Dag 51. 7-6. Monistrol-d'Allier - Les-Faux (Saint-Alban-Sur-Limognole) 44 km.

7 juni 2018 - Saint-Alban-sur-Limagnole, Frankrijk

Bier, bier, grote potten bier, die heb ik verdiend vandaag. Om zes uur ben ik klaarwakker, wat doe je dan als je met vier man op een kamer ligt? Gewoon liggen blijven dus.  Al snel is Serge wakker, een van de drie Fransmannen. Hij is gelukkig nogal luidruchtig waardoor zijn twee kameraden ook snel in beweging komen. In de woonkamer slapen twee dames die door het geluid van de drie heren  en mij snel wakker zijn en de dameskamer komt ook in beweging door al het geluid. Ik vind het prima, ga mijn spullen inpakken, besluit om niet tot acht uur op het ontbijt te wachten en sta om zeven uur buiten de deur. Heb de anderen verwittigd over het weertype maar zij zijn niet overtuigd, ik vind het prima. Voor mij is het duidelijk, zoals het weertype hier de laatste dagen is moet je zorgen dat je smorgens vroeg de nodige kilometers gelopen hebt, zodra de temperatuur begint te stijgen verdampt er zoveel vocht dat een bui niet lang op zich laat wachten, We zullen zien. Haal bij de bakker om de hoek genoeg etenswaren voor de eerste tien kilometer en ga vanaf diep in het dal op pad. De eerste drie kilometers vragen veel energie, is puur klimwerk en ik ben blij dat ik deze zo vroeg op de dag heb als het nog koel is. Het uitzicht over het dal is geweldig, eerst kijk ik nog tot diep in het dal, later zie ik de wolken over de bergtoppen rollen en het dal induiken, het geeft een geweldig panorama. Eenmaal boven aangekomen zou het vlak zijn volgens de huismeester van gisteren, het is zo vlak als in de Zuid Limburgse heuvels en voor mij goed te doen. Zo zie je maar weer, alles is relatief, het is maar net wat als referentie dient. Het is geweldig wandelweer, tenminste tot vroeg in de middag, de hel breekt los en voor ik mijn regenkleding aanheb ben ik kliedernat. Na een kwartier waterballet vind ik een droge plek en trek droge kleding aan. Wacht nog een kwartier en vertrek na de bui. De zon breekt door, de hitte brand op je armen en dan weet je dat het een kwestie van tijd is voordat dit verhaaltje zich herhaalt. Om een uur of vier loop ik door een natuurpark en haalt een fietser mij in. Even later blijft hij staan, het is Philip uit Oostenrijk en is op zoek naar een slaapplaats, bel mijn overnachtingsadres en er is nog een plekje voor hem vrij. Philip loopt met de fiets aan de hand, mijn regenkleding valt van mijn rugzak af en wordt bij Philip onder de snelbinder gedaan. Na een uurtje gaat Philip alvast vooruit naar de Alberge en je raad het al, na vijf minuten begint te regenen, niet zomaar maar alweer een stortbui. Ik wist dat mijn regenkleding nog bij hem onder zijn bagagedrager zaten dus ik wordt voor de tweede maal vandaag klets nat. Gelukkig vind ik snel een relatief droge plek, samen met een gemengde kudde prachtige koeien. De stier snuift een paar keer, schraapt met zijn linkervoorpoot over de grond en ik ben blij dat er een prikkeldraad tussen ons in zit. Na een kwartiertje is het gedaan, neem een alternatieve route en spurt naar Saint-Alban-Sur-Limognole. Ik moet nog vijf kilometer en met alle toeval kom ik de drijfnatte Philip tegen op het moment dat hij de oprit van een alberge wil opfietsen. Hij is al in Saint-Alban-Sur-Limognole geweest, was veel te ver en is naar Les-Faux, een gehucht van vijf huizen gestuurd. Het scheelt mij de nodige kilometers, had al uitgeteld dat ik bij de 49 km zou aankomen bij de alberge en had die laatste kilometer er nog zeker bijgelopen om de 50 te halen. Zo is het ook goed, ondanks de buien toch weer een geweldige dag en een super prestatie geleverd. Uiteindelijk blijkt dat ik 1.345 meter heb geklommen dat is mijn record tot nu toe is, denk ook niet dat ik dit nog een keer ga overtreffen. Waar mijn tocht morgen eindigt zien we dan wel weer, nu ga ik naar de slaapzaal waar ik zeker niet geliefd zal zijn, ze liggen allemaal al meer dan één uur in hun nest en hebben waarschijnlijk meer slnachtrust dan mij nodig.

1. Inge frencken:
    7 juni 2018
    mooi verhaal en foto's weer. Jammer dat je 2 keer drijfnat bent geworden....
  2. Gerrie:
    7 juni 2018
    Tja....en heb je die welverdiende potten bier gehad?
    Heb je indd zeker verdient:)
    Zeker na de verzopen kater uitgehangen te hebben.
    Erg mooie plaatjes vandaag, wat een natuur!
    Vandaag je record aan km gelopen!! Super
  3. Herm en An:
    8 juni 2018
    Twan wat een geweldige verhalenen wat je ziet en meemaakt een schitterende natuur we vinden het geweldig om jouw te volgengr Herm en An
  4. Annette:
    8 juni 2018
    Twan, je hebt een krat bier verdient, maar dan had je denk ik onder de tafel gelegen😂
    Chapeau voor jouw gelopen km👏🏻👏🏻 Hopelijk zijn je kleren weer droog, zodat je weer kunt wisselen naar een bui!
    Loop ze, en laat ons weer verrassen van een prachtig verhaal met foto’s.....
  5. Johan en Jacquelien Maessen:
    8 juni 2018
    Twan, 44 km en zelfs niet in ons vlakke Limburg. Zeer mooie prestatie Abraham. En wat een mooie natuur. Prachtig! Ik geniet er elke dag van. Dus niet te snel lopen anders ben je te snel bij je eindpunt.😉
  6. Sjo Vroemen:
    8 juni 2018
    Het weer was spelbreker.Dag 51 niet te vergelijnken met dag 9 Vianden (42 KM) en dag 25 Bourbonne Les Bains (42 km). Die werden in een andere temperatuur en gezelschap gelopen.
    Een grote Pils heb je verdient na deze barre tocht.
    Prachtig verhaal en foto's.
  7. Chantal:
    8 juni 2018
    Je sais que tu as de grandes jambes mais 44km, quelle performance ! Désolée pour ce temps très pluvieux.. As-tu réussi à faire sécher ? Merci beaucoup pour toutes ces belles photos qui me rappelle mon chemin. Pour moi l'étape St privât d'allier, sauge avait été l'une des plus difficile. Bon chemin pour encore plus de bonheur.
  8. Jan reijnen:
    8 juni 2018
    Geweldige mooie omgeving.goeie fotograaf Ben je.groeten names alle klanten bij pierke!!!!!
  9. Carien en Jan:
    8 juni 2018
    Hoy Wat krijg je zin in vakantie als je die mooie natuur en alles ziet Maar helaas we moeten toch nog ff wachten dus Twan geniet er maar goed van Dit avontuur neemt niemand je nog af Groetjes Carien en Jan
  10. Helder:
    8 juni 2018
    Really impressed. Enjoy it good luck.