Dag 4. 21-4. Houthem - Haccourt 26 km. België.

21 april 2018 - Haccourt, België

Bij het inschrijven in het gastenboek van St.Gerlach blijk ik de eerste gast dit jaar in hun Refugio te zijn, de enige zal ik niet blijven blijkt uit de woorden van de gastheer. Er komen er nog twee, twee uit het westen. Tegen bedtijd arriveert Kees en Marian Groenewegen uit het Westland, moet niet gekker worden, Groenewegen, daar zit tuindersbloed in. En jawel hoor, Kees is sinds enige tijd werkzaam bij het KCB, Kwaliteits Controle Bureau. Al snel blijkt dat we veel gemeenschappelijke Westlandse bekende hebben, wat een toeval. We gaan slapen en weer vroeg op. Marian wil toch nog wat laten zien, ze zegt kijk eens wat ik bij de plaatselijke Hoogvliet heb gekocht, ken je deze komkommertjes. Speciaal voor hun Fietstraining heeft ze een verpakking BoostyBite minikomkommertje gekocht, laat dat nou net ons merk en onze komkommertjes zijn. Volgens mij hebben hun met Wim Hermans (twee dagen geleden van die Ducati) wat afgesproken. We staan er versteld van en nemen snel enkele foto’s. Vanuit Houthem is het een flinke klim om bij het dorpje Berg (van Berg en Terblijt) uit te komen. Opvallend zijn hier de grotten die her en der in het kalksteen opduiken. In de verte komt Maastricht steeds dichter bij, het is een mooi gezicht zo vroeg in de ochtend, je kijkt erop neer en het is gehuld in een nevelig laagje. In Maastricht op de prachtige oude Sint Servaasbrug voel ik me een buitenlander, een en al toeristen en studenten die een andere taal spreken. Ik moet nu denken aan de tijd die gaat komen, Wallonië, Frankrijk en Spanje, ik kan het wel schudden met de mooie gesprekken met de plaatselijke bevolking als die alleen hun moerstaal kunnen. Gelukkig kom ik ook in Luxemburg en Duitsland, dat zal geen probleem geven.

Omdat ik nog geen slaapplek heb voor de komende nacht besluit ik om een kerk binnen te lopen, ik kom in gesprek met MR. Wong, een Nederlands sprekende van oorsprong zijnde Vietnamees. Ik wil hem wat vragen en hij weet wel wat ik wil, ik denk van niet! Hij gaat meteen stempels halen voor op mijn Credential, ik ga met hem mee. Die stempel heb ik gekregen maar ik ben vooral op zoek naar medewerking om mijn volgende overnachting geregeld te krijgen. Hoy Lin Moo (ja, in Surimane geboren) en meneer Poolmans helpen mij vriendelijk, maar een overnachting krijg ik niet geregeld. Op naar Visé, Moeilijk Moeilijk Moeilijk, alles zit vol wegens een wielerwedstrijd morgen. Ik ga alles, verbeter bijna alles uit mijn trukendoos halen om toch een overnachting geregeld te krijgen. Een hele vriendelijke man en zijn familie uit Venezuela helpen mij aan een slaapplek in Haccourt, ik ben er blij mee, wil niet in Visé als een clociaar (oud dialect woord voor zwerver) op de straat overnachten. Dat beloofd nog wat de komende dagen.

Tijdens mijn verslaglegging komt de huispoes regelmatig met de muis spelen, ze kan ook agressief worden.

1. Ricardo Azevedo:
    💪👍👌
  2. Inge frencken:
    22 april 2018
    Geweldig weer Twan. Leuke foto's ook.....
  3. Angelique v Meijel:
    22 april 2018
    Wauw Twan wat een mooie reisverhalen weer en geweldige foto s. Het doet me zo denken aan m n eigen wandelingen. Heel veel succes vandaag weer en te hopen dat je vandaag gemakkelijker een slaapplek vind 👍👍👍
  4. Petra Rooijakkers:
    Allez Antoine , en nauw frans l'aller !!👍👍🥖🥖🍷🍷
  5. Johan Bentvelsen.:
    22 april 2018
    Ha Twan, wat leuk om je op deze manier te volgen, en wat een mooie foto's!!
    En wat grappig dat je Kees en Marian Groenenwegen ontmoette, dat zijn goede kennissen van ons.
    Veel succes, en geniet van je bijzondere tocht.
  6. Antoinette Kruijk:
    22 april 2018
    Ha, grote neef ( 2 dagen ouder , heel wat centimeters langer en straks talloze ervaringen en ontmoetingen rijker)
    Wat een mooi avontuur zit je nu al in...ik blijf je volgen!
    Groetjes,
    Antoinette
  7. Gerrie:
    22 april 2018
    Leuk verhaaltje broer!! Zo maak je nog van alles onverwachts mee. Leuk, die boostybites.
    En ja hoor......nu die taal.
    Gewoon met handen en voeten lukt t ook jou kennende:)
    Groetjes van je zus
  8. Piet:
    22 april 2018
    Hartstikke leuk jouw site.
    Het korte filmpje geeft een mooi beeld en sfeer van de omgeving.
    Een mooie reis toegewenst.
  9. Henk Gommans:
    22 april 2018
    Ha Twan, wat een mooie verhalen en foto's.
    Veel succes met je wandeling.
    Henk en Tiny Gommans
  10. Christel Jacobs:
    22 april 2018
    Ik ben nu al keitrots op je Twan!! Geweldig avontuur. Geniet ervan. Ik volg je.
  11. Ger Lenssen:
    Hoi Twan,
    Heel veel succes op je camino.
    Geniet ervan.
  12. Kim Engels- Tillemans:
    Hoi Twan,
    Wat een avontuur! En wat leuk geschreven allemaal! Super!
    Heel veel succes en plezier met deze uitdaging!
    Ik blijf de verhalen volgen.