Dag 15. 2-5. Perl - Sante Marguerite (Calembourg) 23 km. Frankrijk.

2 mei 2018 - Calembourg, Frankrijk

Perl (met Schengen om de hoek) is de laatste plaats van vandaag dat nog enigszins als regiofunctie fungeert. Ik moet wat eten voor onderweg bij elkaar zien te krijgen omdat er op de route van vandaag geen eetgelegenheden zijn, het is er zeer dun bevolkt.  Er zijn verschillende retailers, ik besluit om de Aldi Sud te bezoeken. Er liggen Nederlandse paprika’s, ik schaam me diep dat er een handelaar/paprika verpakker is die rommelt met de kwaliteit. De gele en groene paprika’s in de flowpack zijn van prima kwaliteit, de rode is schrikbarend slecht, het zijn 2e klasse vruchten van 80 tot 120 gram. Het is ongelooflijk dat een handelaar dit soort fratsen kan uitvoeren. Een groot bijkomend probleem is dat juist zo’n partij goedkoper aangeboden kan worden (wegens goedkope slechte rode vruchten) aan de supermarktketen ten opzichte van product van handelaren en afzetorganisaties die het wel netjes doen. Deze rotte appel die slechte kwaliteit levert maakt winst en de rest levert goede kwaliteit en krijgt dezelfde prijs van de supermarktketen omdat de prijs van de rotte appel de referentie is, gewoon schandalig. Ik besluit om hier een melding van te maken bij mijn afzetorganisatie. Toch ga ik niet gefrustreerd de winkel uit, ik vind wat ik wil vinden, minikomkommers van ons eigen bedrijf. Ze liggen netjes in het schap, een groot schapoppervlak en ik ben zo trots als een pauw als ik de kwaliteit beoordeel, prachtig product. Ik heb mijn verplichtingen gedaan en heerlijk in het zonnetje gaan Julius en ik verder aan deze geweldige tocht.

Aan de rand van Schengen beginnen de wijngaarden, de druivenstokken lopen op dit moment allemaal uit en de boeren zijn druk bezig om de ranken terug te snoeien. Opvallend is dat de meeste velden per druivenstok twee ranken krijgen om vruchten te produceren, een enkel veld per stok maar een rank. Ik besluit om een druivenboer aan te spreken, hij, Robbie Gelz neemt alle tijd voor ons en weet alles tot in de kleinste details uit te leggen. Robbie teelt rode druiven, Pino Noir met maar één rank per druivenstok omdat dit de kwaliteit van de wijn doet verbeteren. Er wordt ook Riesling en Ebeling geteeld. Hij verteld dat we de grens met Frankrijk al gepasseerd zijn (zonder dat wij het wisten) en dat de Franse wijnboeren in dit gebied alle grond hebben verkocht aan de Luxemburgse. De Luxemburgse krijgen veel meer voor hun wijn betaald ten opzichte van de Franse omdat er een grote vraag is vanuit de binnenlandse markt naar wijn van Luxemburgse wijnboeren. Zijn gezinssituatie wordt ook nog besproken, hij is met een Franse getrouwd, zijn vader is Duits en zelf in Luxemburg geboren. De Duitse en Luxumburgse overheid werkt goed samen, met de Franse zijn er regelmatig problemen. Zo was er laatst een Duitse vrouw uit Perl die in een Frans ziekenhuis lag met problemen aan haar been. De Franse ambulance bracht de vrouw wel naar Schengen in Luxemburg maar aan de grensbrug bij de Moezel is de dochter van de patiënt haar moeten komen ophalen in haar eigen auto omdat de ambulance de laatste kilometer niet in Duitsland wilde rijden.  De rest van de dag is ook super verlopen, het was niet alleen lopen, het was veel klauteren en klimmen. Waarschijnlijk hebben we een alternatief stuk van de Jacobsweg gelopen. Af en toe iets teveel risico genomen om de hoogteverschillen te overmeesteren, het leek soms meer op rots dan bergbeklimmen. Je bent zo de hele dag bezig, krijgt de kilometers niet bij elkaar en zoekt tien kilometer eerder naar een slaapplaats, Ik vond het geweldig. Wat nog lachwekkender is is hetgeen we in de boekenkast op de slaapkamer vinden. Uiteindelijk is het niets om te lachen, je verwacht zoiets echt niet. Het is een serieuze zaak.

