Dag 55. 11-6. Estaing - Espeyrac 25 km.

11 juni 2018 - Estaing, Frankrijk

Het regent pijpenstelen als ik met Johan een Face-Time verbinding heb. Hij geeft mij het advies: koop toch een paraplu, hoef je niet zo te zweten onder die regenkleding. Gelukkig is Estaing een veel bezocht toeristendorp met bijbehorende winkeltjes en een paraplu is dan ook snel gevonden bij het winkeltje om de hoek. De paraplu is van een klein maatje, da’s prima omdat de bospaadjes vaak erg smal zijn met zeer laaghangende takken, een grotere zou alleen maar lastig zijn. De rest van de caminogangers heeft allemaal een poncho aan. Prima regenkleding voor als het langdurig regent maar bij deze buien, vochtigheid en hoge temperatuur is het zweten onder zo’n poncho en ben ik blij met mijn simpele paraplu. Al die regen geeft veel inspiratie, hink stap sprong over de paadjes, beekjes lopen over en kleine stroompjes groeien uit tot watervallen. Het condenserende waterdamp groeit uit tot nevel dat een geweldig schouwspel veroorzaakt zo tussen het dal en de bergtoppen. Na een uur of twee ben ik te ver achter geraakt op de drie Fransmannen waar ik de hele morgen al mee samenloop en besluit om lekker rustig aan mijn tocht voort te zetten. In het restaurant van het dorpje Golinhac wordt er op de raam geklopt, Jean-Louis wenkt mij naar binnen en Dedier staat even verder bij de deur nog met zijn poncho te worstelen, het valt ook niet mee als deze nog over de rugzak heen zit. Binnen lekker bijgekomen van de regen en we kunnen weer droog van start. Dat droog viel flink tegen, na een kwartiertje haalde ik mijn paraplu weer tevoorschijn en de rest zijn poncho. Voor mij was het maar vijf minuten, de poncho’s tot aan het overnachtingsadres. Laat het dan maar simpel uitzien, het was wel het meest doeltreffende gebruiksvoorwerp op de camino van vandaag.

Saskia, ja, die uit een eerder verhaal waar ik altijd mee ga skiën, is onderweg naar het beoogde eindpunt. Achteraf blijkt dat zij vanaf Le Puy-en-Velay bijna de gehele route met de auto (voor zover het geen paadjes zijn) heeft afgelegd. Ook zij heeft een groot aantal foto’s geknipt die vaak overeenkomen met mijn foto’s, voor mij is het een groot déjà vu.

1. Judith:
    11 juni 2018
    Wat leuk dat je bezoek hebt
    Geniet ervan samen
    En hopen op beter weer!!
    Afgelopen weekend was hier kermis, zegt je natuurlijk weinig , want jij hebt zo iets mooiers op dit moment
    We hebben je wel gemist , dat wilde ik effe kwijt!!
  2. Chris en Loes tillemans:
    11 juni 2018
    Hey Twan,is natuurlijk wel minder dat het regent,maar je moet maar denken na regen komt zonneschijn. Groetjes
  3. Chantal:
    12 juni 2018
    Bonjour Twan, quelle bonne idée le parapluie car sous la cape il fait trop chaud. Que de pluie cette année sur le camino ! Arrivez vous à sécher vos vêtements pour repartir au sec le lendemain? Merci pour tous ces beaux partages et toutes ces belles photos. Buen camino amigo.
  4. Irma Snijders:
    12 juni 2018
    Nou Twan , het is weer een leuk en interessant verhaaltje.
    Wat doe jij leuke herinneringen op..
    Alleen de regen is net iets minder...
    Veel succes voor de volgende dagen.
    Groetjes Irma
  5. Sjo Vroemen:
    12 juni 2018
    Zo'n dagen horen er ook bij.
    Wat een tegenvaller. In deze regio kan het flink tekeer gaan, maar oom in ons landje.
    Hopelijk krijg je een beloning van enkele dagen zonder.
    Groetjes Sjo
  6. Anna & Carolien:
    Hoi Twan,

Ook de miepkes van Wijnen Logistics volgen jouw boeiende verhalen. Gelukkig komt na regen weer zonnenschijn! Succes nog met jouw tocht en wij blijven jouw volgen.

Gruussen Anna und Carolien
  7. Lisa en Bob:
    Leuk Twan!
    Veul plezeer samen met saskia en indd hopen op beter weer!!!