Dag 13. 30-4. Trierweiler - Mannebach 35 km.

30 april 2018 - Mannebach, Duitsland

Goed voorbereid op een regenachtige dag ga ik op pad, regenjack, hoes om de rugzak, op naar Trier. Al snel ben ik dubbel blij dat ik gisteren in Treirweiler ben blijven steken, het was ondoenlijk geweest om zo laat op de dag het stuk tot aan Trier te lopen. Er volgt weel klimwerk en enkele smalle paadjes waar ik het best kon kruipen om heelhuids onder het struikgewas vandaan te komen. Het heeft vannacht zoveel geregend en geonweerd dat er een deel van een verhard wandelpad in de ravijn is gestort, gelukkig geen doden en gewonden. In Trier heb ik de wandelende reporter gespeeld, ben op zoek gegaan bij verschillende retailers om onze minikomkommers te vinden in het schap, dit werd met succes beloond. Op de markt is duidelijk te zien dat men in Duitsland dol is op asperges, dan vooral die van de lokale telers. Ik moet zeggen dat ze het goed doen, er wordt op dit moment een prijs betaald waar de Nederlandse aspergetelers jaloers op zullen zijn.

Net als elke weg naar Rome leid leid het ook naar Santiago de Compostela, de weg begint bij het verlaten van je huis en voor eenieder is er zijn eigen weg. In Trier volg ik pas echt een officieel Jacobspad, dat van Keulen naar Le Puy in zuid-oost Frankrijk, deze route zal mijn leidraad zijn voor de komende weken. In Konz, begint het serieus te regenen, ik heb een schuilplaats nodig om niet tot op mijn ondergoed nat te worden. Juist op dat moment komt er een tweede persoon aangesneld die ik een minuut eerder ben tegengekomen, hij ging in tegenovergestelde richting. We komen in gesprek en al snel wordt duidelijk dat hij ook richting Spanje loopt, ook als pelgrim. Hij in een blauwe poncho, ik een rode regenjas. Ook nu, net als de eerste kilometers was de regenjas overbodig, besluit hem wel aan te houden wegens de zware wolkenlucht die blijft dreigen. We hebben veel te bespreken, het zijn mooie gesprekken over van alles en nog wat maar we weten elkaars naam nog niet, er wordt niet over werk, familie en relaties gesproken. Het lijkt erop dat hij dezelfde intentie heeft dan de mijne, eerst maar eens de persoon zelf leren kennen. Ik heb mij bij het vertrek al voorgenomen om niet teveel van mezelf bloot te geven tijdens oppervlakkige gesprekken met toevallige ontmoetingen. Ik wil eerst zelf ontdekken of ik zaken met mensen wil delen, of ik daar wel zin in heb, liever kijk ik eerst de kat uit de boom. Bij het zoeken naar een slaapplaats krijgen we hulp een plaatselijke bewoner, het is Josep Strupp, 84 jaar, voelt zich 83 en inwoner van Mannebach. Josef vind het geweldig dat er twee pelgrims aankomen, binnen no-time weten we waar we kunnen overnachten, waar het mei feest is (morgen dag van de arbeid) en krijgen nog veel meer informatie, het gaat niet alleen terug tot in de oorlog maar zelfs tot de Spaanse overheersing van eeuwen geleden. Zijn achternaam Strupp komt van Sponisch, Spaans. Zonder enige moeite lukt het om een slaapplaats geregeld te krijgen en stellen we ons aan elkaar voor, Ik vond hem een typisch geval van David, hij blijkt Julius te heten.

1. Ricardo Azevedo:
    30 april 2018
    💪💪💪💪
  2. Gerrie:
    Super bezig Twan!!
    Maar goed dat je gisteren eerder bent gestopt.
    Net zo'n slecht weer als hier lees ik.
    Wederom mooie plaatjes zodat wij ook een indruk krijgen waar jij bent. Erg mooi!
    Leuk om nog een andere pelgrim tegen te komen.
    Groetjes xx
  3. Sjo Vroemen:
    Natuur is onvoorspelbaar.
    Op kou kun je je min of meer kleden, maar bij regen is dat bijna onmogelijk, weet ik uit ervaring.. Gauw onstaat dan de gedachte: ik stop vandaag, morgen ga ik verder.
    Hopellijk blijf je verstoken van regenpartijen.
    Een andere pelgrim ontmoeten heeft echt zijn charme , soms is alleen maar alleen.
    Het geeft de burger moed. Succes met je verdere tocht.
    Groetjes
  4. Tillemans ard en an:
    1 mei 2018
    Twan iedere morgen verheugen we ons weer op jou nieuwe verhaal.
    Super de omgeving en wat er allemaal op je pad komt.
    Geweldig succes.