Dag 4. 21-4. Houthem - Haccourt 26 km. België.

21 april 2018 - Haccourt, België

Bij het inschrijven in het gastenboek van St.Gerlach blijk ik de eerste gast dit jaar in hun Refugio te zijn, de enige zal ik niet blijven blijkt uit de woorden van de gastheer. Er komen er nog twee, twee uit het westen. Tegen bedtijd arriveert Kees en Marian Groenewegen uit het Westland, moet niet gekker worden, Groenewegen, daar zit tuindersbloed in. En jawel hoor, Kees is sinds enige tijd werkzaam bij het KCB, Kwaliteits Controle Bureau. Al snel blijkt dat we veel gemeenschappelijke Westlandse bekende hebben, wat een toeval. We gaan slapen en weer vroeg op. Marian wil toch nog wat laten zien, ze zegt kijk eens wat ik bij de plaatselijke Hoogvliet heb gekocht, ken je deze komkommertjes. Speciaal voor hun Fietstraining heeft ze een verpakking BoostyBite minikomkommertje gekocht, laat dat nou net ons merk en onze komkommertjes zijn. Volgens mij hebben hun met Wim Hermans (twee dagen geleden van die Ducati) wat afgesproken. We staan er versteld van en nemen snel enkele foto’s. Vanuit Houthem is het een flinke klim om bij het dorpje Berg (van Berg en Terblijt) uit te komen. Opvallend zijn hier de grotten die her en der in het kalksteen opduiken. In de verte komt Maastricht steeds dichter bij, het is een mooi gezicht zo vroeg in de ochtend, je kijkt erop neer en het is gehuld in een nevelig laagje. In Maastricht op de prachtige oude Sint Servaasbrug voel ik me een buitenlander, een en al toeristen en studenten die een andere taal spreken. Ik moet nu denken aan de tijd die gaat komen, Wallonië, Frankrijk en Spanje, ik kan het wel schudden met de mooie gesprekken met de plaatselijke bevolking als die alleen hun moerstaal kunnen. Gelukkig kom ik ook in Luxemburg en Duitsland, dat zal geen probleem geven.

Omdat ik nog geen slaapplek heb voor de komende nacht besluit ik om een kerk binnen te lopen, ik kom in gesprek met MR. Wong, een Nederlands sprekende van oorsprong zijnde Vietnamees. Ik wil hem wat vragen en hij weet wel wat ik wil, ik denk van niet! Hij gaat meteen stempels halen voor op mijn Credential, ik ga met hem mee. Die stempel heb ik gekregen maar ik ben vooral op zoek naar medewerking om mijn volgende overnachting geregeld te krijgen. Hoy Lin Moo (ja, in Surimane geboren) en meneer Poolmans helpen mij vriendelijk, maar een overnachting krijg ik niet geregeld. Op naar Visé, Moeilijk Moeilijk Moeilijk, alles zit vol wegens een wielerwedstrijd morgen. Ik ga alles, verbeter bijna alles uit mijn trukendoos halen om toch een overnachting geregeld te krijgen. Een hele vriendelijke man en zijn familie uit Venezuela helpen mij aan een slaapplek in Haccourt, ik ben er blij mee, wil niet in Visé als een clociaar (oud dialect woord voor zwerver) op de straat overnachten. Dat beloofd nog wat de komende dagen.

Tijdens mijn verslaglegging komt de huispoes regelmatig met de muis spelen, ze kan ook agressief worden.