1. Inge frencken:
    2 mei 2018
    Wat heb je nu op die slaapkamer gevonden? Hihi je houdt het spannend.
  2. Ger en Thea:
    Hoi Twan,

Net een dag thuis van de camino mozarabe heb ik me de tijd genomen om je verhalen te lezen. Mooi verhalen dat is zeker en je heb gevoel voor schrijven. Ik wens je ook namens Thea een buen camino. Blijven schrijven, zo kunnen wij blijven lezen.
  3. Remco van Nieuwenborg:
    2 mei 2018
    Zal niet de Donald Duck zijn vermoedelijk, je houdt ons inderdaad wel in spanning :)
  4. Anita Lenssen:
    2 mei 2018
    Idd... ben zeeeer benieuwd wat daar op die slaapkamer ligt...
  5. Michel Absil:
    2 mei 2018
    Ha Twan ; zoas veul angere , volg ig dien reisverhaal auch dageliks. Leuk um te leaze en sjoen um de foto's te bekieke. Vandaag veel mig "asperges me" op !? Dit môs ig opzeuke. Ut beteikent : Besprenkel mij ( katholiek dus !!! ). Is unne liturgische zang dea op zondaage aan de viering van un plechtige heilige mis veuraafgeit ( google ). Heb ut auch al drej kiër beloesterd op you-tube ( toen waas ig ut al meug ).
    Ig zal verhaale blieve volge en blieve geniete van dien beleavenisse. Groetjes Michel.
  6. Johan en Jacquelien Maessen:
    Twan,

Al een heel stuk op weg. Heel leuke foto's. Wat een prachtige natuur.
    Als je daar doorheen loopt moet je echt wel genieten. Prachtig! Wandel ze en tot de volgende blog.
  7. Tjeu Cuppen:
    Hoi Twan,
    Elke dag lees ik je enthousiaste verhalen met mooie foto's . Het is duidelijk dat je het erg naar je zin hebt. Hartstikke mooi. Nu je wat over de druiventeelt hebt geschreven, ga ik ook, net als de wijnboeren aldaar mijn eigen druiven in de tuin wat terugsnoeien, nu ze in het blad aan het schieten zijn. Ik wil niet achterblijven. Veel succes en blijf genieten.
  8. Jeanine Van Soest:
    3 mei 2018
    Twan, vanaaf nou goan ik dien verslaage volge. Heb der zin in. Dus sjrief mer lekker verder :)
  9. Irma Snijders:
    Twan..
    Ook vandaag begint mijn dag weer met jou verhaal...je laat het wel spannend eindigen..
    Prachtig weer die foto`s
    Ik had ook opgezocht wat Asperge Me betekent ,en ik dus blij met translate maar ik dacht dat Latijns was...en er kwam uit..Bestrooi Me...Dus ,niet het goede antwoord...Besprenkel Me...lijkt me ook veel beter..Fijne dag en tot morgen maar weer
  10. Annette:
    3 mei 2018
    Heej Twan, zo te zien en te lezen gaat de reis volgens plan... een reisgenoot erbij, waar je mee kunt sparren. Fijn dat je ook nog aan de ondernemers denkt😉, en je er nu niet druk overmaakt, maar relax de retailer verlaat.... nadat je tich dingen op merkt zoals kwaliteit!
    Nu de vraag nog welke boeken er stonden? Voor jullie een weet en voor ons nog een vraag. Prachtig weer alles omschreven, elke dag een genot om de dag te beginnen met TWAN’S Camino.....😊 gr Wim van Oranje en Annette
  11. Sjo Vroemen:
    3 mei 2018
    Elke dag geniet ik van je mooie verhaal. Een ware verademing om iemand zo bezielend ons mee te nemen in jouw camino.
    In Aldi Sud jouw eigen product te zien liggen van een "rotte appel" doet even veel pijn.
    Ga zo verder op je mooie tocht met je lotgenoot.
    Mooie dag en tot morgen
  12. Bert Bos:
    3 mei 2018
    Hoi Twan, via Chris Tillemans (evenals ik lid van de 50+ wandlegroep Midden-Limburg), ben ik geattendeerd op je Camino. Jammer dat ik je niet vooraf heb kunnen helpen met je navigatie. Hopelijk vind je de juiste weg. Ik had je als als dorpsgenoot graag gratis wegwijs gemaakt in alles wat met GPS te maken heeft. Als je wilt, kan ik je mogelijk telkens een kaartje sturen met de die dag afgelegde tracklog, of houd je dat zelf bij via je navigatie? Ik ben benieuwd welk apparaat je gebruikt.
    Succesvolle camino verder gewenst en een behouden aankomst In Santiago de Compostella. Groeten, Bert Bos, Egchel.