar Santiago de Compostela en had nog heel wat vragen. Een herinner ik mij nog als de dag van gisteren. Jij vroeg mij wat voor afstanden ze zo al liepen per dag. Ik gaf je als antwoord: niks moet, alles mag. Je wandelgids hoeft niet heilig te zijn. Wel merkte ik dat je op dagen 'alles' wilt geven. Het gaf je een kik zei je me. En dan omschrijf je jouw droom met poehhh....wat een afstand. Ik kan alleen maar zeggen: respect Twan voor je St.Antoinemars. Buen Camino Ger en Thea.
  13. Inge frencken:
    21 juni 2018
    Knap Twan, top prestatie. Maar volgens mij heb je er wel een zonnesteek van opgelopen😂
  14. Judith:
    🤣🤣je bent me er een!!!
  15. Andree:
    21 juni 2018
    Hi Twans, congratulation et bon courage pour la suite sur le chemin., I am going back home tomorrow, my left knee gave me some trouble, but I have managed to reach Cahors pour la fête de la musique ( today).
    All the best and keep going😩👏
  16. Remco van Nieuwenborg:
    21 juni 2018
    Wat een heroïsche tocht Twan!! Petje af, of beter gezegd, strohoed af :)
    Was even bang dat je onderweg een hallucinerend paddestoeltje geplukt had, maar een zeer vermakelijk stuk. Soort Dodenrit 2.0 van Drs P.
  17. Gerrie:
    Top prestatie Twan!!!
    Tja, dat verhaal...........is toch echt van ozze Twan:)
    Die kan zoiets verzinnen!!
  18. Annie Vissers:
    21 juni 2018
    Twan. Gister schreef ik jou dat al de bezoekers van ‘t Alzheimercafe in Egchel jou veel succes wensen op de camino. Dat het succes zo groot zou worden heeft niemand verwacht. Droom vannacht maar weer verder met al de B N ers. Prachtig verhaal.
  19. Annette:
    21 juni 2018
    😂😂😂Twan, wat jammer dat je niet verder kon met je droom, héérlijk verhaal weer, geniet samen met Bonnie van een of meerdere borrels....
  20. Jos en Saskia:
    21 juni 2018
    Twan wat een prestatie. Petje af💪👌
  21. Sjo Vroemen:
    21 juni 2018
    Prachtig verhaal met mooie dromen. Unieke prestatie.
    Gisterenmorgen geen verhaal.Raar maar waar.Nu weet ik ook waarom.
    Uitgeteld zie ik je op de bank liggen. Mag gerust na deze tocht.
    En ook nog mooie foto's.
    Lekker lui uitwaaien morgen en terug in eigen ritme.
    Succes verder

Haha, geweldig!
    Je bent niets veranderd Twan 😂
  24. Coen Houtakkers:
    21 juni 2018
    Wat een prestatie Twan, en als je weer terug bent zou je eens na kunnen denken of je in je vrije tijd geen leuke boeken kunt gaan schrijven, wat een fantasie geweldig !
  25. Maria van der Elsen:
    21 juni 2018
    Wat goed van jou Twan ! Ik had zoiets wel verwacht ,en dat nog na twee maanden elke dag lopen. Wij vinden jou een echte kanjer ! En dat allemaal voor het goede doel. SUPER!!!!!!
  26. Anne:
    22 juni 2018
    Chapeau Twan! Voor je prestatie en je verhaal. Ik moest het gelijk 3x lezen - geweldig! 👌
  27. Diana Absil:
    22 juni 2018
    Wauw Twan, waat n prestatie en waat n verhoal! Super!
  28. Herm en An:
    22 juni 2018
    Hoy Twan wat een super beleving allemaal een flinke afstand ik kijk er iedere dag naar uit geweldig.
  29. Natasja Beek:
    24 juni 2018
    Wat een prestatie zeg. Top Twan!!!
  30. Gaby👋:
    1 juli 2018
    Ga helemaal stuk🤣🤣🤣🤣 en wat een top prestatie 👊💪
  31. Jeanine Van Soest:
    11 juli 2018
    Hahaha...ge-wel-dig!!!!!! Chapeau! Diepe buiging voor jou Twan...