Dag 18. 5-5. Metz - Dornot 21 km.

5 mei 2018 - Metz, Frankrijk

Alberge de Jeunesse te Metz is een aanrader net als de stat Metz zelf. Zo dicht bij huis en zo onbekend. Een stedentrip van een weekendje is best op zijn plaats. Je ziet er geen vuiltje liggen, de stad is brandschoon, ook als je het buitengebied opzoekt blijft dit zo, een compliment aan de stad, het gebied, zijn inwoners en de prachtige omgeving. Het is even zoeken om de stad uit te komen, reden is de wirwar aan zijtakken en splitsingen van de Moezel die hier bij elkaar komen. We raken de stad toch uit richting het zuiden, Nancy. Ik maak een foto, Julius loopt door en tussen ons in komt vanuit het niets een man te lopen. Julius heeft last van zijn knie en loopt vandaag iets trager, ik loop mijn tempo en tegen de tijd dat ik bij Julius loop lopen we met ze’n drieën tezamen. Natuurlijk zeg je Bonjour, en Benoit Freyermutch begint aan zijn verhaal. Oeps, toch lastig om hier iets zinnigs op terug te zeggen, hij spreekt ook Duits en dat maakt het een stuk eenvoudiger. Benoit is onder de indruk van de pelgrimstocht die we maken. Zelf is hij enkele keren in Santiago de Compostela geweest, nooit te voet, altijd op vier wielen. Hij loopt graag, elke dag een aantal kilometers in zijn buurt en hij is bij een wandelgroepje. Ik zeg hem dat hij op die manier toch de kilometers van een goede voorbereiding bij elkaar krijgt. Hij had het graag gedaan maar nu vindt hij het wel welletjes, ik had zijn zoon kunnen zijn, was hij van mijn leeftijd dan wilde hij er graag aan beginnen. Benoit vertrekt weer net zo snel als hij tevoorschijn kwam. Bij een grote winkelketen doen we inkopen voor een hongerstillende lunch. Er is genoeg en er wordt flink gekocht. Een stukje verder eten we de lunch op een bankje in het gras op, wat hebben we het toch goed. Tevens wordt het een langdurige lunch, er komen zoveel verhaaltjes van beide kanten naar boven dat we het maar amper droog weten te houden van het lachen. Eenmaal een poos op de Jacobsweg belt Jeu (paprikatuinder die bij ons werkt) mij op. Jeu en Ria komen ons ophalen, we spreken af in het volgende dorp. Al lopende hoog op een heuvel blijkt het nog niet zo eenvoudig te zijn om elkaar snel te vinden. Besloten wordt om terug te lopen naar het vorige dorp en zo komt het dan toch nog goed. In de buurt van het station van Metz hebben we centraal gelegen een goed hotel geboekt, prima locatie om van hieruit de stad te verkennen en opzoek te gaan naar een mooie locatie voor het diner en een drankje, dit is gemakkelijk gevonden. Het is verbazingwekkend hoeveel terrassen, pleinen en restaurants er vol zitten met mensen die volop eten, drinken en genieten van de gezelligheid van de stad. Metz bruist en dat is aan alles te zien.

1. Lies Gommans-Peeters:
    6 mei 2018
    Geweldig Twan. Wat mooie verhalen. Groetjes van Lies van Sil.
  2. Jan reijnen:
    6 mei 2018
    Ik raak steeds meer onder de indruk van deze geweldige trip verheug me smorgens er op om het verha al te lezen
  3. Sjo Vroemen:
    6 mei 2018
    Maar hopen dat het met de knie van Julius goed komt. Onderweg kom je van alles tegen, zoals Benoit b.v.
    Mooi verhaal wederom. Kijk er elke morgen naar uit.
    Succes verder en groetjes Sjo