Dag 8. 25-4. Vielsalm - Troisvierges 30 km. Luxemburg.

25 april 2018 - Troisvierges, Luxemburg

(Er zijn tevens enkele filmpjes geplaatst)

Bij het verlaten van de B&B (La Hote Antique) te Neuville-Vielsalm voel ik een nevelachtig druppeltje vocht tegen mijn armen en benen strelen, bij lange na niet genoeg om nat van te worden. Het dreigend wolkendek voorspelt wel dat er elk moment een serieuze bui kan losbarsten. Toch gok ik het erop, ik kan gaan schuilen als ik niet in het open veld loop, desnoods mijn regenkleding tevoorschijn halen. Haast heb ik niet, er staan vierentwintig kilometer te gaan op de teller tot aan mijn volgend overnachtingsadres. Het is niet gelogen, weer als eerste interessante kom ik een slak tegen, dit maal een naaktslak, ik noem hem Escargot Negro Nudiste vanwege zijn zwarte kleur. In de eerstvolgende kilometer steken er veel mijn pad over, daarna lijken ze van de aardbodem te zijn verdwenen. Ik probeer de logica ervan te begrijpen, waarom zie ik hier alleen maar zwarte en in de overige gebieden rood/oranje naaktslakken. Waarschijnlijk zit het zo: de oude huizen hier in Vielsalm zijn van zwart leisteen gebouwd dat uit deze kleine streek afkomstig is. De bodem is grijszwart van de dunne leiplakjes en het verpulverde lei gesteente. De grond zal hierdoor wel een afwijkende samenstelling hebben, de vegetatie net iets anders zijn waardoor deze slakkensoort zich hier beter thuis voelt. Nog geen vier kilometer verderop in Rogery kom ik geen enkele zwarte naaktslak tegen, hier werden de huizen van bruin-rosé stenen gebouwd, geen platte maar bonkige vormen. Het is duidelijk dat het plaatselijke gesteente hier totaal anders is en daardoor zijn uitwerking heeft op de dier en plantenwereld. Je kunt het ook zien aan de foto’s, hierop is het type gesteente van de huizen duidelijk zichtbaar. Je verzint deze theorie normaal niet, dit lukt alleen als je je gedachte rustig de ruimte kunt geven.

Steeds komt mijn gedachte weer bij Nadine uit, de eigenaresse van de B&B. Hoe is het toch mogelijk dat je een ontbeit voor minimaal vijf personen krijgt voorgeschoteld, meest vers en bio, vier soorten zelfgemaakte marmelade, kaassoorten uit de regio met elk soort zijn eigen vlaggetje erop, ham, vijf soorten brood, gekookt eitje, vruchtensap, koffie, bananen, appels, en een peer. Dan nog vier toetjes, muesli en verschillende soorten noten, tevens alles wat ik vergeten heb. Ik heb er maar een reden voor, Nadine wil dat haar klant een tevreden klant is, dat de klant waardeert dat er goed voor hem gezorgd wordt en dat hem aan niets ontbreekt. Voor mij hoeft het niet zo uitgebreid, mag best een stukje eenvoudiger maar ik heb ervan genoten, zij weet wat een pelgrim nodig heeft. Voor de lezers van deze blog zou ik zeggen: bel Nadine, boek hun gastenverblijf en installeer maps.me, koop goede wandelschoenen en wandelstokken, trek de heuvels in en bel Nadine zodra je opgehaald wenst te worden. Nadine staat voor je klaar en zorgt ervoor dat elke vraag wordt opgelost. In haar gastenboek schrijf ik: ik ben als een gast gearriveerd en als een prins vertrokken.

Ik heb nog zoveel meer over vandaag te vertellen, oa de ontmoeting met de van oorsprong Amsterdamse Johanne G. die haar oude kruiwagen als snoeihoutverbrander gebruikt en al vijfenvijftig jaar in Luxemburg woont (zie foto), de grensovergang bij Ourthe, De dertien soorten vleermuizen in de oude treintunnel enz. Het blijven voor mij mooie herinneringen.

1. Johanna Zwinkels:
    26 april 2018
    Hoi Twan, elke ochtend weer een prachtig verhaal met foto's, dank daarvoor! Succes!!
  2. Wilma:
    26 april 2018
    Hoi Twan, mooi die verhalen, wat een geweldige natuur,
    De B&B van Nadine is voortreffelijk, is goed voor je conditie.
    Dat potje met goedemorgen erop vond ik leuk.
    Succes verder.
  3. Sjo Vroemen:
    26 april 2018
    Hey Twan, wat een ontbijt. Super de Luxe. Nadine weet een gast te verwennen.Wederom mooi verhaal.
    Video vistrap zeer mooi.
    Hoop voor jou dat het droog blijft vandaag.
    Succes verder.
  4. Loespijnenburg:
    26 april 2018
    goeie morgen Twan kreeg te horen van fijne vriendin over jou reis ,ik lees met plezier jou mooie verhalen ,is zeer boeiend wat er allemaal op je pad komt groetjes van loes peijnenburg
  5. Nadine Radoux:
    26 april 2018
    Merci beaucoup pour ce beau moment de partage Twan! Beaucoup de bonheur et de belles rencontres tout au long de votre chemin!
  6. Nellie Bruijnen:
    26 april 2018
    Hallo Twan het is geweldig wat je ziet en wat een geweldig verslag maak je. Ik zou zowel mee willen lopen maar ja. Denk aan de bananen voor onderweg en een appel is goed voor de suikerspiegel. groetjes en succes met het vervolg. They Nellie