Gruitrode, België

Rondje Gruitrode

3 februari 2018 - Gruitrode, België

Bovenstaande link geeft mijn route van vanmiddag weer.

Ik heb deze route gedownload via een GPX bestand van Wikiloc.

Vanmiddag een rondje Gruitrode gewandeld. Gruitrode is een klein bosrijk Belgisch plaatsje iets ten zuiden van Bree en Kinrooi, zo’n 45 km rijden vanaf het wereldberoemde Egchel.

De auto geparkeerd op het marktplein, rugzak op, navigatie op de goede route, wat lekkere zoetigheden gehaald bij de warme bakker op de hoek en de tocht kon beginnen.

Na een kilometer of twee werd mij duidelijk dat ik de andere lijn op de Garmin (navigatiesysteem) moest volgen dan dat ik tot daar gevolgd had. Omdat de laatste en de eerste kilometers van de route vanaf de parkeerplaats vrijwel dezelfde kant op gingen was dit geen probleem en kom er gemakkelijk overgeschakeld worden op de goede wandelrichting. Eenmaal in het bos was de stormschade van twee weken geleden goed zichtbaar. Her en der omgewaaide bomen, voornamelijk dennen en een enkele oude, meestal rotte loofboom. De wandelpaden waren soms nog geblokkeerd door deze omgewaaide bomen, dit gaf het nodige klouterwerk om toch op het pad te kunnen blijven. Als je de omgewaaide bomen ziet liggen kun je denken: wat is dit toch jammer, toch kijk ik er anders tegenaan. Ik denk dan dat het open plekken geeft in het bos waardoor de planten en dieren wereld extra mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen, zeker in die dennenbossen waar de bomen zo’n 50 jaar geleden vaak veel te dicht tegen elkaar aan geplant zijn en niet voldoende zijn uitgedund.

Halverwege de route kwam ik bij een oude vakwerkboerderij, ik kon het niet laten om hier enkele foto’s van te knippen (zie de foto’s van vandaag). Al snel ging de achterdeur open en stak een madam haar gezicht naar buiten, nog sneller terug naar binnen alsof ze mensenschuw is. Even later kwam de man des huizes naar buiten. Het leek wel Paulus de Boskabouter, brede grijze baard, roodgeruite blouse, grijze wollen sokken in houten klompen, een zeer vriendelijke man. Hij zag dat ik duidelijk geïnteresseerd was in hun levenswerk, verzamelingen die tegen de opstanden en op hun erf te bewonderen waren en ik kon gerust mijn gang gaan. Het meest geïnspireerd raakte ik door hun oud Romeins weerstation, als je de tekst hiervan leest kun je je nog een beter beeld maken van het type mens dat er woont.

Weer in de bossen zat ik al snel in de duinengordel ''het Kempens Plateau". Dit zijn grote stuifduinen in een uitgestrekt heide gebied. Het is goed te zien dat er de laatste jaren getracht wordt dit gebied zoveel mogelijk in zijn natuurlijke staat te herstellen. Er zijn veel wegrottende boomstronken dat er op duid dat men het oorspronkelijk open karakter probeert terug te krijgen.

Bij het verlaten van dit duingebied begon het langzaamaan toch wat harder te regenen, vaak net te weinig om je muts ervoor op te zetten maar af en toe was het wel nodig. Uiteindelijk vond ik mij auto weer in goede staat terug en met een prachtige wandeling rijker voldaan huiswaarts gekeerd.