Dag 2. 19-4. Thorn - Spaubeek. 34 km.

19 april 2018 - Spaubeek, Nederland

Ik start vandaag meteen met een nieuwe rubriek, namelijk: Pelgrimeer of Pelgrimeer ik niet. Les 1: Hoe vroeg je ook opstaat, start ook vroeg met je camino.   Het is een geweldig ontbijt bij Jeanne in Thorn, ik wil mij niet haasten en er valt genoeg te bespreken. Toen Jeanne naar haar werk moest maar nog niet wilde was het bijna 11 uur, ik had daar geen idee van. Boeltje inpakken en bij de pastorie om de hoek een stempel halen voor in mijn Credential dacht ik. Pastoor niet thuis, bij de overburen stond de deur open en heb daar toch mijn herinnering aan Thorn ontvangen. Vanuit Thorn naar het Belgische Kessenich via de pelgrimsroute, alternatief langs de grindgaten naar Geistingen, Ophoven en via het mooie Aldeneik in Maaseik aangekomen, 11 km op de teller. Hier op een terras met schaduw aan de blog van gisteren gewerkt. Midden op deze dag is het ook beter om niet te lang in de brandende zon bij 28 graden te lopen. Vervolgens vertrek ik en zie dat het al 4 uur is geweest. Da’s achteraf toch wat laat om voor zonsondergang Spaubeek te halen, flink doorlopen dus. Na 300 meter wordt ik bij de voet van de Maasbrug door twee motorrijders op een Ducati staande gehouden, het zijn Wim en Annette Hermans, vrienden van mij, tevens tuinder en hebben dit jaar de beste oranje paprika’s van de wereld. Voor mij blijft het gissen, waarom kom ik hun hier tegen? Drie opties, 1: Wim en Annette hebben de gehele dag in deze buurt rondgereden om mij te ontmoeten, ze kennen de weg, hebben hier ook het Pieterpad gelopen. 2: Wim heeft een zendertje in mijn rugzak geplaatst, is na zijn werk overhaast naar Maaseik gereden, of toch optie 3. Hoe dan ook, wie hun kent weet dat je normaal een terrasje met hun gaat pikken, dat is nu niet meer mogelijk.

Ik vervolg mijn camino, bovenop de brug ben ik getuige van een mooi stuk wederzijdse Limburgse vriendschap (foto), vervolg mijn route door het smalste stukje Nederland dat er is. Het is nog steeds erg dorstig weer. Bij aankomst aan de rand van Geleen (Einighausen) is mijn camelbag en waterfles al lang leeg en trakteer ik mezelf bij de ijsboer op de hoek op het grootst mogelijke Italiaans ijs dat ze hebben. Je hebt dit niet in vijf minuten op, het begint van alle kanten te lekken, ziederen en te plakken, er is geen houden aan, hoe hou ik mezelf schoon?? Normaal stop je die kleren in de was en klaar is Kees, nu is dat wat anders, het plakt van alle kanten en het zal een handwasje worden vanavond.

Nog net in de schemering arriveer ik bij Harry en Sonja in Spaubeek, snakkend naar wat vocht begin ik aan een heerlijk koud biertje, het zal niet de laatste zijn.

1. Tijs:
    20 april 2018
    Wat een verhalen, nu al..!
    Blijf dit doen, ik geniet op deze wijze met je mee..
    Enne, hoop dat je vanochtend eerder vertrokken bent..!
    Succes makker..
  2. Erik Stappers:
    Hej Twan,
    Erg lleuk je verslagen te lezen en op deze manier jouw trip te volgen. Heel veel succes en ook vooral plezier!
    Groet, Erik en Marieke
  3. Roos 🌹:
    20 april 2018
    Twan, héél veel succes en geniet van je reis! 👍🏻🍻
  4. Johan:
    20 april 2018
    Een goed begin...laten de rest van je tocht ook zo zijn.
    Ben je heel dicht bij mijn hometown geweest en bij mijn lieve pap, zussen en broer..die in Thorn en Wessem leven..
  5. Coen en Peet:
    Heey Twan,
    Vol aan het genieten van je tocht, zie ik alweer op die mooie foto's van je. Succes met je tocht. We blijven je volgen! Super leuk. Groetjes.
  6. Jeannine Duijf:
    Heej Twan,
    Succes
    En ik denk dat Toeval niet bestaat😜
    En jij daarom Wim trof! Erg tof.

Leuk je te volgen
    En respect voor je!!

Toi toi😘
  7. Ricardo Azevedo:
    20 april 2018
    Boa viagem twan que todo corra pelo melhor
  8. Ricardo Azevedo:
    20 april 2018
    Goede reis twan. alles werkt het beste
  9. Anne:
    20 april 2018
    Ha Twan, nu sta ik hier sinds een half uurtje in de file op de A44, wetende dat ik nog zo'n 500km voor me heb vanavond, en dacht ik ga eens naar je blog kijken. Wordt ik toch gelijk weer vrolijk van 😊 veel success verder en morgen de zonnebrand niet vergeten anders lijk je nog op een rode paprika 😉
  10. Petra Rooijakkers:
    21 april 2018
    Twan zo te zien geniet je er van, de omgeving , natuur maar alleen een beetje te warm om te beginnen. Loop ze nog
  11. Rens Knieriem:
    21 april 2018
    Ha Twan, geniet van je bijzondere reis. Ik ga je volgen. Respect! En genoeg paprika’s blijven eten onderweg..
  12. Angelique v Meijel:
    21 april 2018
    Kei leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Ikweet hoe bijzonder wandelen kan zijn..wij hebben het Pieterpad eens gelopen. Heel veel succes en vooral veel plezier en genieten
  13. Yvonne thijssen beeren:
    21 april 2018
    Heel Twan,leuk om je reis mee te kunnen volgen.over een paar weekjes gaan wij ook die kant op(spanje) maar dan wel met de auto. Geniet van je reis.
  14. Jan reijnen:
    21 april 2018
    Ik kan nu al zeggen dat ik elke dag je ga volgen zeer interessant en mooie fotos
  15. Bernadette en Joop:
    21 april 2018
    Een opmerkelijke uitdaging: wandelen als dagtaak !
    Solo, maar niet eenzaam door ontelbare ontmoetingen.
    Je voeten zijn je vrienden; zij knappen het vuile werk op over asfaltwegen, landwegen, bos- en bergpaden.
    Wat je dagelijks achterlaat neem je mee ....
    Geniet van het mooie en sterkte als het eens tegenzit.
    Bernadette en Joop.
  16. Hans en Truus linders:
    We blijven je volgen Twan
    Je geniet er mooi van wij ook
  17. Nellie Bruijnen:
    21 april 2018
    Hallo Twan lekker weertje hè?? succes morgen en veel wandelplezier .groetjes They Nellie
  18. Joost:
    21 april 2018
    Hey Twan, top onderneming. Blijf je verhalen en belevenissen vertellen. Mooi om te volgen. Heel veel plezier en succes onderweg toegewenst. Gr Joost.
  19. Jan-Thijs Reijnen:
    21 april 2018
    Twan, net als oom Jan ga ik je volgen! Ik krijg nooit genoeg van reisverhalen en de Camino staat ook nog op mijn lijstje. Succes, Jan-Thijs Reijnen