Dag 54. 10-6. Saint-Chély-d´Aubrac - Estaing 35 km.

10 juni 2018 - Estaing, Frankrijk

Voor de verandering vandaag lange tijd met een Engelsman samengelopen. Het is Steve uit de buurt van Manchester, tegen de 70, heeft zijn bedrijf verkocht en vanaf zijn 58e jaar gepensioneerd. Steve heeft heel wat te vertellen, van een dialoog is amper spraken en ik vind dat wel prima zo. Binnen een kwartier ben ik op de hoogte dat de Brexit een goede maatregel is vanuit de UK, Trump prima werk doet, zijn Camino verleden, passie voor wijn en de wielersport, de landen waar hij graag op vakantie gaat en dat er een bevolkingsgroep veel harder moet worden aangepakt. Ik heb mijn bedenkingen, zie veel zaken anders en als mijn mening na een uur of twee wordt gevraagd geef ik die ook netjes. Het is wel mooi dat hij mijn kijk op dit soort zaken aanhoort, vervolgens duikt hij erop in en hoef ik niet veel meer te zeggen. Toch na dit oppervlakkig begin van de dag en een tweede pauze te hebben genomen wordt het allemaal wat diepgaander. Steve is zeer betrokken bij de maatschappij met zijn problemen en heeft oog voor de zwakkere in de samenleving die niet anders kunnen. Steve is snel daarna op het einde van zijn route en tegen mijn gewoonte in besluit ik toch om samen met hem zo vroeg in de midden een pilsje te drinken in het betoverend mooie Saint-Come-d’Olt. Later, bij het binnentreden van het kerkje in hetzelfde dorp ontmoet ik de drie Fransmannen die het kerkje net uitkomen. Jean-Louis verteld mij dat hij tevens voor mij een overnachting voor de komende nacht heeft weten te scoren. In tegenstelling tot Steve zijn de Fransmannen en ik nu pas op de helft van de route van vandaag. Ik loop alleen het dorp uit en doe me tegoed aan de vruchten van enkele kersenbomen. Het is een ander ras dan die van een week geleden, deze zijn minder zoet en door de vele regen hangen er veel rottende tussen de goede kersen waardoor de goede op zijn beurt ook worden besmet en willen gaan rotten. Zo zie je maar, kersen zijn net mensen. De laatste 8 kilometers zijn niet de gemakkelijkste. Op het moment dat een steile helling wordt ingezet begint het te onweren, wordt een beetje nat maar dat is zo weer opgedroogd. In de verte blijft de bui hangen, voel me daarna niet meer zo veilig als ik besef dat ik hier, bovenop het plateau van de berg in het onweer het slachtoffer kan worden van de bliksem. Gelukkig drijft het onweer verder van mij af, weet ik het slaapadres in het prachtige Estaing gemakkelijk te vinden en ga samen met de Jaen-Louis, Dedier en Serge dineren.

1. Alfons philippi:
    11 juni 2018
    Twan ik zit met mijn vrouw in Diano Marina!Maar jouw verhaal lees ik via de IPad. Groeten van ons beide en succes met het verdere verloop van je mooie reis.
  2. Nellie Bruijnen:
    11 juni 2018
    Twan het is geweldig wat jij ons allemaal laat meegenieten met je wandeling en de foto`s
    in een woord geweldig ben er blij mee. Groetjes en veel succes met het vervolg.They Nellie