Dag 17. 4-5. Vigy - Metz 25 km.

4 mei 2018 - Vigy, Frankrijk

Je hebt een ontbijt, sneetjes brood, broodjes, croissantjes, eitje, kaas, vlees, marmelade, koffie, jus-de-orange, yogurt, vers fruit, reepje chocola mee en je brood smeren voor de lunch. Dat is voor de luxe pelgrim. Dan vandaag, ronde plakjes stokbrood met gaten als een 2€ munt, marmelade uit een klein bakje, een harde klonter boter, koffie zonder kopje. Das dan voor de pelgrim van vandaag die voor het eerst een overnachting in een echte Franse massa slaapgelegenheid heeft. De tegenstellingen zijn groot, maar als je je realiseert dat je ook nog het dubbele voor deze nacht betaald ten opzichte van wat die luxe pelgrim tot nu toe moest betalen is dat even slikken, ook dat hoort erbij. De andere kant is dat ik blij was dat we nog een slaapplaat konden vinden, het een lekkere douche met stevige warme stralen was, kleren heb kunnen wassen en alles mooi heb kunnen drogen op de verwarming, tevens heerlijk geslapen. Kortom, met mij hoef je geen medelijden te hebben. De route van vandaag gaat naar Metz, dit is de hoofdstad van Lotharingen. Alweer heerlijk weer, korte broek en een t-shirt is voldoende. Op papier zijn het maar een kilometer of 15, vanmiddag gaan we de toerist in Metz uithangen. Toch via de Jacobsweg lopen we er 25 voor we in het centrum van Metz arriveren. Het is een Jocobsroute dus je komt zo’n beetje langs alle kerken die in de buurt liggen. Van de meeste, de kleintjes in de gehuchten zijn de deuren open en nemen we een kijkje. De laatste kerk is de Kathedraal van Metz, de Sant Etienne Kathedraal. Oorspronkelijk stamt deze al uit de 13e eeuw en het schip heeft een googte van meer dan 40 meter. Het is een imponerend gebouw, zeker voor de liefhebbers die hier uren kunnen verblijven. Wij besluiten om na een poosje de Kathedraal te verlaten en op zoek te gaan naar een herberg. Deze is snel gevonden gelegen op een schitterende locatie midden in Metz aan de kade van de Moesel. Een pilsje hebben we nu wel verdiend, op naar een terrasje, het zal heerlijk smaken met dit dorstig weer.

1. Irma Snijders:
    5 mei...bevrijdings- dag.
    Ja we beseffen maar half ,hoe zeer wij mogen genieten van de vrijheid...
    Dat je vrij kunt lopen door de verschillende landen..
    Ik ben een bevrijdings kind ,zoals ik altijd zeg,1945. dus al 73 jaar geen oorlog meer.
    En ieder jaar als de herdenking is,hebben we er weer een jaar bij.
    De stille getuigen ,heb je onderweg gezien
    Dus Twan geniet van deze prachtige missie die je hebt..
    Weer prachtige foto`s . Wat me opvalt ,is dat het er zo netjes is.Dat was op de vorige foto`s wel af en toe anders..
    Groetjes Irma
  2. Sjo Vroemen:
    5 mei 2018
    Soms val je met de neus is de boter wat ontbijt betreft. Het is niet altijd Hosanna. Maar dit hoort erbij.
    Bedankt dat je me meeneemt via deze blog. Mooi verhaal en dito foto en video.
    Op 4 mei (dodenherdenking)in Metz aankomen en te bedenken wat zich daar in WO1 afspeelde en wakker worden op bevrijdingsdag. Zeer bijzonder.
    Wens je het allerbeste voor je verdere tocht.
    Groetjes Sjo
  3. Herm en Jose:
    5 mei 2018
    Geweldige verhalen twan ,en wat een prachtige natuur. Ik ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal.